HOME < INSPIRATIE < PORTFOLIO
portfolio

Wilco Dragt in Beeld

Wilco is van oorsprong bedrijfskundige en sinds 3 jaar fulltime fotograaf/beeldend kunstenaar. Zijn oorspronkelijke interesse voor fotografie ontstond door het werk van Ansel Adams, naar zijn zeggen ‘de meest iconische landschapsfotograaf ooit’

One Small Tree
One Small Tree - Japan, 2016 Fotograaf: Wilco Dragt
Delen

Wie is Wilco Dragt?

Wilco’s werk richt zich op het maken van fine art landschapsfoto’s, die als kunst aan de muur komen te hangen. Zijn landschappen kunnen natuurscènes zijn, maar vaker zoekt hij naar menselijke elementen in zijn composities. Daarnaast verzorgt hij landschapsfotografie-workshops in binnen- en buitenland, waarbij natuur en ‘man-made’  hand in hand gaan.

Geen natuurfotografie

Meestal wordt een uitnodiging voor deze rubriek behoorlijk enthousiast ontvangen, maar als ik Wilco benader proef ik aanvankelijk enige terughoudendheid. Hij is immers geen natuurfotograaf, maar slechts op zoek naar esthetische, minimalistische en kunstzinnige landschapsbeelden. Past zijn werk dan wel binnen deze rubriek?
Nu wil het geval dat de natuur zich prima leent voor dit doel, dus wat mij betreft geen enkel probleem! Een doorsnee natuurfotograaf zal ik Wilco zeker niet willen noemen, maar laat dat nu ook net niet zijn wat ik zoek…doorsnee.
En natuurlijk vereist het karakter van deze website wel een minimale dosis natuur, maar die is hier m.i. ruim voldoende vertegenwoordigd. Want dat minimalisme wordt maar al te vaak gevormd door ruime, lege landschappen. En de grote witruimtes bestaan vaak uit sneeuw of water. En niet zelden is het één klein boompje of een verzameling takken die het oog het beeld door leiden. Wilco bewijst voor mij iets dat ik al lang wist, dat natuurfotografie wel degelijk een serieuze kunstvorm kan zijn. En wat voor naampje je dat beestje dan geeft, ach….

Sterke schakels

Ze zeggen wel eens dat een ketting zo sterk is als de zwakste schakel. Ditzelfde geldt voor een serie foto’s en dat lijkt Wilco maar al te goed begrepen te hebben. Het vrijwel ontbreken van kleur, de grote hoeveelheid witte lege ruimte met vaak één, maar soms ook geen centraal onderwerp. De sterk aanwezige lijnen die grafisch aan doen en het consequent doorvoeren van deze elementen zorgt voor een prettige eenheid. Wilco heeft ook een duidelijke focus; minimalisme. Hier wijkt hij niet vanaf en dat maakt zijn werk sterk en herkenbaar.

Hokjesvrij

Om me aan te sluiten bij het minimalistisch karakter van Wilco’s werk wil ik ook in dit stukje je eenvoud behouden….. In welke hokje je zijn foto’s ook stopt, zit schoonheid hem niet grotendeels in de beleving van de kijker? Geniet dus van de rust en de ruimte in onderstaande werken!

Apparatuur

“Ik vind cameramerk en dergelijke niet interessant. De invloed van camera en lenzen op het visuele resultaat is gering: alle (professionele) camera’s zijn tegenwoordig heel goed. Het gaat vooral om het kijken, niet om de spullen. Ik werk met een fullframe 36MP camera, met 3 vaste brandpuntlenzen (waarvan 2 tilt shift lenzen) en 2 zooms. Het bereik is van 17 tot 85 mm. Ik werk veel met filters: grijsverloopfilters en grijsfilters van LEE filters. Wel zeer relevant voor mijn werk is het papier waar ik op print. Ik gebruik een aantal fine art papiersoorten van Canson Infinity. Met name de Rag Photographique en Baryta Photographique gebruik ik veel; ze versterken het karakter van mijn werk.”

Portfolio

“Ik zie mezelf niet als natuurfotograaf, zeker niet. Bij mijn landschappen gaat het mij niet om de natuur, het gaat me om een aansprekend fotografisch beeld. Om verbeelding. Ik ben niet op zoek  naar de mooiste of spectaculairste locaties, die ik vervolgens zo mooi mogelijk ga afbeelden. Ik zoek juist vaak naar locaties die ogenschijnlijk helemaal niet zo boeiend zijn, maar waar wel iets gebeurt, vaak iets grafisch of abstracts. Dat zijn locaties waar je makkelijk aan voorbij zou kunnen lopen, maar waar ik iets in zie als ik in mijn “fotostand” sta.”

And at the end, you turn right
And at the end, you turn right – Nederland, 2013 Fotograaf: Wilco Dragt
Low Tide
Low Tide – Nederland, 2013 Fotograaf: Wilco Dragt

Wilco’s stijl: “Grafisch, minimalistisch, verstild, esthetisch.
Ik wil overigens benadrukken dat het printen en verder afwerken van mijn werk essentieel voor mijn stijl is. De afwerking moet het karakter van de foto versterken. Zo gebruik ik bijzondere (en dure!) lijsten en werk ik uitsluitend met museumglas.”

Voleurs de Moules
Voleurs de Moules Fotograaf: Wilco Dragt
Snow Screen – study 1
Snow Screen – study 1 – Japan, 2016 Fotograaf: Wilco Dragt

“Ik begon wel als natuurfotograaf. Na een aantal jaren liep ik hierin vast: ik vond dat ik eigenlijk aan het afbeelden was. Dit klopte niet met wat ik beleefde en wie ik was, en niet met mijn creatieve behoefte.”

Knokke I
Knokke I – België, 2014 Fotograaf: Wilco Dragt
One Small Tree
One Small Tree – Japan, 2016 Fotograaf: Wilco Dragt

“Een mijlpaalfoto is voor mij “Three Fishing Posts” . Dit is zo’n beetje de eerste foto waar ik echt de fine art richting mee insloeg. Dit was letterlijk “van niets iets maken”: een aantal takken in het water van de Oosterschelde. Hoe oninteressant eigenlijk. Maar toch ontdekte ik er iets in. Dit is ook één van mijn best verkochte foto’s.”

Three Fishing Posts
Three Fishing Posts – Nederland, 2011 Fotograaf: Wilco Dragt
Lake Kussharo - study 1
Lake Kussharo – study 1 – Japan, 2016 Fotograaf: Wilco Dragt

 

“Ik heb op dit moment niet iets wat hoog op mijn lijstje staat. Vorig jaar heb ik wel een groot verlangen kunnen realiseren: fotograferen in de winter op het Japanse eiland Hokkaido. Dit heeft geresulteerd in minimalistische sneeuwlandschappen. Op een expositie die in Antwerpen tot 12 maart duurt zijn er hier 17 van te zien. Op die expositie zijn ook zogenaamde palladium afdrukken te zien. Dit is een 150 jaar oude analoge afdrukmethode, met een unieke en ongekende uitstraling. Hier wil ik in de toekomst nog verder mee gaan werken.”

Zeelandbridge
Zeelandbridge Fotograaf: Wilco Dragt

“Ik raak geïnspireerd door andere kunstenaars, zowel in fotografie als andere beeldende kunst vormen. Ook kijk ik graag naar het werk van portretfotografen.”

Madeira #3
Madeira Fotograaf: Wilco Dragt

Tips van Wilco:

  • Zoek naar fotografen die je inspireren: ga op de schouders van reuzen staan is hiervoor een bekende uitspraak. Vrijwel alle grote kunstenaars doen dit en hebben dit gedaan.
  • Volg je eigen weg, laat je niet afleiden door kennelijke gebruiken of “normen”. Zo lijkt het in Nederland soms wel dat landschapsfotografie synoniem is aan natuurfotografie, terwijl dat bijvoorbeeld in Groot-Brittannië geheel anders ligt. Kijk dus letterlijk ook over de grenzen.

Fotografie: Wilco Dragt

Deel dit artikel


3
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Door bart telling op 25 maart 2017 om 20:23

    ik vind de foto’s van wilco echt heel bijzonder en erg fraai weergegeven

  2. Mooi die minimalistische beelden, daardoor erg mooi!

  3. Door peter wijn op 22 maart 2017 om 09:39

    Indrukwekkend.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *