Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe fotografeer je de zon?

Mijn eerste suggestie zou eigenlijk zijn: niet! De zon is een zó felle lichtbron dat deze eigenlijk niet te fotograferen is. We moeten op zoek gaan naar momenten dat het net te doen is of technieken waarmee het te doen is maar feit blijft dat de zon zelf een enorm lastig object is om goed belicht in de foto te krijgen. In deze tutorial geef ik je wat tips en aanknopingspunten om aan te denken.
De zon vlak ná zonsopkomst in maart.
De zon vlak ná zonsopkomst in maart. De foto is gemaakt met een telelens waardoor het contrast niet zo groot is. Zowel de tijd in het jaar als de tijd van de dag zorgen ervoor dat de zon nog niet zo heel intensief is. Het is nog net te doen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Pas op!!

Laat ik beginnen met een stukje veiligheid want de zon is echt ontzettend fel. Om even een vergelijking te maken: om je werkplek goed te verlichten heb je ca. 500 lux nodig (lux is het aantal lumen per m2 waar het opvalt). De zon schijnt op het aardoppervlak op een zonovergoten dag met 100.000 lux. Zelfs tijdens een bewolkte dag geef de zon nog steeds 1000 lux.

De zon vol in beeld fotograferen terwijl deze hoog aan de horizon staat levert altijd een uitgebeten zon op. Toch vinden we dit vaak niet zo erg om 1) de zon straalt door de diffractie (zie verderop) en 2) wij de zon herkennen als een uitgebeten bol. Door het wit ervaren wij ook in de foto het felle licht.
De zon vol in beeld fotograferen terwijl deze hoog aan de horizon staat levert altijd een uitgebeten zon op. Toch vinden we dit vaak niet zo erg om 1) de zon straalt door de diffractie (zie verderop) en 2) wij de zon herkennen als een uitgebeten bol. Door het wit ervaren wij ook in de foto het felle licht. Fotograaf: Johan van der Wielen

Het grappige is dat tijdens een zonsverduistering altijd wordt gewaarschuwd niet direct naar de zon te kijken terwijl wij dat eigenlijk al nooit doen. Immers, de zon is veel te fel om tegenin te kijken maar bij een eclips vergeten we dit blijkbaar even.

Als we fotograferen wordt het soms nog erger. Enerzijds kan het directe licht schadelijk zijn voor je sensor als je deze te lang direct in de zon laat kijken, denk aan mirrorless camera’s waarbij je ‘kijkt’ met je sensor. Maar ook voor het oog kan het schadelijk zijn, zeker als je met een telelens aan het werk gaat. Hoe verder je inzoomt, hoe meer je het licht van de zon bundelt en hoe feller het wordt. Als je met je telelens naar de zon kijkt, kijk dan alsjeblieft niet zelf door de zoeker!!! Zeker niet bij een spiegelreflex.

Hoewel ik de zon zelf niet in beeld heb èn er ook nog sluierbewolking is moet ik enorm onderbelichten om de zon niet overbelicht in beeld te krijgen. Het is in werkelijkheid een helderblauwe lucht met stralend weer maar op de foto zijn de schapen zwarte silhouetten… met een brandrandje.
Hoewel ik de zon zelf niet in beeld heb èn er ook nog sluierbewolking is moet ik enorm onderbelichten om de zon niet overbelicht in beeld te krijgen. Het is in werkelijkheid een helderblauwe lucht met stralend weer maar op de foto zijn de schapen zwarte silhouetten… met een brandrandje. Fotograaf: Johan van der Wielen

Foto van de zon

Als je de zon echt vol in beeld wilt brengen, en dan niet vlak ná zonsopkomst, met een telelens dan zul je moeten gaan werken met een speciaal zonnefilter of zonnefilterfolie. Dit is hetzelfde materiaal als wat ook in die eclips brilletjes zit. Zoek maar eens op Baader Astro Solar TM zonnefilterfolie. Dat filter komt overeen met 18 tot 20 stops, je kunt er doorheen ook echt alleen de zon zien, verder niets. Voordeel is dat je dan wel gewoon kunt fotograferen.

De mercurius overgang (samengesteld beeld) op 9 mei 2016. In het midden zie je ook nog zonnevlekken.
De mercurius overgang (samengesteld beeld) op 9 mei 2016. In het midden zie je ook nog zonnevlekken. Fotograaf: Johan van der Wielen
Zelfbouw zonnefilter met karton en folie die precies in de zonnekap van de telelens past.
Zelfbouw zonnefilter met karton en folie die precies in de zonnekap van de telelens past. Fotograaf: Johan van der Wielen

Vroeg, laat en in de winter

Wanneer kun je de zon wel goed fotograferen? Als de intensiteit nog niet zo groot is. Denk aan rond zonsopkomst of zonsondergang. En dan nog zul je enorme verschillen zien met zomer en winter. In de zomer lukt het eigenlijk al bijna niet meer en begint het bovenste deel van de zon al fiks uit te bijten terwijl de zon nog niet eens helemaal op is. In de winter heb je langer de tijd.

Een heftige hagelbui op het wad op Ameland in februari waar de zon nog net onderdoor sneakt. Dankzij vocht en tijdstip is zowel zon als bewolking goed te belichten.
Een heftige hagelbui op het wad op Ameland in februari waar de zon nog net onderdoor sneakt. Dankzij vocht en tijdstip is zowel zon als bewolking goed te belichten. Fotograaf: Johan van der Wielen

Vocht

Hoe meer vocht er in de lucht zit, hoe meer het licht verstrooit en hoe langer je de zon nog in beeld kan brengen na zonsopkomst of voor zonsondergang. Je kent dat wel, zo’n knalrode bal. Dat betekent veel vocht en is in dit geval je vriend.

Terwijl ik vorige week foto's postte van mijn laatste trip naar het Terschelling, bevond ik me eigenlijk op het naburige eiland Ameland. Ander eiland maar hetzelfde spektakel in de ochtend op het wad. Vlak na zonsopgang vliegen duizenden ganzen van zee op om in het binnenland te gaan foerageren.
Dankzij de hoge luchtvochtigheid kan ik de zon, terwijl deze toch een heel stuk boven de horizon is, nog steeds goed belichten terwijl ik ook nog enige doortekening heb in de voorgrond. De ganzen zijn natuurlijk waar het eigenlijk om ging. Fotograaf: Johan van der Wielen
Bij een héél hoge luchtvochtigheid kun je zelfs hebben dat de hele wereld grijs is op de rode bal na. Hier is het zelfs zó vochtig dat de zon niet eens aankomt bij de horizon maar al hoger onder lijkt te gaan.
Bij een héél hoge luchtvochtigheid kun je zelfs hebben dat de hele wereld grijs is op de rode bal na. Hier is het zelfs zó vochtig dat de zon niet eens aankomt bij de horizon maar al hoger onder lijkt te gaan. Fotograaf: Johan van der Wielen

Bewolking

Bewolking is niet altijd je beste vriend maar als je de zon in beeld wilt brengen kan een sluier wel enorm helpen. Is het ongeveer de beste filter die je je maar kan voorstellen om het felle zonlicht tegen te houden en met wat geluk is de sluier nog zó doorzichtig dat je de zon er nog net doorheen kan fotograferen.

Door de lichte sluierbewolking is de zon ook nog goed te belichten als hij nog ver boven de horizon staat. Zie je hoe fel de bovenkant is t.o.v. de onderkant? Je zie een driehoek van licht naar boven schijnen.
Door de lichte sluierbewolking is de zon ook nog goed te belichten als hij nog ver boven de horizon staat. Zie je hoe fel de bovenkant is t.o.v. de onderkant? Je ziet een driehoek van licht naar boven schijnen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Mogelijkheden met lenskeuze

Het grappige is dat je met je lenskeuze ervoor kunt zorgen dat de zon toch nog redelijk goed in beeld komt. Veel van de voorbeelden hiervoor zijn gemaakt met telelens. Hoe dichter bij de zon, hoe minder het contrast met het felle zonlicht. Door de kleine beeldhoek van de telelens kijk je feitelijk tegen het lichtste deel rond de zon en is het vaak goed te belichten. Zeker in de ochtend, avond of wintermaanden.

Het is begin mei en het kan nog net omdat de zon pas half op is. Het bovenste deel van de zon bijt nog net niet uit en ik kan ook nog doortekening in de duinen in de voorgrond zien. Een minuut later was dit niet meer mogelijk. Gemaakt op 300mm.
Het is begin mei en het kan nog net omdat de zon pas half op is. Het bovenste deel van de zon bijt nog net niet uit en ik kan ook nog doortekening in de duinen in de voorgrond zien. Een minuut later was dit niet meer mogelijk. Gemaakt op 300mm. Fotograaf: Johan van der Wielen

Met een groothoeklens heb je die mazzel niet. Dan is de beeldhoek zó groot dat je zowel het hele felle licht in beeld krijgt als de veel donkerdere delen die verder weg van de zon liggen. De zon zal dus altijd uit gaan bijten als je het donkere deel ook goed belicht wil hebben. Echter, omdat de zon dankzij de groothoeklens héél klein beeld komt, is dat veel minder erg.

Met groothoek zal de zon altijd uitbijten maar omdat hij klein is vinden we dat als kijker minder erg.
Met groothoek zal de zon altijd uitbijten maar omdat hij klein is vinden we dat als kijker minder erg. Fotograaf: Johan van der Wielen

Technische mogelijkheden: HDR en diffractie

Dan zijn er nog wat andere technische mogelijkheden. Als je het in één belichting niet redt kun je altijd nog je toevlucht nemen tot HDR of exposure blending. Oftewel, meerdere belichtingen maken van dezelfde compositie en deze in de nabewerking samenvoegen tot je een beeld krijgt zonder over- of onderbelichting.

Dit is een HDR/panorama van totaal 30 verticale opnames waarbij van ieder beeld 5 belichtingen zijn gemaakt. En toch… bijt de zon nog steeds een beetje uit.
Dit is een HDR/panorama van totaal 30 verticale opnames waarbij van ieder beeld 5 belichtingen zijn gemaakt. En toch… bijt de zon nog steeds een beetje uit. Fotograaf: Johan van der Wielen
De 30 gebruikte opnames om uiteindelijk samen te voegen tot een HDR/panorama.
De 30 gebruikte opnames om uiteindelijk samen te voegen tot een HDR/panorama. Fotograaf: Johan van der Wielen

Een andere technische truc is om de zon niet rechtstreeks in beeld te brengen maar ergens achter te laten ‘sneaken’. Door dan te werken met het grootste diafragmagetal (=kleinste lensopening), krijg je dat het licht achter de diafragmalamellen breekt en je stralen krijgt. Nog steeds zal de zon iets uitbijten (zoals in het eerder voorbeeld hierboven te zien was) alleen door de stralen geef je je kijker het gevoel van de stralende zon.

Midden op een onbewolkte dag de zon in beeld brengen is geen optie. Maar door hem net achter de boom te laten sneaken en te werken met in dit geval f/22 krijgt je van die speelse stralen.
Midden op een onbewolkte dag de zon in beeld brengen is geen optie. Maar door hem net achter de boom te laten sneaken en te werken met in dit geval f/22 krijgt je van die speelse stralen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Specials: zonsverduistering, groene flits, …

Er zijn nog wat speciale momenten waarbij je echt de zon vol in beeld wilt brengen, zoals tijdens een (gedeeltelijke) zonsverduistering. Ook dan blijft het een feit dat, zo lang de maan niet geheel de zon bedekt, je nog steeds een té felle zon hebt om te fotograferen. Anders moet je ook echt een zonnefilter gebruiken.

Deze gedeeltelijke zonsverduistering op 25 oktober 2022 werd mooi getemperd door de sluierbewolking waardoor je hem zonder problemen kon fotograferen terwijl ook de bewolking nog mooi zichtbaar was.
Deze gedeeltelijke zonsverduistering op 25 oktober 2022 werd mooi getemperd door de sluierbewolking waardoor je hem zonder problemen kon fotograferen terwijl ook de bewolking nog mooi zichtbaar was. Fotograaf: Johan van der Wielen
De groene flits. Een zeldzaam fenomeen wat je alleen kan waarnemen bij een nagenoeg vochtvrije atmosfeer en dan ook alleen de laatste seconde van de zonsondergang. Misschien moet ik daar maar eens een aparte tutorial over schrijven, interesse?
De groene flits. Een zeldzaam fenomeen wat je alleen kan waarnemen bij een nagenoeg vochtvrije atmosfeer en dan ook alleen de laatste seconde van de zonsondergang. Misschien moet ik daar maar eens een aparte tutorial over schrijven, interesse? Fotograaf: Johan van der Wielen

Zo, hopelijk heb je nu genoeg tips en waarschuwingen gehad om zelf met de zon aan de slag te gaan. Ik wens je een zonnig jaar toe!

Johan

16 reacties

  1. Wat een fantastische foto’s!!!!! Daar kan ik alleen maar van dromen met mijn smartphone…
    Maar die tip vd zon achter een object plaatsen, daar kan ik zelfs wat mee.
    Mooi artikel, dankjewel!

  2. Goedemiddag

    Mooi artikel weer Johan maar nog een vraag hoe krijg je zon rood op foto dan komt ie bij mij toch vaak op geel en met telefoon lukt dat vaak wel

  3. Mooie foto’s zeg! Alleen een kleine correctie. De reden dat de zon rood kleurt is omdat er juist weinig vocht in de lucht zit waardoor het licht met de langste golflengte zichtbaar blijft. En dat is rood. Als er veel vocht in de lucht zit verstrooien alle golflengten waardoor de zon meer richting lichtgeel of witachtig gaat.
    Wat ik nog mis in de fototechnieken is het gebruik van een grijsverloopfilter. Daar kun je geweldige foto’s van zonsopgang of ondergang maken.

    1. Goede aanvulling, dank!

      v.w.b. de grijsverloopfilter, dat klopt, daar kun je prachtige foto’s mee maken maar in essentie heeft dat niets met de zon te maken anders dan met het grote contrast tussen voor- en achtergrond. Verder zijn er al heel veel artikelen over grijsverloopfilters geschreven op dit platform. Als dat erbij moet gaan zetten hoort HDR er net zo goed bij maar ik heb besloten om die buiten beschouwing te laten.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

16 reacties

  1. Wat een fantastische foto’s!!!!! Daar kan ik alleen maar van dromen met mijn smartphone…
    Maar die tip vd zon achter een object plaatsen, daar kan ik zelfs wat mee.
    Mooi artikel, dankjewel!

  2. Goedemiddag

    Mooi artikel weer Johan maar nog een vraag hoe krijg je zon rood op foto dan komt ie bij mij toch vaak op geel en met telefoon lukt dat vaak wel

  3. Mooie foto’s zeg! Alleen een kleine correctie. De reden dat de zon rood kleurt is omdat er juist weinig vocht in de lucht zit waardoor het licht met de langste golflengte zichtbaar blijft. En dat is rood. Als er veel vocht in de lucht zit verstrooien alle golflengten waardoor de zon meer richting lichtgeel of witachtig gaat.
    Wat ik nog mis in de fototechnieken is het gebruik van een grijsverloopfilter. Daar kun je geweldige foto’s van zonsopgang of ondergang maken.

    1. Goede aanvulling, dank!

      v.w.b. de grijsverloopfilter, dat klopt, daar kun je prachtige foto’s mee maken maar in essentie heeft dat niets met de zon te maken anders dan met het grote contrast tussen voor- en achtergrond. Verder zijn er al heel veel artikelen over grijsverloopfilters geschreven op dit platform. Als dat erbij moet gaan zetten hoort HDR er net zo goed bij maar ik heb besloten om die buiten beschouwing te laten.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: