Menu

Onderdeel van Pixfactory

Handige macro tips #2: 4 manieren voor een mooie achtergrond

In deze driedelige tutorialreeks geef ik een paar korte en eenvoudige recepten om je macrofoto's nog mooier te maken. Geen lange lastige technische verhalen maar handige tips die je altijd kunt gebruiken. Het eerste deel ging over het isoleren van je onderwerp uit zijn omgeving en 4 manieren om dat voor elkaar te krijgen. In dit deel ga ik verder met 4 manieren om een mooie achtergrond te maken en in het laatste deel geef ik 4 compositie tips. Kortom, in drie delen totaal 12 tips voor je macrofotografie!
De achtergrond is misschien wel belangrijker bij een detailfoto dan het onderwerp.... Fotograaf: Johan van der Wielen

Macro, close-up of detail?

De oplettende lezer zal merken dat veel foto’s eigenlijk helemaal geen ‘macro’ zijn maar close-up of details. Daarover heb ik in deel 1 een korte uitleg geschreven

Bij een detailfoto is de achtergrond het allerbelangrijkste!

In deel 1 had ik het al over de positieve en negatieve ruimte. Bij het isoleren van je onderwerp, ben je vooral bezig met de positieve ruimte. Waar en hoe plaats je je onderwerp. Maar ik heb ook al gezegd dat het de negatieve ruimte is, de omgeving of achtergrond, waar jij je ei in kwijt kunt als fotograaf. Het is de achtergrond die ondersteunt of juist concurreert. Zorg daarom voor een mooie ondersteunende achtergrond. Let op, de achtergrond hoeft echt niet klinisch vlak te zijn, er mag best wat in gebeuren. Zo lang hij maar hier zó duidelijk is dat hij afleidt van het onderwerp.

Hier volgen 4 manieren om je daarbij te helpen. Let op: er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, maar hier 4 handige tips.

1. Fotografeer van ooghoogte

Waarom denk je dat zoveel macrofotografen plat op hun buik liggen? Een hoekzoeker gebruiken of hun camera onderaan hun statief hangen? Omdat de macro onderwerp vaak zo laag bij de grond staan. Maak niet de fout om van boven te fotograferen (af en toe kan dat natuurlijk best) maar duik echt in de belevingswereld van je onderwerp. Op die manier heb je niet alleen een omgeving die past bij je onderwerp maar ook kijk je echt tegen je onderwerp aan. Bij bloemen kun je andere bloemen in de achtergrond meenemen, bij paddenstoelen ook nog eens de onderkant op de foto zetten. Je bent dan ook de vaak niet echt fraaie ondergrond kwijt.

Van boven gefotografeerd, de achtergrond is veel te rommelig en te scherp. Fotograaf: Johan van der Wielen
Op ooghoogte is niet alleen de juffer veel indrukwekkender, de achtergrond is nu ook veel natuurlijker en meer ondersteunend. Fotograaf: Johan van der Wielen

2. Zorg voor grote afstand tot je achtergrond

Hoe verder je achtergrond is, hoe onscherper hij natuurlijk wordt. Draai dan ook heerlijk rond je onderwerp en fotografeer vanaf het punt waar achter je onderwerp veel ruimte is. Hoe meer ruimte, hoe mooier je achtergrond wordt.

De achtergrond met de pinksterbloemen zit veel te dicht op het onderwerp en concurreert te veel. Fotograaf: Johan van der Wielen
Door veel ruimte tussen onderwerp en achtergrond te laten, wordt deze laatste veel rustiger en ondersteunend. Fotograaf: Johan van der Wielen

3. Plaats elementen in de achtergrond los van je onderwerp

Dit lijkt op het isoleren van je onderwerp maar is toch nog iets meer. Zelfs al werk je met allee manieren van isolatie, dan nog kan het zijn dat delen van je achtergrond als het ware zijn vastgeplakt aan het onderwerp. Zorg dat je achtergrond echt loskomt en omring je onderwerp met de elementen van je achtergrond.

Achter de knop van de gele lis zit de stengel vastgeplakt. Fotograaf: Johan van der Wielen
Door een iets andere positie komt de stengel nu los van de knop en ondersteunt de achtergrond in plaats van concurreert. Fotograaf: Johan van der Wielen

4. Werk met kleine scherptediepte

Dit heeft natuurlijk ook alles te maken met de eerste manier van isolatie, namelijk scherpte isolatie. Scherptediepte is de benaming voor het gebied van voor naar achteren wat scherp is. Daarin ligt het scherpstelpunt, meestal je onderwerp waarop je hebt scherpgesteld. Een kleine scherptediepte wil zeggen dat vóór én achter je onderwerp alles zo snel mogelijk onscherp wordt. De bekendste manier om je scherptediepte te beïnvloeden is door middel van het diafragma (een kleine waarde geeft een kleine scherptediepte). Maar ook de afstand tot je onderwerp is van invloed (hoe dichterbij je kruipt, hoe onscherper de omgeving) en de brandpuntsafstand (inzoomen heeft een scherptediepte verkleinend effect). Ik hierover heb ik al eerder een hele uitgebreide tutorial geschreven: scherptediepte en macro bij voorjaarsbloeiers.

Groothoekmacro van een heidelibel. De achtergrond is nog té scherp en leidt af. Fotograaf: Johan van der Wielen
Een lager diafragmagetal zorgt voor iets meer onscherpte en daarmee meer ondersteunend karakter van de achtergrond. Fotograaf: Johan van der Wielen

Volgende week geef ik in het laatste deel 4 handige compositie tips voor macrofotografie.

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

12 reacties

  1. In de ware zin van het woord maak ik geen macro foto’s om dat ik er de spullen niet voor heb, maar met een 500mm zoom lens maak ik close-up foto’s, dit is ook al eens uitvoerig beschreven in jullie tutorials. Ik vind hoe dan ook jullie lessen buitengewoon leerzaam

    1. Precies, zo is macro met een doorsnee macrolens ook alleen ècht macro bij de kleinste scherpstelafstand. Als we alleen van macro mogen spreken bij de officiële ‘macro’ dan mag de term voor 99% worden verwijderd van het net. Het gaat om de manier van fotograferen en dat wordt tegenwoordig algemeen ‘macro’ genoemd. Niet correct misschien maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

    1. Jazeker! In andere artikelen heb ik dit al meermalen beschreven. Macro is een 1:1 vergroting of meer, close-up is een detail met vergroting <1:1. Echter, in de algemeenheid wordt er zoveel over macrofotografie gesproken wat geen macro is. Sterker nog, ik denk dat 95% van de foto's die 'macro' worden genoemd, helemaal de 1:1 vergroting niet halen. Macro is inmiddels een algemene term geworden voor het fotograferen van kleine details. In essentie foutief maar zó ingeburgerd en dat ik niet in ieder artikel dit meer ga herhalen.

  2. Beste Johan,

    Wat is de meerwaarde van dit artikel in relatie tot de reeds eerder verschenen artikelen over macro fotografie.

    Groet Gerrit

    1. Beste Gerrit, wellicht bedoel je het niet zo maar de vraag komt mij niet zo aardig over. De meerwaarde is dat mensen soms moeite hebben met de zeer lange, complete en uitgebreide tutorials en het fijn vinden om een kort lijstje te lezen met een aantal eenvoudige tips. Ook voor de minder gevorderde fotograaf kunnen deze (basis) tips een eye-opener zijn. Daarnaast hebben wij maandelijks nieuwe lezers die niet bekend zijn met alle tutorials van afgelopen jaren. Om niet alles wat ooit geschreven is telkens opnieuw te publiceren is het soms leuk om dezelfde kennis in een ander jasje te gieten en opnieuw aan te bieden. De wereld van natuurfotografie verandert niet zó snel dat wij ieder jaar volledig nieuwe kennis kunnen publiceren. En dus zal het voorkomen dat we met veel enthousiasme en passie bekende kennis opnieuw onder de aandacht willen brengen.
      Groet Johan

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

12 reacties

  1. In de ware zin van het woord maak ik geen macro foto’s om dat ik er de spullen niet voor heb, maar met een 500mm zoom lens maak ik close-up foto’s, dit is ook al eens uitvoerig beschreven in jullie tutorials. Ik vind hoe dan ook jullie lessen buitengewoon leerzaam

    1. Precies, zo is macro met een doorsnee macrolens ook alleen ècht macro bij de kleinste scherpstelafstand. Als we alleen van macro mogen spreken bij de officiële ‘macro’ dan mag de term voor 99% worden verwijderd van het net. Het gaat om de manier van fotograferen en dat wordt tegenwoordig algemeen ‘macro’ genoemd. Niet correct misschien maar iedereen weet wat ermee bedoeld wordt.

    1. Jazeker! In andere artikelen heb ik dit al meermalen beschreven. Macro is een 1:1 vergroting of meer, close-up is een detail met vergroting <1:1. Echter, in de algemeenheid wordt er zoveel over macrofotografie gesproken wat geen macro is. Sterker nog, ik denk dat 95% van de foto's die 'macro' worden genoemd, helemaal de 1:1 vergroting niet halen. Macro is inmiddels een algemene term geworden voor het fotograferen van kleine details. In essentie foutief maar zó ingeburgerd en dat ik niet in ieder artikel dit meer ga herhalen.

  2. Beste Johan,

    Wat is de meerwaarde van dit artikel in relatie tot de reeds eerder verschenen artikelen over macro fotografie.

    Groet Gerrit

    1. Beste Gerrit, wellicht bedoel je het niet zo maar de vraag komt mij niet zo aardig over. De meerwaarde is dat mensen soms moeite hebben met de zeer lange, complete en uitgebreide tutorials en het fijn vinden om een kort lijstje te lezen met een aantal eenvoudige tips. Ook voor de minder gevorderde fotograaf kunnen deze (basis) tips een eye-opener zijn. Daarnaast hebben wij maandelijks nieuwe lezers die niet bekend zijn met alle tutorials van afgelopen jaren. Om niet alles wat ooit geschreven is telkens opnieuw te publiceren is het soms leuk om dezelfde kennis in een ander jasje te gieten en opnieuw aan te bieden. De wereld van natuurfotografie verandert niet zó snel dat wij ieder jaar volledig nieuwe kennis kunnen publiceren. En dus zal het voorkomen dat we met veel enthousiasme en passie bekende kennis opnieuw onder de aandacht willen brengen.
      Groet Johan

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: