Menu

Onderdeel van Pixfactory

Dromerige onscherpte

Soms zie je van die macro beelden die heel dromerig zijn. Je ziet veel onscherpte maar op de een of andere manier lijkt het allemaal wel onscherper dan anders. Alsof er een soort vitrage achtige mist overheen ligt. Is dat nabewerking? Niets is minder waar, je kunt dat zelf in het veld maken. Lees maar eens hoe.
Een witte kievitsbloem lijkt in het tegenlicht van de opkomende zon, in een zee van onscherpte te staan. Alles om de bloem heen straalt dromerige onscherpte uit.
Een witte kievitsbloem lijkt in het tegenlicht van de opkomende zon, in een zee van onscherpte te staan. Alles om de bloem heen straalt dromerige onscherpte uit. Fotograaf: Johan van der Wielen

Kleine scherptediepte

De start van een dromerig beeld is werken met een kleine scherptediepte. Het eerste waar je aan denkt is natuurlijk een klein diafragmagetal (of grote lensopening) maar vergeet ook het zoom effect niet. Met een telelens wordt de scherptediepte veel kleiner dan met een groothoek. Kruip verder dicht op je onderwerp. Als laatste, zorg voor een grote afstand tussen onderwerp en achtergrond, dan wordt deze lekker vaag.

En toch ben je er dan nog niet..

Je ziet het effect van kleine scherptediepte maar toch lijkt er meer te zijn om het beeld zo dromerig te krijgen.
Je ziet het effect van kleine scherptediepte maar toch lijkt er meer te zijn om het beeld zo dromerig te krijgen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Fotografeer door iets heen

Dat is de truc. Scherptediepte is weliswaar een belangrijk aspect maar pas als je beseft dat het scherpteverloop niet evenredig is voor en achter je scherpstelpunt. Grofweg, en dat is een benadering, mag je zeggen dat van het totale scherptedieptegebied 2/3 achter het onderwerp ligt en 1/3 voor. Ongeacht of je de scherptediepte vergroot of verkleint blijft deze verhouding redelijk gelijk. Dat betekent dat alles wat zich tussen jou en je scherpstelpunt (onderwerp) bevindt, veel sneller onscherp wordt dan alles wat achter je scherpstelpunt ligt. Als jij besluit om door van alles heen te fotograferen maar de scherpte in de verte te leggen, dan wordt alles waar je langs fotografeert zó onscherp dat het een dromerige mist gaat vormen.

Hier zie je het effect van onscherpte in de voorgrond. Ik heb er nog niet doorgeen gefotografeerd maar je ziet al hoe snel alles onscherp wordt wat zich vóór het onderwerp bevindt, en heel groot en dromerig.
Hier zie je het effect van onscherpte in de voorgrond. Ik heb er nog niet doorheen gefotografeerd maar je ziet al hoe snel alles onscherp wordt wat zich vóór het onderwerp bevindt, en heel groot en dromerig. Fotograaf: Johan van der Wielen

Resumé, zorg voor een kleine scherptediepte en fotografeer door allerlei elementen heen. Bij deze serie kievitsbloemen heb ik vooral door het gras heen gefotografeerd. Ik begin vlak boven het gras met een telelens en stel scherp op het onderwerp (makkelijkste is manual focus). Dan laat ik langzaam mijn camera in het gras zakken zonder het onderwerp kwijt te raken. Je zoekt als het ware naar een soort gat door het gras waardoorheen je je onderwerp kan zien. Hoe verder je in het gras zakt, hoe meer dromerige onscherpte in het beeld ontstaat.

Alleen de bloemen zijn echt scherp, de rest is bijna mistig dromerig. Bedenk dat zich voor mijn lens een enorm grasveld bevindt wat zorgt voor deze onscherpte.
Alleen de bloemen zijn echt scherp, de rest is bijna mistig dromerig. Bedenk dat zich voor mijn lens een enorm grasveld bevindt wat zorgt voor deze onscherpte. Fotograaf: Johan van der Wielen

Natuurlijk hoeft het geen gras te zijn. Je kan ook door bladeren heen fotograferen, door andere bloemen, etc. Zoek nu lekker zelf een mooi onderwerp uit en ga het fijn proberen.

Engels gras in een zee van roze. Het is was erg zoeken naar één bloem die vrij stond (niets ervoor of erachter) zodat de rest volledig in de onscherpte verdwijnt.
Engels gras in een zee van roze. Het is was erg zoeken naar één bloem die vrij stond (niets ervoor of erachter) zodat de rest volledig in de onscherpte verdwijnt. Fotograaf: Johan van der Wielen

Succes, Johan

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

8 reacties

  1. Dank je Johan. Welke telelens is hiervoor het meest geschikt? Ben gek op die dromerige beelden.

    1. Op zich maakt het niet heel veel uit. Wat je hierboven ziet is gemaakt met 70-20 voornamelijk op f/2.8 maar ook met 100-400 of 100-500. Wel liefst zo dichtbij mogelijk scherpgesteld en grootste diafragma opening.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Dank je Johan. Welke telelens is hiervoor het meest geschikt? Ben gek op die dromerige beelden.

    1. Op zich maakt het niet heel veel uit. Wat je hierboven ziet is gemaakt met 70-20 voornamelijk op f/2.8 maar ook met 100-400 of 100-500. Wel liefst zo dichtbij mogelijk scherpgesteld en grootste diafragma opening.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: