Menu

Onderdeel van Pixfactory

Waarom Marsel van Oosten voor de EIZO CG247X heeft gekozen

"Toen ik op zoek was naar een nieuwe monitor voor ons kantoor in Zuid-Afrika, wist ik dat het er weer een van EIZO zou worden. De ColorEdge-productlijn van EIZO is speciaal ontwikkeld voor mensen die zich professioneel bezighouden met fotografie, afdrukken en postproductie. Welke monitor me uiteindelijk overtuigde? Op het eerste gezicht lijkt mijn keuze misschien verrassend."
EIZO CG247X
Marsel voor zijn EIZO CG247X op zijn kantoor in Zuid-Afrika.

De grootte is bepalend

De afgelopen zes jaar heb ik al mijn foto’s op een EIZO CG245W bewerkt. Dit was de eerste zelfkalibrerende monitor ter wereld en hij doet het nog steeds perfect. Hij was niet goedkoop, maar als je serieus bezig bent met fotografie, heeft het weinig zin om dure camera’s en lenzen aan te schaffen om vervolgens genoegen te nemen met een middelmatige monitor. Ik zou zelfs durven zeggen dat de kwaliteit van de monitor soms belangrijker is dan die van de camera of lens. Want wat heb je aan high-end cameratechnologie, als je foto’s uiteindelijk een kleurzweem of geen schaduwdetails hebben? Mijn CG245W is volledig betrouwbaar gebleken en levert al vele jaren constante kwaliteit.

Mijn oude vertrouwde CG245W heeft een resolutie van 1920 x 1200 pixels. Dat was destijds veel, maar in de afgelopen jaren is er wel het een en ander veranderd. Zowel televisietoestellen als computermonitoren hebben een enorme ontwikkeling doorgemaakt wat betreft fysieke afmetingen en pixelgrootte. Eind 2012 werd de eerste 4K-TV geïntroduceerd en het is slechts een kwestie van tijd dat we de eerste 8K-toestellen gaan zien. Wie nu een nieuwe TV koopt, kiest er meestal een die groter is dan de vorige. Datzelfde geldt ook voor monitoren: de meeste fotografen schaffen een groter model aan.

Ik deed dat niet. Na zorgvuldige overweging besloot ik om het bij 1920 x 1200 pixels te houden. Ik zal je ­uitleggen ­waarom.

De pixel-hype

Niet alleen TV’s en monitoren kregen steeds meer pixels, ook camera’s zijn in deze trend meegegaan. Zes jaar geleden werkte ik met de toenmalige topcamera van Nikon, de D3s met een resolutie van 12 megapixels. Nu gebruik ik een Nikon D850, die bijna 50 megapixels heeft. Je zou kunnen denken dat het zinvol is om een monitor met meer pixels te gebruiken als je foto’s bewerkt die ook meer pixels hebben. Dat is echter niet het geval. Ik vind het prettig als mijn camera’s meer megapixels hebben, want hoe meer pixels, hoe groter het bestand. En hoe groter het bestand, hoe groter ik kan afdrukken zonder de data te interpoleren. Zo eenvoudig is het.
Maar welke rol speelt de monitor hierbij?

EIZO CG245W
EIZO CG245W

2K versus 4K

Stel, je hebt twee monitoren met precies dezelfde fysieke afmetingen. De ene heeft een resolutie van 2K (1920 x 1200), de andere van 4K (3840 x 2160). In tegenstelling tot wat je misschien zou denken, heeft de 4K-monitor bijna vier keer zo veel pixels als de 2K-monitor. Hoe meer pixels een monitor heeft bij dezelfde schermafmetingen, hoe fijner de gradaties zijn. De pixelgrootte wordt op basis van de pixelafstand bepaald. Hoe kleiner de pixelafstand, hoe minder zichtbaar de pixels zijn. Daarom zien foto’s er op een 4K-monitor beter uit – vloeiender en meer als een afdruk.

Dit alles heeft echter ook een keerzijde: op een 4K-monitor worden foto’s veel kleiner weergegeven en dat is voor mij een dealbreaker.

Beeldbewerking

De meeste van mijn foto’s worden online gepubliceerd. Dat betekent dat ik vaak foto’s bewerk die verkleind worden tot een breedte van ongeveer 1600 pixels. Als ik dan in Photoshop de beeldweergave op 100% zet, vult zo’n foto vrijwel het hele beeldscherm. Ik hou links en rechts nog net genoeg ruimte over voor de gereedschappen. Dat is belangrijk voor mij, want zo kan ik beter zien wat ik moet doen als ik de foto bijvoorbeeld wil verscherpen.
Als ik dezelfde 1600-pixel-foto in Photoshop op een 4K-monitor open, dan vult deze nog niet de helft van het beeldscherm. De foto zal er vermoedelijk beter uitzien vanwege de hogere pixeldichtheid, maar het bewerken van zo’n relatief kleine foto is veel lastiger. Om goed te kunnen zien wat je doet, zou je op de foto moeten inzoomen. Dat zou echter in een slechte kwaliteit resulteren en dus zou de 4K-monitor zijn doel volledig voorbijschieten. Daarom koos ik voor de EIZO CG247X.

Kleurruimtes en Wide Gamut

Een kleurruimte kun je zien als een taal die beschrijft wat de rode, groene en blauwe waarden in afbeeldingen eigenlijk betekenen. Fotografen maken voornamelijk gebruik van twee kleurruimtes: sRGB en Adobe RGB.
sRGB staat voor standaard rood, groen en blauw. Deze kleurruimte wordt op internet en op de meeste computermonitoren en mobiele apparaten gebruikt. De Adobe RGB 1998 kleurruimte heeft een gamma dat meer dan 30% groter is dan sRGB. Dit betekent dat er meer kleuren beschikbaar zijn die over het algemeen levendiger zijn. Om het verschil tussen kleurruimtes te laten zien, worden ze vaak afgebeeld op een model van de grootste kleurruimte die we kennen: de XYZ-kleurruimte. Deze werd door de International Commission on Illumination (CIE) ontwikkeld en definieert het aantal kleuren dat het menselijk oog kan onderscheiden.

Voor professionele afdrukken of tijdschriftfotografie is Adobe RGB de eerste keuze. De meeste drukkerijen kunnen Adobe RGB afdrukken, dus is het logisch om deze grotere kleurruimte te gebruiken. Niet iedere monitor kan echter alle kleuren weergeven die beschikbaar zijn in Adobe RGB.

Reproductie van 99% van de Adobe RGB-kleurruimte

De CG247X heeft een zogenaamd Wide-Gamut-paneel. Dit betekent dat het 99% van de Adobe RGB-kleurruimte kan reproduceren. Als je Adobe RGB als kleurruimte gebruikt, geeft de monitor deze absoluut correct weer.

De voordelen van het gebruik van Adobe RGB zijn het duidelijkst zichtbaar in de cyaan- en groentinten. Als je een foto met verzadigde, levendige groenen bewerkt, zie je in de Adobe RGB-versie meer van deze kleuren terug dan in de sRGB-versie. En ook bij een foto met rijke, levendige cyaantinten zullen in de Adobe RGB-kleurruimte meer van deze kleuren bewaard blijven. Als je zulke foto’s wilt afdrukken, moet je die kleuren kunnen zien om ze correct te kunnen bewerken in bijvoorbeeld Lightroom of Photoshop.

De meeste browsers en PC’s gebruiken echter de veel kleinere sRGB-kleurruimte. Als je je foto’s op internet wilt publiceren, is het daarom beter om ze naar sRGB te converteren. Doe je dat niet, dan zullen de foto’s er vlak en saai uitzien.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: