HOME < VERDIEPING < ACHTERGROND
achtergrond

Veilig vliegen met drones

Afgelopen tijd zijn drones verschillende keren (negatief) in het nieuws gekomen. Zo scheerde een drone langs drie vliegtuigen op Schiphol en crashte er enkele dagen geleden één op een snelweg. In beide gevallen was de bestuurder in overtreding.

Veilig vliegen met drones
DJI Phantom 3 Professional. Fotograaf: DJI
Delen

Een overzichtje van de regels:

  • Vlieg alleen bij daglicht. Schemer- en nachtopnames zijn dus niet toegestaan.
  • Houd de drone in het zicht. In de praktijk betekent dat een afstand van maximaal 100 meter. Er mogen geen obstakels tussen jou en de drone aanwezig zijn die het zicht belemmeren.
  • Vlieg alleen voor recreatieve doeleinden. Voor commercieel vliegen is een vergunning nodig.
  • Vlieg niet hoger dan 120 meter.
  • Vlieg niet boven mensenmassa’s, zoals muziekfestivals en recreatieterreinen.
  • Vlieg niet in binnen 3 kilometer van vliegvelden, ook niet in zogenaamde CTR’s. Dat zijn no-fly-zones rondom vliegvelden, vaak met een diameter van 30 kilometer! Op vliegvelden met een drukke aanvliegroute is de contour soms zelfs nog groter. Strikt genomen moet je zelf nog eens 3 kilometer afstand houden tot de no-fly-zones. Voor een overzicht van de no-fly-zones, klik hier.
  • Geef altijd voorrang aan alle andere luchtvaartuigen.
  • Vlieg niet boven bebouwing. Houd minimaal 50 meter afstand.
  • Vlieg niet boven infrastructuur, zoals snelwegen, spoorlijnen en kanalen. Houd ook hier minimaal 50 meter afstand.
  • De drone mag niet zwaarder zijn dan 25 kilogram. Dit wordt binnenkort mogelijk maximaal 4 kilogram.
  • Fotograferen en filmen is toegestaan met inachtneming van de privacywetgeving.

Bij een ernstige overtreding loop je niet alleen het risico je drone kwijt te raken, maar kun je ook een boete krijgen, oplopend tot vele duizenden euro’s. Daarnaast is het verstandig te checken of je WA-verzekering schade door drones dekt. Je kunt misschien wel heel voorzichtig vliegen, door een technisch mankement kan de drone natuurlijk altijd crashen met mogelijk vele duizenden euro’s schade tot gevolg.

Ga je naar het buitenland, dan gelden daar weer andere regels!

 

Deel dit artikel


4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Voor alles wat vliegt en rijd moeten we een 1 of ander bewijs halen. dus waarom geen vliegbrevet voor deze drones verplicht stellen?.

    1. Door Bob Luijks op 26 april 2016 om 17:13

      Voor professionals is dit al het geval. Zolang drones onder de categorie hobby vallen (vergelijk het met modelvliegtuigjes of andere laagdrempelige ‘vervoersmiddelen’ zoals een step) zal het qua vaardigheidsbewijs voorlopig wel beperkt blijven.

  2. Door Joep Tomlow op 24 april 2016 om 12:36

    Goede, beknopte weergave van de belangrijkste regels. Zag laatst nog een programma op NPO2 over drones, in o.a. De Biesbosch hebben ze ook last van laagvliegende drones die grote groepen vogels opjagen en dus behoorlijk verstorend werken. Dat komt volgens Staatsbosbeheer met name omdat amateurs de filmbeelden van de pro’s zoals die van Holland: Natuur in de Delta willen evenaren. In principe overtreed je op die manier ook de Flora en Faunawet. Denk dat er in dat opzicht in met name in gebieden grote aantallen vogels (wetlands, vogelrichtlijngebieden) een No Fly zone voor drones zal komen…

    1. Door Bob Luijks op 24 april 2016 om 21:50

      op basis van de incidenten gaan er(helaas) nog meer dingen veranderen. Vlieghoogte en -afstand lijken beperkt te gaan worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *