Menu

Onderdeel van Pixfactory

Van macrofotografie naar microfotografie

De wereld van het kleine is een eindeloze bron van plezier en inspiratie. Het is spannend en inspannend om steeds dieper te duiken in de microkosmos en daar steeds nieuwe ontdekkingen te doen. Het fotografisch vastleggen van het superkleine is een uitdaging op zich. In deze tutorial verkennen we enkele mogelijkheden om zelf extreme macrofoto’s en microscopische foto’s te kunnen maken. 
De kop van een gamma uiltje, een vensterbankslachtoffer. 2,5x vergroot, stack van 184 opnames.
De kop van een gamma uiltje, een vensterbankslachtoffer. 2,5x vergroot, stack van 184 opnames. Fotograaf: Ron Poot

Macro 1:1

Om te beginnen de macrofoto. Het woord ‘macro’ betekent groot en dat klinkt een beetje vreemd, daar een macrofotograaf juist kleine onderwerpen wil fotograferen. Alles is echter relatief en in de mini-natuur is ‘macro’ toch echt het grootste wat er is. Het onderwerp is met het blote oog zichtbaar en dat is al heel wat. De officiële definitie van een macrofoto is dat de afmeting van je beeld 1:1 overeenkomt met de afmeting van je sensor. Van oorsprong was dat de afmeting van een opname op dia of kleinbeeldfilm, 36 x 24 mm. Dat komt overeen met de langste zijde van de sensor in een full-frame camera.  Deze maatstaf is nog steeds gangbaar als definitie voor de afmetingen van een macro opname. Dat is handig, daar de afmetingen van sensoren sterk verschillend kunnen zijn, daarmee zou ook de definitie van macro per cameratype verschillend zijn. In praktijk zie je overigens dat menigeen ruimhartig met de definitie van macro omgaat en ook veel grotere onderwerpen als libellen en vlinders tot macro bestempelt. Correcter is dit ‘close-up’ of ‘dichtbij’ fotografie noemen in plaats van macrofotografie.

Definities macro. Uitgangspunt is een 1:1 afbeeldingsmaatstaf van 36 x 24 mm.

Vergroting Afmeting beeld (langste zijde)
Close-up < 1x > 36 mm
Macro 1 – 2x 18-36 mm
Ultra (extreme) macro 2 – 10x 3,6 – 18 mm
Micro > 10x < 3,6 mm
Een 1:1 opname van een regendaas met een standaard 1:1 macrolens en full-frame camera.
Een 1:1 opname van een regendaas met een standaard 1:1 macrolens en full-frame camera. Fotograaf: Ron Poot
Opname met een compactcamera in maximale macrostand. Circa 2x.
Opname met een compactcamera in maximale macrostand. Circa 2x. Fotograaf: Ron Poot
Opname met speciaal macro objectief 2,5x vergroting. Stack van 123 opnames.
Opname met speciaal macro objectief 2,5x vergroting. Stack van 123 opnames. Fotograaf: Ron Poot
Opname bij 5x vergroting. Stack van 173 opnames.
Opname bij 5x vergroting. Stack van 173 opnames. Fotograaf: Ron Poot
Vleugeldetail met 10x microscoop objectief, met tubus gekoppeld aan de camera
Vleugeldetail met 10x microscoop objectief, met tubus gekoppeld aan de camera. Fotograaf: Ron Poot
Vleugeldetail door lichtmicroscoop, 40x.
Vleugeldetail door lichtmicroscoop, 40x. Fotograaf: Ron Poot
Vleugeldetail door lichtmicroscoop, 100x.
Vleugeldetail door lichtmicroscoop, 100x. Fotograaf: Ron Poot
Vleugeldetail door lichtmicroscoop, 400x.
Vleugeldetail door lichtmicroscoop, 400x. Fotograaf: Ron Poot

Supermacro

Op compactcamera’s kom je soms een macro of zelfs supermacro-stand tegen. Ook op smartphones kun je opzetlensjes kopen voor macrofotografie. De uiterste vergroting is meestal 1-2x, dus binnen het macrogebied. Compactcamera’s en smartphones hebben een superkleine sensor met hoge pixeldichtheid en een zeer kleine afstand tussen objectief en sensor. Hierdoor kun je onderwerpen van heel dichtbij, soms tot een centimeter afstand, scherp fotograferen. De kwaliteit is minder dan die van grotere sensoren. Je ziet meer ruis en er is minder diep dynamisch bereik (=minder nuances in donker en licht).  Wel is kenmerkend dat de scherptediepte bij deze camera’s heel groot is, wat een voordeel kan zijn voor de scherpte van het onderwerp en het betrekken van de omgeving in het beeld.

Close-up opname van het hart van een zonnebloem
Close-up opname van het hart van een zonnebloem. Fotograaf: Ron Poot
Macro opname (ca. 1x)
Macro opname (ca. 1x). Fotograaf: Ron Poot
Ultra macro opname (2,5x vergroot)
Ultra macro opname (2,5x vergroot). Fotograaf: Ron Poot

Extreme of ultra-macrofotografie

Als we 2x of meer vergroten spreken we van extreme macrofotografie of ultra-macrofotografie. Als je een 1:1 macro objectief hebt kun je met behulp van tussenringen of een voorzetlens al vrij eenvoudig (en goedkoop) een grotere vergroting krijgen.

Er bestaan ook speciale macro-objectieven die dit kunnen. Lange tijd was de Canon MP-E65 de enige in zijn soort met een vergroting van 1 tot 5x. Tegenwoordig heeft ook LAOWA  diverse ultra macro-objectieven op de markt gebracht, met vergrotingen van 2x tot 5x.

Sterker vergroten heeft een prijs en die zit niet alleen in de kosten van de objectieven. Er zijn een aantal flinke beperkingen waar je mee te maken krijgt bij extreme macrofotografie. Hieronder volgen er drie met (mogelijke) oplossingen.

  1. Allereerst zie je dat de scherptediepte steeds kleiner wordt bij een grotere vergroting. Door het diafragma dicht te draaien kun je weliswaar iets meer scherptediepte krijgen, maar dat is vaak nog niet voldoende. Bovendien kost dat veel licht en dat is meteen de volgende beperkende factor. Een methode om scherptediepte te vergroten is focus-stacking. Moeilijk uitvoerbaar in het veld, maar goed in studio omstandigheden te doen (zie hieronder).
  2. Een klein vlakje fotograferen betekent ook weinig lichtopbrengst. De sluitertijd langer maken geeft al snel het gevaar op bewegingsonscherpte. De ISO omhoog brengen is een andere oplossing, maar dat heeft als nadeel dat er veel ruis optreedt. Kunstmatig bijlichten met bijvoorbeeld een ringflitser, twinlights of ledlampen zijn prima opties om dit probleem te verhelpen.
  3. Je vergroot niet alleen het beeld, maar ook alle bewegingen. Het minste zuchtje wind veroorzaakt al een storm in je zoeker of op je schermpje. Om dit probleem te verkleinen kun je werken vanaf statief of rijstzak, de wind afschermen, het onderwerp stabiliseren met een plamp of bijvoorbeeld werken in een studio.

Studio-opstelling

Uit bovenstaande opsomming blijkt wel dat extreme macrofotografie in het veld niet eenvoudig is. Een alternatief is een studio-opstelling te maken, waarbij je optimale controle hebt op de opname omstandigheden. Een basisopstelling is een camera op statief, bij voorkeur op een macroslede (voor focus stacking), een plek waar je je onderwerp kunt plaatsen, een paar ledlampen en wat materiaal om het licht te dempen. De felle lampen geven ongewenste schitteringen en uitgebeten lichtplekken, door met wit papier of wit doorschijnend plastic of doek het licht af te schermen krijg je mooi diffuus licht op je onderwerp.

Studiowerk vereist wel dat je je onderwerp meeneemt naar binnen, naar je studio. Een levend diertje fotograferen zal ook in de studio niet meevallen, als het beestje beweegt. De meeste spectaculaire extreme macrofoto’s van insecten zijn dan ook gemaakt van dode dieren. Soms waren ze al dood, maar soms zijn ze doodgemaakt om de foto te kunnen maken. Je moet je afvragen of dat wel verantwoord is en het doel de middelen heiligt. Voor alle duidelijkheid: de modellen voor dit artikel zijn alle dood gevonden, thuis in de vensterbank.

Planten of mossen fotograferen zal iets minder ethische bezwaren opleveren maar denk niet dat deze niet bewegen. Onder de lampen verschrompelen de plantjes en mosjes snel, houd ze daarom vochtig, bijvoorbeeld door ze te leggen in vochtig keukenpapier. Vermijd druppels op je onderwerp in verband met ongewenste schitteringen.

Focus stacking

Een methode om de scherptediepte te vergroten bij extreme macrofotografie is de techniek van focus stacking. Je maakt dan een reeks opnames, die net iets verschillen in het punt waar je scherpstelt (focus). Op de computer kun je deze vervolgens in een daarvoor geschikt programma samenvoegen (stacken) tot één beeld. De software zorgt ervoor dat alle scherpe stukjes samengebracht worden tot een scherp totaalbeeld. Deze methode vereist dat er geen beweging is en dat de camera stabiel staat. Je hebt een macroslede nodig om je camera steeds een klein stukje vooruit te schuiven, waarmee je de focus steeds iets verlegt.

Kun je de focus ook verleggen door tussen de opnames handmatig een heel klein beetje aan de scherpstelring te draaien? Dat kan wel, maar hierbij ontstaat al snel het risico dat je vertekeningen in het eindresultaat krijgt. Alleen bij geringe vergroting (1x) en een kleine reeks opnames kan het een voldoende resultaat opleveren.

Bij sterkere vergrotingen is het gebruik van een automatische scherpstelslede aan te bevelen. Die wordt door een motor voortbewogen en kun je instellen op het maken van heel kleine stapjes. Bijvoorbeeld stapjes van 20 micrometer (1/50 mm) bij een vergroting van 5x. Er zijn diverse automatische scherpstelsystemen in de handel die je vanuit een app kunt besturen en waarmee je tevens kunt berekenen hoe groot de stapjes moeten zijn in jouw situatie.

Er zijn enkele innovatieve merken die focus stacking als functie in hun camera hebben opgenomen, bij zowel systeemcamera’s als compactcamera’s. Hierbij beweegt niet de camera, maar de sensor om een focusreeks te krijgen. Dit gaat vrij snel wat gunstig is voor toepassing in het veld. Je ziet hierbij twee varianten. Er is een optie waarbij de camera zelf heel snel een tiental beelden maakt en zelf tot een eindbeeld samenvoegt (focus stacking); een andere optie is dat de camera een groter aantal (tot 30) losse opnames maakt en opslaat (focus bracketing), waarbij je later achter de computer zelf het samenvoegen tot een beeld, het stacken, uitvoert.

Vleugeldetail van het gamma uiltje, genomen met compactcamera door een binoculair
Vleugeldetail van het gamma uiltje, genomen met compactcamera door een binoculair. Fotograaf: Ron Poot
Hetzelfde detail door een ultra-macrolens, 2,5x. Stack van 161 opnames.
Hetzelfde detail door een ultra-macrolens, 2,5x. Stack van 161 opnames. Fotograaf: Ron Poot

Microfotografie

Bij microfotografie maak je foto’s door een microscoop. Er zijn microscopen die een speciale tubus hebben, waar een camera op geplaatst kan worden. Daarnaast is het mogelijk foto’s te maken door het oculair van de microscoop. We bekijken twee typen microscoop, de binoculair en de lichtmicroscoop.

Een binoculair is een microscoop die gebruik maakt van opvallend licht. Je belicht het onderwerp van boven met een lamp. Je kijkt met twee ogen door het instrument en elk oog kijkt via een eigen lens naar het onderwerp. Hierdoor kun je diepte zien. De vergroting van een binoculair zit tussen 10x en 60x. Als je fotografeert door een tubus of één oculair krijg je die dieptewerking uiteraard niet.

Een lichtmicroscoop maakt gebruik van doorvallend licht. Het onderwerp ligt in een waterdruppel op een stevig objectglas en is afgedekt met een uiterst dun dekglaasje. Het licht schijnt van onderaf door het object heen. Je kunt hiermee dus alleen dunne doorschijnende onderwerpen bekijken. Een insectenvleugeltje, een druppel slootwater, een blaadje mos of een zeer dungesneden coupe. De vergroting zit tussen 40x en 400x. Soms is 1000x mogelijk met gebruik van speciale immersieolie. Bij grotere vergrotingen krijg je wel meer lichtverstrooiing wat ten koste gaat van de scherpte. Steeds groter is daarom niet steeds beter.

De camera die je op de tubus plaatst kan een ‘gewone’ camera met verwisselbaar objectief zijn, waarbij je een passende adapter tussen camera en tubus moet bevestigen.

Een andere mogelijkheid is een industriële camera te plaatsen, in feite niet meer dan een sensor die verbonden is met software op je computer. Je bekijkt en bewaart de beelden dan vanaf je computerscherm. Vaak biedt de software de mogelijkheid om afstanden te meten of tekst toe te voegen of zelfs te stacken.

Een alternatief voor de tubus is fotograferen door het oculair. Dit gaat verrassend goed met een compactcamera. Als je het objectief van je camera heel precies voor het oculair van de microscoop plaatst (bijvoorbeeld met behulp van een statief of houder), zie je het microscopisch beeld op je schermpje en kun je afdrukken. Voor een beeldvullende foto moet je wel inzoomen, anders zie je de ronde omtrek van het oculair. Om bewegingsonscherpte bij het afdrukken te vermijden is afstandsbediening of ontspanvertraging aan te bevelen voor een goed resultaat.

Detail vleugel onder lichtmicroscoop 400x, genomen met industriele digitale camera met stackfunctie.
Detail vleugel onder lichtmicroscoop 400x, genomen met industriële digitale camera met stackfunctie. Fotograaf: Ron Poot
Idem, maar nu met een compactcamera door het oculair gefotografeerd.
Idem, maar nu met een compactcamera door het oculair gefotografeerd. Fotograaf: Ron Poot

Voor de foto’s van dit artikel is gebruik gemaakt van de volgende apparatuur/software:

  • Euromex binoculair (10-60x)
  • Euromex BScope lichtmicroscoop (40-1000x)
  • Olympus Tough TC-6 compactcamera
  • ToupLite camera met 5MB sensor en software
  • Sony A7M2 systeemcamera
  • iPhone SE
  • WeMacro automatische macrorail en bijbehorende software (app)
  • Helicon Focus software voor focusstacking

Verwijzingen:

Alles wat je moet weten over macrofotografie

Extreme macrofotografie met Paulien Bunskoek Deel 1 apparatuur

Deel 2 Hoe ga je te werk in het veld?

Deel 3 Creatief en abstract

Focus stacking

Wat is focus stacking?

Korstmossen op de vensterbank, een dankbaar macro onderwerp. Compactcamera met macrofunctie.
Korstmossen op de vensterbank, een dankbaar macro onderwerp. Compactcamera met macrofunctie. Fotograaf: Ron Poot
Camera met ultramacro objectief gekoppeld aan een automatische macroslede. Op statief.
Camera met ultramacro objectief gekoppeld aan een automatische macroslede. Op statief. Fotograaf: Ron Poot
Overzicht van mijn ‘thuislaboratorium’ met macrofotografie opstelling, binoculair en lichtmicroscoop met industriele digitale camera.
Overzicht van mijn ‘thuislaboratorium’ met macrofotografie opstelling, binoculair en lichtmicroscoop met industriële digitale camera. Fotograaf: Ron Poot
Detail van een tubus met 10x microscoop objectief, gebruikt voor foto 2e van de regendaas.
Detail van een tubus met 10x microscoop objectief, gebruikt voor foto 2e van de regendaas. Fotograaf: Ron Poot
Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

10 reacties

  1. Heel interessant artikel!
    Ik heb zelf een euromex trinoculair (7 x-45 x) en overweeg een euromex trinoculaire lichtmicroscoop (40x – 1000x) er bij te kopen. Ook overweeg ik een adapter AE.5130 met Nikon vatting te kopen om een D90 of D7200 Nikon DSRL te kunnen koppelen aan beide microscopen om foto’s te kunnen maken.
    Mijn vraag is: heb je ervaring met deze constructie en zo ja, hoe is de kwaliteit van de foto’s?

  2. Mooi en leerzaam artikel, Ron, dank je wel! Ook fijn dat je een foto van je werkopstelling hebt bijgevoegd, en een lijstje van gebruikte apparatuur.

  3. Zeer mooi artikel en met veel aandacht gelezen omdat ik ook regelmatig stack. Met mijn Canon eos R5 is dat een heel stuk gemakkelijker geworden omdat ik de instellingen gewoon in mijn camera kan doen en dat werkt zeer goed en snel met een Canon RF 100 mm macro lens. De foto’s kan je zelfs in Raw bekomen wat nog meer mogelijkheden tot bewerken geeft. Stacking kan eventueel met de gratis software van Canon maar ik bewerk eerst één foto in Lightroom, dan synchroniseer de rest van de foto’s om ze vervolgens in Photoshop te stacken. Zo doe ik het maar misschien zijn er nog betere opties?

    1. Dank voor je reactie Paul. Handig dat Canon deze functie nu aanbiedt! Zelf stack ik niet in Photoshop maar in Helicon in RAW en bewerk alles achteraf. Lightroom bewerkingen gaan niet mee in RAW dus vooraf bewerkte fotos stacken betekent omzetten naar jpeg of tiff. Vooraf bewerken heeft mogelijk wel het voordeel dat je ook sensorvlekken kwijt bent en daardoor die lelijke stacktrails voorkomt. Het synchroniseren is handig om snel veel fotos aan te passen.

      Groet, Ron

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

10 reacties

  1. Heel interessant artikel!
    Ik heb zelf een euromex trinoculair (7 x-45 x) en overweeg een euromex trinoculaire lichtmicroscoop (40x – 1000x) er bij te kopen. Ook overweeg ik een adapter AE.5130 met Nikon vatting te kopen om een D90 of D7200 Nikon DSRL te kunnen koppelen aan beide microscopen om foto’s te kunnen maken.
    Mijn vraag is: heb je ervaring met deze constructie en zo ja, hoe is de kwaliteit van de foto’s?

  2. Mooi en leerzaam artikel, Ron, dank je wel! Ook fijn dat je een foto van je werkopstelling hebt bijgevoegd, en een lijstje van gebruikte apparatuur.

  3. Zeer mooi artikel en met veel aandacht gelezen omdat ik ook regelmatig stack. Met mijn Canon eos R5 is dat een heel stuk gemakkelijker geworden omdat ik de instellingen gewoon in mijn camera kan doen en dat werkt zeer goed en snel met een Canon RF 100 mm macro lens. De foto’s kan je zelfs in Raw bekomen wat nog meer mogelijkheden tot bewerken geeft. Stacking kan eventueel met de gratis software van Canon maar ik bewerk eerst één foto in Lightroom, dan synchroniseer de rest van de foto’s om ze vervolgens in Photoshop te stacken. Zo doe ik het maar misschien zijn er nog betere opties?

    1. Dank voor je reactie Paul. Handig dat Canon deze functie nu aanbiedt! Zelf stack ik niet in Photoshop maar in Helicon in RAW en bewerk alles achteraf. Lightroom bewerkingen gaan niet mee in RAW dus vooraf bewerkte fotos stacken betekent omzetten naar jpeg of tiff. Vooraf bewerken heeft mogelijk wel het voordeel dat je ook sensorvlekken kwijt bent en daardoor die lelijke stacktrails voorkomt. Het synchroniseren is handig om snel veel fotos aan te passen.

      Groet, Ron

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: