HOME < PRAKTIJK < FOTOBESPREKING
fotobespreking

Fotobespreking thema insecten: Yvonne en Henk

In deze vierde fotobespreking van het thema insecten vertelt Henk Muijs over ISO, RAW en hooglichten.

Fotobespreking thema insecten: Yvonne en Henk
Nikon D600 met Nikkor 105mm macrolens. Fotograaf: Yvonne van de Vlasakker
Delen

Yvonne van de Vlasakker

Inhoud en impact

Dit is zo’n foto die meteen een glimlach oproept. Lekker eigenwijs over het randje glurend, terwijl zijn volledige silhouet wordt geprojecteerd op het blad, verkent dit insect de wereld. Het blad wordt prachtig doorgelicht waardoor een fraai lijnenspel van nerven zichtbaar wordt, met een geelgouden randje als afwerking.

Compositie

Je hebt de hele trechter van het blad in beeld gebracht. Daardoor laat je zijn hele wereld zien. Je hebt nu in het beeld wel twee hoofdlijnen, een die naar je onderwerp toegaat, en een die je oog het beeld uit laat gaan. Zelf zou ik het onderwerp veel meer naar rechtsboven hebben verplaatst, waardoor je misschien de registratie van zijn leefomgeving wat vermindert, maar waardoor het lichtspel door de nerven en de wisselwerking tussen onderwerp en schaduw meer de aandacht krijgt.

Techniek en nabewerking

Prima keuze voor belichting en beperkte scherptediepte door het kiezen van een relatief open diafragma (f/4.5). Had die voorste voelspriet scherp moeten zijn? Van mij niet, het voegt zo wat toe aan de speelsheid van het beeld: lekker eigenwijs niet scherp.

Je hebt gekozen voor ISO 250. Ik ben zelf geen voorstander van het kiezen van berekende ISO-waardes. De camera kent alleen maar hele ISO-waardes (100, 200, 400, 800, 1600 etc..). De tussenliggende waardes worden na het maken van een foto berekend. Bij ISO 250 maakt de camera een foto op ISO 200 en schuift daarna de hele belichting een stukje naar rechts op. Het is dus een aanpassing van de RAW file door de camera, en die bewerkingen houd ik liever in eigen hand.

Belichting en ruis is prima onder controle. Misschien dat een tikje naverscherping nog wat had toegevoegd, maar helaas heeft het ingeleverde beeld een lage resolutie, zodat ik dat niet optimaal kan beoordelen.

Henk Sieba

camera canon 400D lens zoom 55-250mm diafragma F5 sluitertijd 1/80sec iso 200 brandpuntsafstand 131mm rijstzak als ondergrond tussenring 31 mm ik heb deze foto zo willen maken om de teerheid van de natuur te laten zien.
Canon 400D lens zoom 55-250mm diafragma F5 sluitertijd 1/80sec iso 200 brandpuntsafstand 131mm rijstzak als ondergrond tussenring 31 mm ik heb deze foto zo willen maken om de teerheid van de natuur te laten zien. Fotograaf: Henk Sieba

Inhoud en impact

Een feest van lichtjes. Je schreef dat je in deze foto de teerheid van de natuur wilt laten zien. De tere bloeiaar en het fijne filigraan van de vleugels van de juffer worden mooi weergegeven. De gele bloem wordt omringd door de lichtcirkeltjes voor wat speelsheid in de achtergrond. Grappig detail is dat het net lijkt of de gele bloem het puntje van het achterlijf aanlicht.

Compositie

Het eerste wat opvalt is het staande beeld. Gezien de lijnen een hele goede keuze. Er is mooi ruimte gelaten rondom de juffer. Door de juffer uit het midden te halen en wat meer in de linker bovenhoek te plaatsen denk ik dat het beeld wat evenwichtiger wordt, nu zitten alle beeldbepalende elementen aan de rechterkant. Ook ben je dan die grote lichtvlek in de linker bovenhoek kwijt, die trekt wel veel de aandacht.

Techniek

Je hebt gebruik gemaakt van een teleobjectief in combinatie met een tussenring van 31mm om wat dichterbij te kunnen scherpstellen. Een uitstekende combinatie voor deze foto. Het gebruik van f/5.0 in combinatie met een telelens en de ring heeft er voor gezorgd dat er een mooie, rustige achtergrond is ontstaan.

Tussen je onderwerp en de camera stonden nog wat sprietjes, die als brede banen door de foto lopen. Dat maakt het beeld wat onrustig, let daar op en buig ze indien mogelijk even opzij. Bij deze foto zijn er heel wat belichtingen mogelijk. Er is voor gekozen om de belichting zo helder mogelijk te maken. Het histogram staat keurig in het midden, maar er is een klein addertje: de hooglichten zijn uitgebeten. Ik vind dat bij de vlekjes op de vleugels niet erg: de lampjes vragen daardoor extra aandacht precies op het onderwerp van de foto. De wazige linker tak is echter ook uitgebeten en dat leidt het oog af van het onderwerp. Omdat je de teerheid van de natuur wilde benadrukken was er ook een andere belichting mogelijk geweest: veel meer onderbelicht (zeker 1,5 stop), waardoor van de juffer een silhouet overblijft, met brandrandjes en de aandacht nog meer gaat naar de fijne bouw van de vleugels. Het gras blijft met kleine pretlichtjes boven de juffer bungelen. Probeer het maar eens in je fotobewerkingsprogramma, dan krijg je een idee van wat ik bedoel.

Nabewerking

Je bewerking is behoudend en dat is een keuze. Niet alle foto’s hoeven te knallen… Zelf zou ik een beetje meer contrast toevoegen om de foto net iets meer sprankeling te geven. Je zou kunnen kijken of er in de RAW-file nog wat informatie terug te halen valt van de nu uitgebeten delen, door de hooglichten wat terug te schroeven. En kijk meteen wat een hele sterke onderbelichting met de foto doet, misschien vind je het wel wat. Maar de uiteindelijke keus ligt natuurlijk geheel bij de maker van deze foto.

Deel dit artikel


4
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. johan wil ik hierbij bedanken voor het beoordelen van mijn foto.ben er heel blij van en ben er mee aan de slag gegaan.ik let dus extra op dat er geen uitgebeten witte plekken ontstaan die de aandacht trekken. goede uitleg !!!

  2. Raar dat in de bespreking van de 2e foto niet staat dat de juffer niet scherp is…

    1. ik heb de foto nogmaals in groot formaat bekeken maar de juffer is prima scherp… wellicht ligt het aan de verkleining. Al met al dus heel logisch dat er geen aandacht besteed is aan de onscherpte, dus is er namelijk niet 🙂

      1. Oké, op mijn 5K retina scherm is ie niet scherp. Misschien te weinig pixels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *