Doe mee met de Groene Camera 2023!

Bloemen fotograferen met een lichte achtergrond

In het voorjaar had ik het geluk te kunnen deelnemen aan een online workshop van Bob Daalder. Een workshop van een uurtje is snel meegenomen en brengt je wel eens op andere ideeën. Zijn techniek met heel lichte beelden met hier en daar wat kleuraccenten sprak mij wel aan. De week daarop ben ik aan ’t experimenteren geraakt. Mijn bevindingen en resultaten laat ik vandaag aan jullie zien. 
Anemoon
Een anemoon met een lichte achtergrond. Fotograaf: Jean Claude Delforge

High-key?

Je zou kunnen denken dat het hier gaat om “high-key” foto’s, maar dat geldt volgens mij niet voor alle foto’s, dus houd ik het bij “lichte” beelden.

De bedoeling is niet om de foto’s van de workshop na te maken, want iedereen legt onvermijdelijk toch altijd wel een eigen stempel in het werk. Zo was dat ook bij mij het geval. Van de duizenden foto’s van bloemen die ik tot dan had gemaakt, herinner ik mij altijd wel een overwegend donkere achtergrond. Ik zou het nu eens totaal anders willen aanpakken.

Traditionele bloemenfoto’s met donkere achtergrond. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Bloemenfoto’s met lichte achtergrond. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Overbelichten

Als je bang bent om te overbelichten is dit zeker geen techniek voor jou. Het moet gezegd worden dat je hier ook iets beter af bent met een systeemcamera dan met een spiegelreflex. Veelal omdat je het resultaat al ziet voordat je de ontspanknop indrukt en dat kan handig zijn. Heb je een recente spiegelreflex, dan lukt dat ook via liveview maar zeker niet in de zoeker. Dus dat vergt wat meer aandacht.

Daslook. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Bokeh bollen

Wil je “bokeh bollen” in de achtergrond op de foto krijgen, dan gebruik je het beste een grote diafragma opening (laag f-getal) en kijk je met de camera van onder naar boven. Het licht tussen elementen in de achtergrond zal dan zorgen voor deze “bollen”. Wil je er nog meer, dan kan je beroep doen op hulpmiddelen zoals vellen aluminiumfolie die je rondom je onderwerp plaatst. Dit zorgt voor vele punten van lichtweerkaatsing en dus bokeh.

Ik heb de laatste tijd wel meer aluminiumfolie gebruikt dan in al die jaren voorheen, maar het leek de moeite waard.

Dubbele belichting

Het lukt niet altijd om meteen een goede voor- of achtergrond te hebben. Zo heb ik verschillende foto’s opgebouwd uit meerdere beelden. Eentje voor de voorgrond, een in het midden en eentje in de achtergrond. Af en toe lukt dat wel met de functie “meervoudige belichting” in de camera, maar zeker niet altijd. Dus wees niet bang om hiermee te experimenteren.

Kruipend zenegroen. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Nabewerken

Als het niet lukt met “meervoudige belichting” dan werk ik verder in Lightroom en Photoshop, waar ik de achtergrond nog regelmatig bewerk of soms de foto helemaal opbouw met een voorgrond, een midden en een achtergrond.

Een boshyacint. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Je maakt niet zomaar lichte foto’s

Als je bij normaal zonlicht foto’s maakt met de grootste diafragma opening (f1.4 / f2 / f2.8), merk je al snel dat het moeilijk wordt om nog iets te zien in het beeld. Het aanwezige licht doet alle details verdwijnen. Zorg dan zeker voor dat het onderwerp in de schaduw staat. Gebruik daarvoor een diffuser of een witte paraplu. Bij gebrek aan dit alles, gebeurt het al wel eens dat ik daar mijn hoed voor neem en zo schaduw creëer. Dan is het zoeken naar de juiste kijkhoek. Draai vooral eens rond het onderwerp, misschien ontdek je wel een betere invalshoek?

Muur. Fotograaf: Jean Claude Delforge

Traditionele foto?

In deze lichte foto’s vind ik dat de hoofdrol nog meer naar de bloem gaat dan op een traditionele foto. Dat is natuurlijk een subjectieve waarneming. Of het nu een bloem is of een ander onderwerp, de achtergrond smelt zodanig weg dat het onderwerp nog meer wordt opgelicht.

Kijk ik naar zulke foto zoals bij een traditionele foto, zeker niet. Maar zoals iemand in mijn vriendenkring onlangs nog zei; “het zijn bijna allemaal aquarellen…”. Dat voelde aan als een compliment.

Ben jij een fotograaf die liever de foto afwerkt in het terrein in plaats van achter de computer? Dat kan, maar dan wordt het toch heel wat lastiger.

Zo zie je maar dat even tijd nemen voor een korte goede workshop, inspiratie kan geven voor een nieuwe richting in jouw fotografische reis.

Boshyacinten. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Bosanemonen. Fotograaf: Jean Claude Delforge
Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

9 reacties

  1. Beste Jean Claude
    Met bewondering heb ik naar jou prachtige foto’s gekeken
    Moest je een workshop geven , wil ik zeker van de partij zijn
    Kijk er naar uit !
    Jeanschoubs
    Tel 0496 670696

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Geef een reactie

9 reacties

  1. Beste Jean Claude
    Met bewondering heb ik naar jou prachtige foto’s gekeken
    Moest je een workshop geven , wil ik zeker van de partij zijn
    Kijk er naar uit !
    Jeanschoubs
    Tel 0496 670696

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze artikelen vind je vast ook interessant: