Recensie The story of my light van Frank Peters

Professioneel fotograaf en cameraman Frank Peters legt in zijn zojuist uitgekomen debuutboek ‘The story of my light’ maar meteen zijn ziel en zaligheid bloot. Het boek bestaat uit prachtige kleurrijke beelden van desolate landschappen en dynamische skylines die door hem in de loop der jaren geschoten zijn. Hij begeleidt zijn beelden met verhalen over totstandkoming, inspiratie en toewijding, maar hij mijdt hierbij onderwerpen als mislukking, dwanggedrag en twijfel niet. Frank neemt je op een beeldende wijze mee op zijn avonturen en vertelt je in de begeleidende teksten hoe hijzelf de foto's beleeft.
Boek The story of my light van Frank Peters
Boek 'The story of my light' van Frank Peters. Hardcover. Drukkerij: Vividolomiti. 128 pagina's. Prijs: 34 euro.

Frank Peters is enthousiast bergsporter en dat is terug te zien in dit boek. Veel foto’s zijn gemaakt in berggebieden in Italië, Frankrijk, Verenigde Staten, Engeland, etc. Toch zijn ook landschappen in Nederland en stedelijke gebieden goed vertegenwoordigd. Rode draad door zijn foto’s is het licht in combinatie met verstilling of het stilzetten van momenten.
Zijn begeleidende teksten gaan over geluk en euforie. Maar ook over clichés en teleurstellingen. Of over het juiste moment dat op een ander moment kwam dan hij verwachtte. Zoals bij de foto ‘Matterhorn Smurrie’ toen het Frank uiteindelijk pas midden in de nacht lukte een foto te maken van de Matterhorn weerspiegeld in de Stellisee. Of over het ontstaan van andere kansen omdat hij toch doorzette of langer wachtte. Wat gebeurde toen hij 1200 kilometer naar de Dolomieten reed, een bergtocht maakte van meerdere uren en alle bergtoppen in de mist vond. Juist daar maakte hij even later de foto ‘Het regent Zonnestralen’.

De foto’s in het boek zijn stuk voor stuk prachtig. De begeleidende teksten zijn prettig om te lezen en geven extra verhaal en diepgang aan de foto’s. Ik vond het heerlijk om het boek eerst eens van voor naar achteren door te bladeren en de prachtige foto’s te bekijken. Om daarna opnieuw te beginnen en ook de teksten bij de beelden te lezen. Waar ik wel wat moeite mee heb zijn de overgangen van verstilde en romantische landschapsfoto’s naar de soms harde en gladde beelden van stadse taferelen.

‘The story of my light’ is een mooi fotoboek dat je met zijn formaat van 29 x 24 cm, 128 pagina’s en hardcover kaft gerust op de koffietafel kunt leggen om af en toe door te (laten) bladeren. Je loopt dan wel het risico dat jij of je bezoek even ‘gevangen zit’ in het licht van Frank Peters zijn foto’s!

Het boek kun je bij Frank Peters zelf bestellen via zijn website.