Menu

Onderdeel van Pixfactory

10 tips voor perfect lichtgebruik

Fotograferen betekent ‘schrijven met licht’ (vanuit het Grieks). Zonder licht geen foto. Maar licht kent vele gezichten, karakteristieken en kenmerken. Je kent wel tegenlicht, gouden licht, etc. maar in principe kun je onder iedere omstandigheid mooie foto’s maken. Sterker nog, iedere omstandigheid heeft zijn eigen unieke mogelijkheden. Hoe beter jij in staat bent het licht te lezen, hoe meer jij je fotografie erop aan kan passen en de mooiste foto’s kan maken. Daarom hier 10 tips om zo goed mogelijk met lucht om te gaan.
Spelen met licht, zeker de combinatie van het blauwe uurtje met laatste kleuring en het eigen licht van een lampje, maakt je creatief in de mogelijkheden.
Spelen met licht, zeker de combinatie van het blauwe uurtje met laatste kleuring en het eigen licht van een lampje, maakt je creatief in de mogelijkheden. Fotograaf: Johan van der Wielen

#1 – Werk met de juiste lichtsoort

Licht is niet altijd ‘licht’. Er is een groot verschil tussen direct of juist indirect licht of zelfs diffuus licht. Geen één is mooier dan de ander maar ze hebben allemaal hun eigen karakteristiek en mogelijkheden. Pas je lichtsoort aan, aan de foto die je wilt maken of maak de foto die past bij de lichtsoort.

Tegenlicht kan heel mooi de sfeer benadrukken, zeker als je ook nog onderbelicht. Maar hou er wel rekening mee dat je tegen de schaduwzijde van je onderwerp aan kijkt en dus al snel silhouetten krijgt.
Tegenlicht kan heel mooi de sfeer benadrukken, zeker als je ook nog onderbelicht. Maar hou er wel rekening mee dat je tegen de schaduwzijde van je onderwerp aan kijkt en dus al snel silhouetten krijgt. Fotograaf: Johan van der Wielen

#2 – Experimenteer met lichtrichting

Natuurfotografen zijn dol op tegenlicht maar dat heeft een paar grote nadelen, denk aan grote contrasten en neiging tot silhouetten. Mee licht wordt vaak als ‘saai’ bestempeld maar de kleuren worden wel mooi verzadigd. En wat denk je van zijlicht? Dankzij het spel van schaduw en licht krijg je juist veel (speelse) diepte.

Een groenknolorchis (de rechter plant) en boterbloem met zijlicht, je ziet zowel licht als schaduw op de plant.
Een groenknolorchis (de rechter plant) en boterbloem met zijlicht, je ziet zowel licht als schaduw op de plant. Fotograaf: Johan van der Wielen

#3 – maak gebruik van strijklicht

Wanneer het licht heel laag staat, ‘strijkt’ het als het ware over de grond waardoor je alle ribbels en oneffenheden ziet door de licht/schaduwwerking. Maar in principe kan licht overal overheen strijken mits het oppervlak maar parallel loopt aan de lichtrichting. Zelfs zonlicht strijkt langs het maanoppervlak waardoor je de kraters zo mooi ziet.

Strijklicht vlak na zonsopkomst over de ribbels bij een embryonaal duintje. Zie je hoe mooi de patronen uitkomen?
Strijklicht vlak na zonsopkomst over de ribbels bij een embryonaal duintje. Zie je hoe mooi de patronen uitkomen? Fotograaf: Johan van der Wielen

 #5 – experimenteer met over- en onderbelichting

Het grappige is dat je vaak hoort dat je bij tegenlicht moet onderbelichten terwijl volgens de grijskaart ‘regels’ je juist moet overbelichten. Er is dus geen absolute regel. Experimenteer er daarom lustig op los. Soms is een heel lichte foto fraai, soms juist niet.

Het eitje van een oranjetipje in een combinatie van diffuus licht en overbelichting. Het resultaat is een licht en sereen beeld.
Het eitje van een oranjetipje in een combinatie van diffuus licht en overbelichting. Het resultaat is een licht en sereen beeld. Fotograaf: Johan van der Wielen

#5 – maak een ‘clair-obscur’

Dit wordt tegenwoordig ‘low key’ genoemd maar zeg nou zelf, de naam ‘clair-obscur’ is toch veel spannender? De basis is een heel donkere foto met maar een paar kleine licht elementen. Dat kan je doen door de combinatie van onderbelichting en tegenlicht of je zoekt een compositie waarbij slechts één of een paar elementen worden verlicht.

Clair-obscur van een bosanemoontje dat precies in het zonlicht stond en de rest in de schaduw.
Clair-obscur van een bosanemoontje dat precies in het zonlicht stond en de rest in de schaduw. Fotograaf: Johan van der Wielen

#6 – fotografeer in het gouden uurtje

Dit is natuurlijk een gouden tip want het gouden uurtje heeft het allermooiste warme rode / gouden licht. Dit moment is vlak ná zonsopkomst en vlak vóór zonsondergang. Het is verleidelijk om vooral alles te willen doen op deze ultieme momenten maar bedenk wel dat als je alleen maar goudgele foto’s maakt de kijker het een keer zat zal zijn. Variatie is belangrijk. Eén gouden foto in je serie trekt veel meer aandacht dan een volledig gouden serie.

Gouden uurtje, tegenlicht én telelens… de gouden combinatie voor de meest intense gouden beelden.
Gouden uurtje, tegenlicht én telelens… de gouden combinatie voor de meest intense gouden beelden. Fotograaf: Johan van der Wielen

#7 – fotografeer in het blauwe uurtje

Mocht je nou te vroeg zijn voor de zonsopkomst, dan kom je in het blauwe uurtje (of als je langer blijft hangen dan de zonsondergang). De zon is weg (of er nog niet) en de wereld kleurt intens blauw. Vaak zie je kleuring in de lucht en de sfeer ademt iets heel speciaals uit.

In het blauwe uurtje heb je ook kans op de aardschaduw of venusband. Bij deze foto sta je met je rug naar de plek waar de zon net is ondergegaan en je ziet de roze kleuring van het laatste zonlicht steeds hoger gaan. Eronder, in het blauw, de schaduw die de aarde werpt op haar eigen atmosfeer.
In het blauwe uurtje heb je ook kans op de aardschaduw of venusband. Bij deze foto sta je met je rug naar de plek waar de zon net is ondergegaan en je ziet de roze kleuring van het laatste zonlicht steeds hoger gaan. Eronder, in het blauw, de schaduw die de aarde werpt op haar eigen atmosfeer. Fotograaf: Johan van der Wielen

#8 – creëer je eigen licht

In diffuse omstandigheden (dat is een netter woord voor ‘grauw/grijs’) heb je geen lichtrichting van de zon of hoge lichtintensiteit. Dat is het moment om je lampje of flitser uit de tas te halen en het licht helemaal in eigen hand te nemen. Nu kun je alles precies zo instellen als je zelf wilt: richting, intensiteit en kleur.

Paddenstoelen zijn prachtige onderwerpen om te experimenteren met eigen licht. Hier is een lampje gebruikt.
Paddenstoelen zijn prachtige onderwerpen om te experimenteren met eigen licht. Hier is een lampje gebruikt. Fotograaf: Johan van der Wielen

#9 – zorg voor een duidelijke lichtrichting

Deze tip gaat verder op de vorige, namelijk als je eigen licht gaat gebruiken. Een foto bij zonlicht heeft een duidelijke lichtrichting, ongeacht de keuze die jij maakt. Zorg dat dit bij je eigen licht ook geldt. Werk je met meerdere lichtbronnen, zorg dan altijd dat er één dominant is waardoor de kijker een gevoel heeft waar het licht vandaan komt. Licht wat van twee kanten tegelijk komt, oog heel vreemd.

Ondanks dat hier 2 flitsers zijn gebruikt (van links en van rechts) is toch duidelijk dat het ‘licht’ van links komt. Dit is de hoofdlichtrichting terwijl de rechter flits voor een tegenlicht accentje zorgt
Ondanks dat hier 2 flitsers zijn gebruikt (van links en van rechts) is toch duidelijk dat het ‘licht’ van links komt. Dit is de hoofdlichtrichting terwijl de rechter flits voor een tegenlicht accentje zorgt. Fotograaf: Johan van der Wielen

#10 – omarm lensflares

Lensflares zijn die (gekleurde) cirkels die ontstaan als je lichtbron bijna of helemaal in je lens schijnt. Veel fotografen vinden het erg lelijk terwijl het juist in de film speciaal wordt ingezet om het tegenlichtgevoel te geven. Eigenlijk raar, want kijk je naar een film met ridders en zie je lensflare dan weet je meteen dat er een hypermoderne camera staat te kijken naar iets van 1000 jaar geleden. Omarm flares, ze kunnen een mooie toegevoegde waard hebben aan je foto als je ze goed weet je mikken.

Flare, in dit geval de strepen van boven, kan een toegevoegde waarde hebben aan je foto. Nu zijn het net lichtstralen.
Flare, in dit geval de strepen van boven, kan een toegevoegde waarde hebben aan je foto. Nu zijn het net lichtstralen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Hopelijk krijg je met deze tips wat beter zicht op licht…

Veel succes en fotoplezier,

Johan

2 reacties

  1. Wat een geweldig artikel, duidelijk en zonder poespas. Heel verhelderend.
    Om 19.30uur sluit ik me aan bij de workshop overlicht.
    Dankjewel Johan…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Wat een geweldig artikel, duidelijk en zonder poespas. Heel verhelderend.
    Om 19.30uur sluit ik me aan bij de workshop overlicht.
    Dankjewel Johan…

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: