Petro Herik
Wie en waar ben ik?
Dit is de aanpak van beetje afstand houden en de achtergrond mee laten doen. Ik vind het een boeiend beeld, omdat het onderwerp klein is weergegeven. Je moet daardoor even zoeken, waar zit ie, wat is het: een klein spinnetje dus. Dan ben je nog niet uitgekeken, maar dwaalt je oog verder rond door de mooie rustige achtergrond, met zachte kleurcontrasten van groen en paarsblauw.
Positie en kijkrichting van de spin
De compositie wordt bepaald door de positie van de spin in de ruimte. Ik vind de positie (zo buiten het midden) niet slecht gekozen. Maar de spin kijkt het beeld uit. Als je naar de spin kijkt, dan wil je met hem meekijken en dan vlieg je rechts het beeld uit. De linker helft van de foto doet daardoor niet zo goed mee in deze compositie. Ik had het spinnetje daarom graag linksboven in beeld gezien, met kijkruimte naar rechtsonder.
Een ander aspect van de compositie zijn de randen. Ik probeer zelf altijd de randen van mijn beelden rustig te houden, omdat ik het oog van de kijker binnen het beeld wil houden. De scherpe bloemen linksonder in beeld vind ik daarom wat storend. Deze bloemen trekken teveel aandacht en dat lijkt mij niet de bedoeling van de fotograaf.
Meer contrast
Het beeld oogt nu wat vlak naar mijn smaak. Aan het histogram (in Lightroom) kan ik zien dat de lichtwaarden vooral in het midden liggen, en dat er geen echte zwarten en witten in de foto zitten. Met een druk op knop ‘automatische tinten’ krijgt deze opname gelijk meer contrast en pit, de kleuren komen nu ook beter uit. Hetzelfde effect kun je bereiken met de sliders voor zwarte en witte tinten. Het oude (links) en nieuwe histogram zijn hieronder weergegeven.
Hieronder zie je de oorspronkelijke foto (links) en de foto na aanpassing van het zwart- en witpunt. Bij de tweede foto zijn meteen door middel van croppen de storende scherpe bloemen aan de rand van het beeld verwijderd.
Luce Vriens
Kijk eens in mijn grote groene ogen
Dit is de aanpak van dichtbij en gaan voor de details. Ik vind dit een pakkend beeld, omdat je deze juffer recht in haar grote groene ogen kijkt. Ook andere kopdetails, zoals de grote kaken, zijn goed te zien. Grappig is het uitgestoken rechter voorpootje.
Diagonale lijn en rustige, onscherpe achtergrond
Er is sprake van een goed opgebouwde compositie. Het kopje is net iets rechts van het midden geplaatst, waardoor er ruimte ontstaat om een deel van het onscherpe achterlijf te tonen. Een mooi element vind ik ook de diagonale (invoerende) lijn van het blad waar de juffer op zit. De achtergrond tenslotte is mooi rustig gehouden, door het open diafragma .
Hoe groen wil je het hebben?
De foto oogt wat te groen naar mijn smaak. Door de witbalans iets aan te passen (kleurtint wat verhogen) kan dit worden gecorrigeerd. Verder kan toevoegen van een licht vignet, waarmee je de hoeken en randen wat donkerder maakt, helpen om je ogen binnen het beeld te houden.
2 reacties
Fotobewerking kriebelbeestjes
Beste Michel,
Ook van mijn kant bedankt voor je leerzame en opbouwende mening over beide foto,s.
Het is voor mij zeker een extra stimulans om het bewerken van foto’s serieus aan te gaan pakken.
Met vriendelijke groet
Petro van den Herik
Beste Michel,
Allereerst dank voor je fotobespreking van de waterjuffer.
Interessant dat je macrofotografie van beide benaderingen (achtergrond of close) in deze bespreking hebt betrokken. De tips over de fotobewerking van beide foto’s zijn zinvol en bevestigt dat goede bewerking belangrijk is bij fotografie.
Met vriendelijke groet,
Luce