Menu

Onderdeel van Pixfactory

De andere kant van Helgoland

Dit meisje uit de polder komt meestal niet veel verder dan haar biotoop met een klein uitstapje hier en daar als uitzondering. Maar de emmerlijst begint ook aardig vol te raken en zo besloot ik een reisje naar het Jan van Genten paradijs te plannen, Helgoland. Nog niet eerder plande ik met fotografie als doel zo’n buitenlands uitstapje dus het meisje ging op avontuur…
Eén van de beelden die ik voor ogen had en ook kon maken. Een rustig beeld op een rustig moment. Fotograaf: Pauline Rote

Langlaufen in het bos

Gelukkig is er online genoeg te vinden over wat je vooral moet zien en doen op de postzegel Helgoland in de Noordzee en zo stippelde ik mijn route uit. Bewust koos ik ervoor alleen te gaan om volledig vrij te zijn in hoe ik mijn avontuur ging invullen. Om zoveel mogelijk uit de dagen te halen boekte ik de vroege boot heen en de late boot terug. Een paar dagen voor vertrek besloot ik een dagje eerder af te reizen om op mijn gemak zonder wachtende boot in de ochtend op een steenworp van de haven een overnachting te boeken.

Naast de hartelijke eigenaren werd ik daar welkom geheten door overbuurman de koekoek en medebewoner van “mijn bostuintje” de specht. Mijn Duits bleek een beetje roestig toen ik wilde weten of er een eetgelegenheid op loopafstand zat en ik vroeg “ob es langlaufen ist”. Om het gevatte antwoord “nein, Sie können besser spazieren” kon ik gelukkig meelachen.

De houten cabin midden in een bos en aan een groot natuurgebied bleek een schot in de roos en een goed idee om lekker op te laden na de autoreis. Bij het ontwaken met het geluid van de vogeltjes kon ik nog net een wegschietende wezel ontdekken. Bij de ochtendkoffie werd ik vergezeld door een chillende haas. Bijna vond ik het jammer dat ik weer door ging reizen.

Bij de ochtendkoffie vergezeld worden door een haas in het ochtendzonnetje is een prachtige natuurbeleving. Fotograaf: Pauline Rote

“Ork ork ork”

Toen vanaf de boot de gekleurde huisjes in zicht kwamen van het eiland kreeg ik direct een vakantiegevoel dat mede gevoed werd door een Duitse Schlagerversie over Helgoland die over de tv’s in de boot schalde. Het is dat ik geen buren had anders had ik zeker ingehaakt.

Na een wandeling met alleen mijn rugzak (de koffer werd voor een prikkie naar mijn bestemming gebracht) kwam ik via leuke straatjes vol taxfree en parfumerieën via de lift naar het bovengedeelte van het eiland aan in mijn appartement. Ik gaf mezelf een schouderklopje want ook dit had ik prima uitgezocht, ik had het mooiste plekje op het eiland met balkon en uitzicht op zee. Hier kon ik het wel even volhouden voor de komende 4 dagen!

Zo vrij als een vogel door alleen op reis te gaan en alle bewegingsvrijheid te hebben! Fotograaf: Pauline Rote

Lunchen had ik op de boot gedaan dus ik besloot direct met camera en rugzak op pad te gaan. Een kwartiertje later hoorde ik het “ork, ork ork” al eerder dan ik ze zag en eenmaal in het vizier leek het wel alsof ik in de kindermiddag van het zwemparadijs was beland. Zoveel Jan van Genten bij elkaar maken blijkbaar net zoveel galmend plezier, wat een heerlijk geluid!

Genieten op de klif

In gezelschap van een handjevol fotografen en wandelaars begon ik met observeren. Zittend op de grond genoot ik van het gedrag van deze imposante vogels, zo van dichtbij nog groter dan ik voor ogen had. Al kopschuddend, knuffelend, vleiend, en “orkend” vonden voor mijn ogen baltsrituelen en paringen plaats. Mooi om te zien dat elke vogel of elk setje hun eigen plekje verworven hadden die ze dan ook met verve en fanatisme bewaakten voor indringers.

Toen ik beter keek zag ik dat een aantal vogels eieren en ook kleintjes in hun nest hadden.

De reden dat ik juist in deze periode naar Helgoland ging, kleine baby Jan van Gentjes! Fotograaf: Pauline Rote

Al met al was ik verwonderd en ontroerd en ook overdonderd door deze prachtdieren maar ook door de natuur en de hele setting waar ze zich bevonden. Op de indrukwekkende rotspartijen waren hele kolonies zeekoeten, alken en ook drieteenmeeuwen te zien. Al genietend van dit alles vergat ik bijna mijn camera te pakken.

Innerlijke rust

Voor mij is dat de essentie van in de natuur zijn, Genieten met een hoofdletter. En meteen ook de reden dat ik alleen op reis was, volledig opgaan in de natuur en wat ik ervaar vertalen in beeld. Ik had ideeën over het soort foto’s dat ik wilde maken en heb daar dan die innerlijke rust voor nodig.

Door innerlijke rust de foto's maken die je wilt maken draagt bij aan het resultaat.
Door innerlijke rust de foto’s maken die je wilt maken draagt bij aan het resultaat. Fotograaf: Pauline Rote

Het beloofde een mooie avond te worden dus liep ik opgetogen een paar uur later weer de weg op naar de klif. Met deze keer alleen mijn 70-200 lens mee om nog minder ballast op mijn rug en in mijn hoofd te hebben. Vanavond ging ik dé foto’s maken.

Een handdoek op het zwembadbedje

Die gedachte leefde blijkbaar niet alleen bij mij. Hoewel de avond nog moest vallen was het alsof ik daadwerkelijk in dat zwemparadijs was beland, met gratis entree. Zij aan zij stonden fotografen  voetje tegen voetje aaneen “van de natuur te genieten”. Ik kon mijn lens nog net in een ontstane opening manoeuvreren om een paar plaatjes te schieten. Wanneer ik me even omdraaide of afgeleid was stond er pontificaal een rugzak voor mijn voeten alsof de handdoek in het zwembad op een bedje was gelegd. Ondanks dat probeerde ik te genieten van de ondergaande zon om met prachtig licht baltsende Jan van Genten vast te leggen. Maar mijn flow was weg en mijn irritatie groeide. Hoewel het aantal vogels door de vogelgriep gedaald is gold dat blijkbaar niet voor het aantal fotografen.

Wie kijkt naar wie? Het aantal Jan van Genten past niet op 1 foto, het aantal fotografen ook niet. Fotograaf: Pauline Rote

Sociale gesprekken

Gelukkig bleek ik de volgende ochtend nog voor zonsopgang alleen vergezeld door één fotograaf wat deze ergernis en slaaptekort ruimschoots goed maakte. Dezelfde avond herhaalde zich het circus van de eerste avond zodat ik me meer gericht heb op sociale gesprekken met een paar leuke mensen dan op het fotograferen. Nog ruim voordat de zon onderging ben ik afgetaaid en terug naar het appartement gelopen.

Gelukkig kon ik nog net tussen andere fotografen door een foto maken van baltsende Jan van Genten bij zonsondergang. Fotograaf: Pauline Rote

Ontroerende rust op een onbewoond eiland

De volgende ochtend pakte ik de eerste boot naar het ernaast gelegen mini eiland Düne. De enige twee medepassagiers waren medewerkers van de strandtent daar zodat ik om 7:45u het onbewoonde eiland voor mezelf had. Ik stapte in een oase van rust het strand op waar de eidereenden, zeehonden en kegelrobben heerlijk aan het chillen waren.

Ik besloot hetzelfde te doen en plofte met mijn kont in het zand op de aangegeven 30 meter van de zeedieren. Zo heb ik puur zitten genieten met mijn meegenomen thermoskan koffie en ontbijtje van de rust en de speelsheid van de dieren om me heen…

Deze rust ontroerde me en hiermee besefte ik dat genieten en beleven is waar natuurfotografie voor mij daadwerkelijk over gaat.

In alle rust genieten van wat de natuur je te bieden heeft, dát is natuurfotografie en natuurbeleving! Fotograaf: Pauline Rote

Hoewel ik thuis kwam met toch een hoop beelden die ik wilde maken en genoten heb van mijn reis, de vogels en het eiland heb ik ook een goede les geleerd. Volgend jaar staat er weer een reisje op de planning maar dan in de natuur!

Volgend jaar zoek ik de rust op.
Volgend jaar zoek ik de rust op. Fotograaf: Pauline Rote

Geef een reactie

26 reacties

1. Hallo Pauline,

Vanmiddag 1-9-23 troffen wij elkaar in de Harger- en Pettemerpolder en wisselende de waarden rond de natuurfotografie uit onder het toeziend oog van een Oeverloper en heel veel Goudplevieren. Zoals je ziet je bijdrage inmiddels gezien en genoten van je foto’s. Mogelijk tot later. tijdens inspirerende momenten in de natuur. Tip van Hans: Lees het boek “Rechten voor de Natuur” van Jessica den Outer. Mogelijk input van een nieuwe column. Fijn je ontmoet te hebben. Grtz. Hans

1. Hallo Hans,

Wat leuk dat je me meteen opgezocht hebt hier!
      Het was een fijne middag in de polder, we hebben veel te veel foto’s gemaakt! 😉
      Was leuk je te ontmoeten, wie weet treffen we elkaar nog eens.
      Ik ben heel benieuwd naar dat boek, dankjewel voor de tip!

Groet, Pauline

2. Ik ben 2x geweest. 2015 en 2022. Je bent daar inderdaad niet helemaal alleen, maar zo druk als hier beschreven heb ik absoluut niet meegemaakt. Ik had zowel overdag als savonds goed de ruimte. Ook om op een ander plekje te gaan staan.

1. Dank voor je reactie!
      Het kan inderdaad erg verschillen. Ik denk het er zo druk was vanwege de jongen. En er is nu een stuk extra afgezet waardoor iedereen op dezelfde plek staat.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

26 reacties

1. Hallo Pauline,

1. Hallo Hans,

Wat leuk dat je me meteen opgezocht hebt hier!
      Het was een fijne middag in de polder, we hebben veel te veel foto’s gemaakt! 😉
      Was leuk je te ontmoeten, wie weet treffen we elkaar nog eens.
      Ik ben heel benieuwd naar dat boek, dankjewel voor de tip!

Groet, Pauline

1. Dank voor je reactie!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Pauline Rote

Pauline Rote is een bevlogen natuurfotograaf met een voorkeur voor vogel- en highkeyfotografie. Daarbij probeert zij haar gevoel en passie over te brengen, het liefst overgoten met een creatief sausje.

Meer columns van deze auteur

Deze artikelen vind je vast ook interessant: