Menu

Onderdeel van Pixfactory

Geef je onderwerp de ruimte

Het is al 4 jaar geleden dat ik een workshop libellen fotograferen volgde in het midden van Brabant. De hele groep vond die ochtend slechts één libel. Daar doken meteen 4 fotografen op af. Gelukkig redde niet alleen het alternatief, enkele boomkikkers, de ochtend. Ik heb er ook mijn fotomaatje aan overgehouden. Nu is het zo dat mijn maatje nogal kritisch is op mijn foto’s. De eerste 2 jaren van ons maatschap kreeg ik met regelmaat te horen: “Veel te krap. Heb je nog ruimte aan de zijkanten? Neem meer afstand!”. Daarover gaat deze tutorial, je onderwerp de ruimte geven.
Een viervlek op de uitkijk boven het ven. (600mm; 1/400s bij F6.3; ISO 200).
Een viervlek op de uitkijk boven het ven. (600mm; 1/400s bij F6.3; ISO 200). Fotograaf: Erik Nevels

Het onderwerp

Allerlei dieren behoren tot mijn favoriete onderwerpen. Libellen, vlinders, spinnen, vogels en zo nu en dan zoogdieren, ik kan er uren mee bezig zijn. Aanvankelijk was ik vaak louter gericht op het onderwerp en nam het dier een groot deel van de foto in beslag. Voor de omgeving had ik geen of nauwelijks oog. Trots liet ik mijn beste foto’s – ik noem ze inmiddels registratiefoto’s – aan mijn maatje zien.  Regelmatig was er teleurstelling na het horen van het commentaar: “Veel te krap, de omgeving doet er ook toe, neem die mee!”.

Een mannetje oranjetipje. De foto is zo genomen in het veld, niet bijgesneden dus. Door het f8-diafragma is de scherptediepte voldoende voor een scherpe vlinder. Hij zit er echter wel erg krap ‘opgesloten’ in het kader van de foto. Vleugels en sprieten raken bijna de kanten. (90mm macro; 1/160s bij F8; ISO 640).
Een mannetje oranjetipje. De foto is zo genomen in het veld, niet bijgesneden dus. Door het f8-diafragma is de scherptediepte voldoende voor een scherpe vlinder. Hij zit er echter wel erg krap ‘opgesloten’ in het kader van de foto. Vleugels en sprieten raken bijna de kanten. (90mm macro; 1/160s bij F8; ISO 640). Fotograaf: Erik Nevels

Hardleers

Dat meenemen van de omgeving bleek makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb er toch nog best lang over gedaan om het dicht op het onderwerp willen kruipen, los te laten. Zelfs al nam ik meer afstand in het veld dan betrapte ik me erop dat ik in de nabewerking toch nog graag bijsneed.

Hardleers! Een prachtig insect, de schorpioenvlieg, zo dichtbij mogelijk op de foto gezet en zelfs nog wat bijgesneden. Een redelijke registratiefoto (de vleugels zijn immers niet helemaal scherp) maar meer ook niet. (90mm macro; 1/250s bij F3,2; ISO 400).
Hardleers! Een prachtig insect, de schorpioenvlieg, zo dichtbij mogelijk op de foto gezet en zelfs nog wat bijgesneden. Een redelijke registratiefoto (de vleugels zijn immers niet helemaal scherp) maar meer ook niet. (90mm macro; 1/250s bij F3,2; ISO 400). Fotograaf: Erik Nevels
Nog een voorbeeld van een registratiefoto. Een boomkikker op een blad. Als het de fotograaf te doen is om details zoals die van het oog, een prima gekozen compositie. Ruimte heeft het beestje echter nauwelijks. (90mm; 1/60s bij F3.5; ISO 160).
Nog een voorbeeld van een registratiefoto. Een boomkikker op een blad. Als het de fotograaf te doen is om details zoals die van het oog, een prima gekozen compositie. Ruimte heeft het beestje echter nauwelijks. (90mm; 1/60s bij F3.5; ISO 160). Fotograaf: Erik Nevels

Meerwaarde

Inmiddels heeft de hardleersheid ruimte gemaakt voor, nou ja, ruimte dus. Maar wat is dan de meer- of toegevoegde waarde daarvan? Voor mij is dat de verrijking van de foto. Het onderwerp in de context van de omgeving fotograferen geeft soms letterlijk maar altijd figuurlijk, lucht. Het dier zit niet krap ingekaderd – vergelijk het met een dier in een kooitje – maar het heeft de ruimte, de vrijheid. De kijker krijgt een totaalbeeld dat niet alleen prikkelt tot langer kijken maar ook tot het ‘zien’ van het geheel, van samenhang in de natuur, van een verhaal of zelfs tot het ‘voelen’ van sfeer. Daarvoor hoeft overigens niet alles in de ruimte van de voor- of achtergrond scherp in beeld te zijn. Iets wat vaag herkenbaar is laat zich raden en dat maakt het interessant.

Geen close-up van de spin maar een foto van het geheel. De spin in haar web dat links vast zit aan een pitrusstengel. Ze is klaar om haar prooi beet te nemen. Door de spin te centeren in het licht van de achtergrond ontstaat een mystieke sfeer. (600mm; 1/500s bij F8; ISO400).
Geen close-up van de spin maar een foto van het geheel. De spin in haar web dat links vast zit aan een pitrusstengel. Ze is klaar om haar prooi beet te nemen. Door de spin te centeren in het licht van de achtergrond ontstaat een mystieke sfeer. (600mm; 1/500s bij F8; ISO400). Fotograaf: Erik Nevels
Eveneens genomen in de nog prille ochtend. De juffer zit nog te dromen in het vochtige gras. De louter bruin-oranje kleurtinten zorgen voor een dromerige sfeer. (600mm; 1/500s bij F8; ISO400).
Eveneens genomen in de nog prille ochtend. De juffer zit nog te dromen in het vochtige gras. De louter bruin-oranje kleurtinten zorgen voor een dromerige sfeer. (600mm; 1/500s bij F8; ISO400). Fotograaf: Erik Nevels
Een haast overtreffende rap van ruimte voor het onderwerp. Een hele boomkruin heeft de spreeuw voor zich alleen. Zou hij zingen voor gezelschap? (600mm; 1/250s bij F7.1; ISO250).
Een haast overtreffende trap van ruimte voor het onderwerp. Een hele boomkruin heeft de spreeuw voor zich alleen. Zou hij zingen voor gezelschap? (600mm; 1/250s bij F7.1; ISO250). Fotograaf: Erik Nevels
Niet alles in de ruimte van de voor- of achtergrond hoeft scherp in beeld te zijn. Dat kan meestal ook niet. Iets wat vaag herkenbaar is laat zich raden en dat maakt het interessant. Zou de derde juffer achter het net hebben gevist? (600mm; 1/250s bij F7.1; ISO250).
Niet alles in de ruimte van de voor- of achtergrond hoeft scherp in beeld te zijn. Dat kan meestal ook niet. Iets wat vaag herkenbaar is laat zich raden en dat maakt het interessant. Zou de derde juffer achter het net hebben gevist? (600mm; 1/250s bij F7.1; ISO250). Fotograaf: Erik Nevels

Scherptediepte

Een bijkomend voordeel van meer afstand tot het onderwerp is de grotere scherptediepte (mits ik die ook wil natuurlijk). Het onderwerp komt zo makkelijker helemaal scherp in beeld.

Een schorpioenvlieg op weg naar ….? De volgende grasspriet misschien? Door meer afstand tot het onderwerp te nemen is er meer scherptediepte en is hij in tegenstelling tot de vorige foto van dit insect helemaal scherp. (90mm macro; 1/200s bij F4; ISO200).
Een schorpioenvlieg op weg naar ….? De volgende grasspriet misschien? Door meer afstand tot het onderwerp te nemen is er meer scherptediepte en is hij in tegenstelling tot de vorige foto van dit insect helemaal scherp. (90mm macro; 1/200s bij F4; ISO200). Fotograaf: Erik Nevels

Telelens

Sinds ik een 200-600mm telelens bezit gebruik ik die steeds vaker voor het fotograferen van insecten en spinnen. Met 600mm is de afstand die ik tot het onderwerp moet aanhouden minimaal 2.40 meter. Per definitie is er dan altijd ruimte om het onderwerp. En toch is die ruimte ook weer beperkter dan je misschien denkt. Dat komt omdat de beeldhoek bij 600mm erg klein is en dat vind ik een voordeel. De achtergrond is door die beperktheid namelijk vaak minder druk en leidt dus minder of niet af.  Een ander en groot voordeel is dat ik niet dicht bij het onderwerp hoef te komen. Soms kan dat gewoon niet anders. Bovendien wordt de kans kleiner dat de vlinder er vandoor gaat of dat ik de kikker verstoor.

Zoekplaatje. Een boomkikker op zijn favoriete waardstruik, de braam. Hoe doet ie dat toch zonder zich te verwonden aan die vlijmscherpe stekels? De foto is genomen op 600mm op 2,4m afstand waardoor ik het beestje niet stoorde.(565mm; 1/250s bij F9; ISO400).
Zoekplaatje. Een boomkikker op zijn favoriete waardstruik, de braam. Hoe doet ie dat toch zonder zich te verwonden aan die vlijmscherpe stekels? De foto is genomen op 600mm op 2,4m afstand waardoor ik het beestje niet stoorde.
(565mm; 1/250s bij F9; ISO400). Fotograaf: Erik Nevels

Elke andere lens

Het geven van ruimte aan het onderwerp kan natuurlijk met iedere lens, van groothoek tot tele. Hoe kleiner het aantal mm brandpuntsafstand hoe groter de beeldhoek ofwel de ruimte én de scherptediepte. De totale leefomgeving neem ik zo mee. Met de 90mm macrolens kan ik natuurlijk heel dichtbij en geeft een stapje terug juist lucht.

De macrolens gaat altijd mee op pad. Een vrouwtje weidebeekjuffer kijkt me priemend aan. Nog dichterbij fotograferen of in portertstand fotograferen/snijden had gekund maar een stapje terug en zo het gebogen blad erbij nemen voegde voor mij echt iets toe. Juffertje op de brug of op de springplank. (90mm macro; 1/1600s bij F2.8; ISO100).
De macrolens gaat altijd mee op pad. Een vrouwtje weidebeekjuffer kijkt me priemend aan. Nog dichterbij fotograferen of in portertstand fotograferen/snijden had gekund maar een stapje terug en zo het gebogen blad erbij nemen voegde voor mij echt iets toe. Juffertje op de brug of op de springplank. (90mm macro; 1/1600s bij F2.8; ISO100). Fotograaf: Erik Nevels
Hoe kleiner het aantal mm brandpuntsafstand hoe groter de ruimte én de scherptediepte. (17mm; 1/640s bij F13; ISO100).
Hoe kleiner het aantal mm brandpuntsafstand hoe groter de ruimte én de scherptediepte. (17mm; 1/640s bij F13; ISO100). Fotograaf: Erik Nevels

De moraal van dit verhaal: ga vaker voor M&M!

Nee, het betreft hier niet de zoete betekenis, ik doel op heel iets anders. Misschien geeft deze tutorial wel een prikkel tot het geven van (meer) ruimte aan je onderwerpen, tot Minder Macro dus. Trouwens ook een aanrader: Met Maatje. Liefst eentje die kritisch meekijkt!

 


Ben je vaak buiten en heb je behoefte om dat wat je ontdekt op een mooie manier vast te leggen? Dan zijn er talloze kleine foefjes die je kunt toepassen om het beeld te optimaliseren. Tegelijk kan het nog wel eens beginnen te duizelen wanneer je net start met (natuur)fotografie. Diafragma, witbalans, autofocus, … Veel termen, maar wat betekenen ze? En vooral, hoe gebruik je ze?

Ontdek de basis van natuurfotografie in dit e-book van maar liefst 26 pagina’s.

Wil je verder lezen over macrofotografie?
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

10 reacties

  1. Dag Eric,

    Helemaal met je eens. Bij veel macro’s denk ik; ja, goed geregistreerd, zou zo in een insecten/bloemenhandleiding kunnen. Maar wat voegt het toe? Jouw manier van benaderen ga ik zeker ook toepassen. Je hebt helder gemaakt waar ik tegenaan loop.

  2. Dag Eric.
    Met veel bewondering heb ik naar je “rebelse”macro fotos bekeken. Je maatje heeft gelijk en er mag meer gezien worden in macro. Alhoewel ik sinds coronatijd begonnen met met een fotocursus, heb ik inderdaad “macro”anders gezien en gedaan. Maar jou openbaring ga ik ook uitproberen
    Heb ook een libel geprobeerd te klikken, maar met mijn camera Sony DSC-rx10M4 lukt dat niet zo.
    Heb wel oog om een Sony alpha 7 IV met FE 24-105 lens aan te schaffen, mede dat daar een grote sensor opzit om te croppen.

    1. Bedankt Peter voor je fijne reactie. Met een Sony A7-IV en 24-105 lens kun je zeker mooie foto’s maken. Ik spreek uit ervaring, althans wat de camera betreft. Succes!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

10 reacties

  1. Dag Eric,

    Helemaal met je eens. Bij veel macro’s denk ik; ja, goed geregistreerd, zou zo in een insecten/bloemenhandleiding kunnen. Maar wat voegt het toe? Jouw manier van benaderen ga ik zeker ook toepassen. Je hebt helder gemaakt waar ik tegenaan loop.

  2. Dag Eric.
    Met veel bewondering heb ik naar je “rebelse”macro fotos bekeken. Je maatje heeft gelijk en er mag meer gezien worden in macro. Alhoewel ik sinds coronatijd begonnen met met een fotocursus, heb ik inderdaad “macro”anders gezien en gedaan. Maar jou openbaring ga ik ook uitproberen
    Heb ook een libel geprobeerd te klikken, maar met mijn camera Sony DSC-rx10M4 lukt dat niet zo.
    Heb wel oog om een Sony alpha 7 IV met FE 24-105 lens aan te schaffen, mede dat daar een grote sensor opzit om te croppen.

    1. Bedankt Peter voor je fijne reactie. Met een Sony A7-IV en 24-105 lens kun je zeker mooie foto’s maken. Ik spreek uit ervaring, althans wat de camera betreft. Succes!

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: