Menu

Onderdeel van Pixfactory

11 reeën op een rijtje

Eigenlijk ben ik bezig met kievitsbloemen als ik ineens een ree ontwaar. Rustig staat hij te grazen en lijkt zich van niets of niemand bewust. Toch is er ineens iets wat hem opschrikt, niet ik, want ineens rent hij ervandoor. Ik aarzel niet en pak de telelens. De camera in ratelstand kom ik uiteindelijk thuis met maar liefst 38 foto’s van een rennende ree. Welke is de mooiste? Of kan ik er nog iets meer mee?
11 reeën rennen in een perfect rijtje achter elkaar aan. De één springt, de ander landt, bijna té perfect. Sterker nog… zou je teleurgesteld zijn als ik vertelde dat het er maar één is?
11 reeën rennen in een perfect rijtje achter elkaar aan. De één springt, de ander landt, bijna té perfect. Sterker nog… zou je teleurgesteld zijn als ik vertelde dat het er maar één is? Fotograaf: Johan van der Wielen

Eén ree is saai

Ik bekijk alle foto’s en moet bekennen dat ik ze allemaal wat saai vind. Het is ver weg, het ree staat er klein op (zelfs op 500mm), en de omgeving maar matig interessant. Helaas niet heel spectaculair licht. Al met al vraag ik me af of ik deze foto’s zal bewaren.

Deze houding is nog wel leuk maar erg spectaculair is deze foto niet: ver weg, wegrennend en zonder spannend licht.
Deze houding is nog wel leuk maar erg spectaculair is deze foto niet: ver weg, wegrennend en zonder spannend licht. Fotograaf: Johan van der Wielen

Idee voor een sequentie panorama

Ik heb al eens eerder gewerkt met panorama beelden van wat in werkelijkheid een ratel was met telelens van een dier. Zou dat hier ook kunnen? Een panoramabeeld van hetzelfde ree op verschillende plekken en met verschillende standen. In eerste instantie zoek ik uit de 38 beelden 11 foto’s uit die niet overlappen en redelijk gelijk verdeeld zijn. Dan ga ik aan de slag met Lightroom.

Zoals je ziet maakt Lightroom er een prima panorama van maar mijn ree vindt hij niet zo belangrijk. Van de 11 blijven er maar 3 over. Daarin is Lightroom niet te sturen, hij bepaalt zelf uit welke foto hij welk deel pakt. Dit is dus niet de oplossing.
Zoals je ziet maakt Lightroom er een prima panorama van maar mijn ree vindt hij niet zo belangrijk. Van de 11 blijven er maar 3 over. Daarin is Lightroom niet te sturen, hij bepaalt zelf uit welke foto hij welk deel pakt. Dit is dus niet de oplossing. Fotograaf: Johan van der Wielen

Aan de slag in Photoshop

Zonder nu verder een hele verhandeling te schrijven over de mogelijkheden in Photoshop zal ik kort vertellen hoe ik het heb aangepakt. Of ik hierbij de meest efficiënte en eenvoudige manier heb toegepast weet ik niet, ik ben geen expert in Photoshop maar kan een beetje mijn weg vinden,

Ik begin met de 11 foto’s vanuit Lightroom via ‘edit as layers’ naar Photoshop te sturen. Rechtstreeks panorama in Photoshop zou namelijk hetzelfde resultaat geven als Lightroom.

Eenmaal in Photoshop selecteer ik alle lagen zorg ik dat alles uitgelijnd wordt via ‘auto-align layers’. Het is nu in essentie een uitgelijnd panorama maar de kleuren en contrasten zijn nog niet afgestemd.
Eenmaal in Photoshop selecteer ik alle lagen en zorg ik dat alles uitgelijnd wordt via ‘auto-align layers’. Het is nu in essentie een uitgelijnd panorama maar de kleuren en contrasten zijn nog niet afgestemd. Fotograaf: Johan van der Wielen
Als je nu verdergaat met ‘auto-blend layers’ krijg je wat Lightroom ook deed, alleen houdt Photoshop 4 reeën over. Nog geen 11. Dit is dus niet de manier.
Als je nu verdergaat met ‘auto-blend layers’ krijg je wat Lightroom ook deed, alleen houdt Photoshop 4 reeën over. Nog geen 11. Dit is dus niet de manier. Fotograaf: Johan van der Wielen

Alle reeën apart uitknippen

Wat ik nu doe, en ik hoop dat dit de beste manier is, is dat ik ieder ree apart uitknip zodat ieder ree alleen in één laag voorkomt. Bij de andere lagen is op die plek een gat. Ik begin met laagmaskers omdat je daarin fouten kunt herstellen.

Alle reeën heb ik met laagmaskers zelf naar voren gebracht. Ieder ree komt nu alleen voor op zijn eigen laag. De andere lagen hebben op die plak een gat.
Alle reeën heb ik met laagmaskers zelf naar voren gebracht. Ieder ree komt nu alleen voor op zijn eigen laag. De andere lagen hebben op die plek een gat. Fotograaf: Johan van der Wielen

Nu moet je nog steeds niet aan de slag met ‘auto-blend layers’ want die past gewoon de laagmaskers aan en je bent weer een berg reeën kwijt. Je moet echt eerst de maskers toepassen zodat het daadwerkelijk gaten worden in de lagen.

Hier heb je de uiteindelijke lagen. Je ziet dat ik de volgorde nog eens heb omgedraaid om er echt voor te zorgen dat in zowel de lagen vóór het ree als erachter gaten zitten op de plek van het ree.
Hier heb je de uiteindelijke lagen. Je ziet dat ik de volgorde nog eens heb omgedraaid om er echt voor te zorgen dat in zowel de lagen vóór het ree als erachter gaten zitten op de plek van het ree. Fotograaf: Johan van der Wielen

Dan kan je aan de slag met ‘auto-blend layers’ en daarbij zet ik ‘seamless toning’ aan zodat ook kleuren en contrasten worden uitgemiddeld. Verder laat ik de intelligente content aware fill zijn werk doen voor de gaten linksboven en rechtsonder. Ik was blijkbaar niet in mijn best doen tijdens het fotograferen en ben wat verschoven.

Nu maakt Photoshop er een mooi beeld van wat ik kan opslaan als PSD en verder bewerken in Lightroom.
Nu maakt Photoshop er een mooi beeld van wat ik kan opslaan als PSD en verder bewerken in Lightroom. Fotograaf: Johan van der Wielen

Andere voorbeelden

Ik heb dit geintje vaker toegepast, meestal als idee achteraf. Ik vind het een erg leuke manier om een stuk beweging en dynamiek te laten zien.

Hoe onwaarschijnlijk ook… dit is maar één aalscholver op het wad.
Hoe onwaarschijnlijk ook… dit is maar één aalscholver op het wad. Fotograaf: Johan van der Wielen
Een sequentie van een vispakkende zeearend.
Een sequentie van een vispakkende zeearend. Fotograaf: Johan van der Wielen

4 reacties

  1. Dag Johan, onder laatste foto met de reeën lees ik het volgende: ‘Nu maakt Photoshop er een mooi beeld van wat ik kan opslaan als PSD en verder bewerken in Lightroom. Fotograaf: Johan van der Wielen’. Die verdere bewerking kan je toch net zo goed in Photoshop blijven doen? Dat maakt toch niets uit?

    1. Hoi, daar heb je helemaal gelijk in Alleen ben ik nou eenmaal beter thuis in Lightroom dan in Photoshop 🙂 er zijn vele wegen die naar Rome Leiden en ik heb al gezegd dat ik mijn bewust ben dat de mijne vast niet de meest efficiënte of de beste is.

      1. Hartelijk dank voor jouw reactie Johan. Ik begrijp het maar al te goed. Zo ben ik beter thuis in Photoshop dan in Lightroom 😄.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Dag Johan, onder laatste foto met de reeën lees ik het volgende: ‘Nu maakt Photoshop er een mooi beeld van wat ik kan opslaan als PSD en verder bewerken in Lightroom. Fotograaf: Johan van der Wielen’. Die verdere bewerking kan je toch net zo goed in Photoshop blijven doen? Dat maakt toch niets uit?

    1. Hoi, daar heb je helemaal gelijk in Alleen ben ik nou eenmaal beter thuis in Lightroom dan in Photoshop 🙂 er zijn vele wegen die naar Rome Leiden en ik heb al gezegd dat ik mijn bewust ben dat de mijne vast niet de meest efficiënte of de beste is.

      1. Hartelijk dank voor jouw reactie Johan. Ik begrijp het maar al te goed. Zo ben ik beter thuis in Photoshop dan in Lightroom 😄.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: