Wie is Michel Lucas?
365 dagen
Daarnaast is hij 365 dagen per jaar intensief bezig met landschapsfotografie. In de eerste plaats voor zichzelf, maar hij vindt het ook leuk zijn kennis van en enthousiasme voor landschapsfotografie over te brengen d.m.v. workshops, artikelen en lezingen. Landschapsfotografie is voor Michel een manier van leven. Hij was altijd al bezig met natuurfotografie, maar pas echt vanaf 2004, met als trigger een reis naar Ecuador, waarna hij besloot meer te willen met fotografie en lid werd van VNF-Nijmegen. Tot dan toe was hij vooral registrerend bezig. Bij VNF ontdekte hij de andere – creatieve en kunstzinnige – kant van fotografie.
En die andere kant kennen we….
Geframede rust
Voor een niet landschapsfotograaf als ik is het heerlijk dat er andere mensen zijn die het geduld en het talent hebben om onze prachtige omgeving te vereeuwigen. Landschapsfotografie is een vak apart en Michel beheerst dat vak duidelijk! Met bewondering kan ik kijken naar de rust die hij weet te vagen in een frame. Michel bewijst dat er helemaal geen vleugels, pootjes of ogen nodig zijn om een mooi beeld te maken. En dat ook, of misschien juist, een afwezigheid van kleuren een interessant beeld kan opleveren.
Stil
Je moet het maar kunnen; de eenvoud zien te vinden in al die natuur om ons heen. Eindeloos veel takjes en blaadjes en toch geen chaos. Ik vind dat knap! Heerlijk, dat minimalisme, die kalmte, alsof je naar natuur kijkt die haar adem inhoudt. Zelfs ik word er een beetje stil van….
Apparatuur
- Nikon D810
- Nikon D750
- 14-24/2.8
- 16-35/4
- 24-70/2.8
- 70-200/4mm
- Nisi-filters (polarisatie, grijs- en grijsverloopfilters)
Portfolio
Vaak zoek ik rust in mijn foto’s door rustige onderwerpen te kiezen, maar ik vind het ook ontzettend leuk om rust te vinden in complexe en chaotische situaties, om daarin een compositie te vinden die orde schept en de kijker houvast geeft, dit soort situaties appelleert ook sterk aan mijn gevoel en liefde voor de wilde, pure natuur.
“Het mooiste aan natuurfotografie voor mij is de beleving van het in de natuur zijn, op de mooiste plekken, bij het fraaiste licht. Bij voorkeur alleen, fotografie is voor mij geen sociale bezigheid. De transformatie van het landschap bij die mooie omstandigheden. De eigen creatieve inbreng bij het fotograferen (standpunt, perspectief, compositie, techniek). Het geluk van een geslaagde opname groot op je beeldscherm of als afdruk te zien.”
De ideale combinatie van omstandigheden (sneeuw en mist), waarbij ik het heerlijk vind om te spelen met mooie elementen als deze berken, ik maak allerlei variaties, het meest interessant vind ik vaak om er een soort relatie tussen meerdere elementen in te brengen, zoals hier de berk in de voorgrond en het groepje berken in de achtergrond. Ze buigen op een leuke manier naar elkaar toe.
Deze opname is gemaakt vlak langs een pad in mijn local patch, waar ik al 100 keer langs was gekomen en die ik toen pas zag door de omstandigheden (met ijs en mist). Dit is een mooi voorbeeld van wat mij zo fascineert in landschapsfotografie: hoe je een minimaal onderwerp door compositie en omstandigheden tot leven kunt laten komen in een aansprekend beeld.
Bij mijn eerste bezoek aan Noir Flohay (Hoge Venen) had ik gelijk alles mee, een pak sneeuw en dichte mist. In deze opname gaat het mij om het samenspel in de compositie van deze rij bomen (van rechts naar links is er een mooi verloop van groot naar klein en van scherp naar onscherp), waarbij de afwijkende grillige boom (3e van rechts) een mooie eyecatcher vormt.
“Ik ga voor ‘puur natuur’, zowel qua landschap (zo min mogelijk menselijke invloeden) als qua stijl van fotograferen. Met een voorkeur voor grootschalige en wilde natuurgebieden, zoals de Hoge Venen. Het creatieve zit voor mij in standpunt, perspectief en compositie. Voor mij geen meervoudige belichtingen, oude lensjes, bewegingen.
Winter in het Brackvenn (Hoge Venen), een zogenaamd ‘ intiem landschap’, gemaakt met de 70-200mm. De locatie wordt niet duidelijk, dit kan overal zijn, het gaat om het spel van vormen en kleuren.
Wat mij hier aansprak, waren de grillige vormen in de schors van deze oude boom. Met een groothoeklens ben ik daar dicht op gaan zitten, waarbij ik rechts ruimte in de compositie liet om twee bomen volledig te kunnen weergeven.
“Mijn stijl wordt gekenmerkt door aandacht voor compositie en sfeer, rust, harmonie en balans. Spectrum van minimalisme tot ‘orde in chaos’ foto’s en van weidse tot meer intieme landschappen en close-ups.”
High-key (en minimalistische) opname van laatste blaadjes aan een berk. Hier heb ik getracht het beeld te vullen en een evenwichtige compositie te bereiken met de grillige patronen van de berkentakken en -blaadjes.
Lange sluitertijd-opname van het riviertje de Helle (Hoge Venen). Wat mij hier vooral aanspreekt is de sterke diagonale lijn van het riviertje, de zachte kleuren en contrasten en de liggende stammen in de voorgrond.
“Mijn fotografie begon bij het bekende registrerend, zeldzame soorten, zo groot mogelijk in beeld.
Op een gegeven moment ben ik lid worden van VNF-Nijmegen en gaandeweg heb ik mezelf ontwikkeld tot een breed natuurfotograaf, met meer aandacht voor compositie en sfeer, met vooral focus op wildlife. Rond 2000 maakte ik een switch naar landschapfotografie en richtte ik me steeds meer op subtiele, ‘fluisterende’ beelden. ”
Esdoornblad op rots in rivier de Hoegne (Hoge Venen), een opname uit herfst 2017.
Ik ging hier voor het samenspel in de compositie van de vier staande en die ene liggende stam. Er zit een driehoek in de opbouw, de zwartverbrande stammen contrasteren mooi met de sneeuw.
“Wat ik nog zou willen fotograferen..? Ik wil heel graag verder met bossen, oude natuurlijke bossen, maar dit wordt lastig in Nederland. Ik houd me aanbevolen voor tips.”
“Ik word met name geïnspireerd door uitdagingen, landschapsfotografie was een uitdaging, doelen (zoals mijn boek), lezingen, grondleggers van landschapsfotografie (Ansel Adams, Eliot Porter), ook tijdgenoten (Hans Strand, Joe Cornish, Paul Wakefield, Theo Bosboom), landschapsschilders. Ook de grote natuurschrijvers zoals Barry Lopez, Robert MacFarlane, en schrijvende fotografen zoals Guy Tal. ”
Tip(s) van Lucas:
- Word lid van een fotoclub
- Focus, kies 1 soort fotografie, specialiseer je en kies voor 1 of 2 gebieden
- Ga daar alles over lezen/leren
- Ga regelmatig het veld in
- Ga naar tentoonstellingen en lees/kijk in boeken/op internet (fotografie, schilderkunst) om je visuele gevoel te ontwikkelen
2 reacties
Fraaie beelden weer en een leuk verhaal. Jouw beeld uit de Hoge Venen blijven mijn favoriete!
grt, Ronald