Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe maak je een minimalistische foto?

In minimalistische beelden staat de eenvoud centraal. Hoe minder er in beeld staat, hoe meer aandacht uitgaat naar het onderwerp. De balans kan echter ook doorslaan naar een saai beeld. Hoe hou je een minimalistische foto toch voldoende spannend?
Sneeuw en een grijze lucht vormen een interessant canvas voor minimalistische landschapsfoto’s. De laagstam-perenboompjes hebben allemaal eenzelfde vorm en vormen daarmee een rustig element, waar een grote boom vervreemdend boven uittorent. Bob Luijks, 21 januari; 193mm; 1/160s bij f/11; ISO 500.
Een jonge kokmeeuw is vanuit zichzelf aardig kleurloos. Wanneer het weer dan ook nog grijs is, blijven alleen zijn rode snavel en donkere oog over, de rest doet niet ter zake. Door de grote negatieve ruimte gaat alle aandacht naar het kleine beetje detail. 400mm; 1/220s bij f/5.6; ISO 800. Fotograaf: Bob Luijks

Locatie

Je onderwerp en locatiekeuze hebben vaak al een groot effect op het welslagen van je foto. Het is niet voor niets dat de meeste minimalistische foto’s aan de kust (of ander groot water) of in de sneeuw worden gemaakt. Deze plekken zijn al leeg vanuit zichzelf. ‘Saai’ grijs weer sluit hier perfect bij aan, omdat ook de lucht dan leeg en eenvoudig is. Schijnt de zon toch, kies dan voor laagstaand zonlicht voor een vriendelijke, zachte sfeer.

Onderwerp

Less is more, maar toch maakt een leeg landschap nog geen interessante minimalistische foto; er moet wel iets gebeuren, iets te zien zijn. Alles valt of staat dan ook met een krachtig gevormd onderwerp. Dit kan van alles zijn, van een eenzame kale boom tot een steigertje, zolang het ook maar een zekere eenvoud heeft. Voorkom een woud aan richtingen; geometrische vormen of herhalingen, zoals palenrijen, vormen dan ook een krachtig hulpmiddel. Vraag je constant af wat de essentie van het onderwerp of de plek is. Laat weg wat niet relevant is, dus alles dat niets met (de essentie van) het onderwerp te maken heeft. De positionering van je onderwerp speelt een belangrijke rol. Laat de richtingen binnen het onderwerp leidend zijn in je keuze. Wellicht zijn er nog lijnen aanwezig die richting je onderwerp leiden.

Minimalistische foto’s kunnen zeker kleur bevatten, maar ze moeten niet afleiden. Dankzij een sluitertijd van vier minuten zijn zowel de zee als de lucht vergaand vervaagd, waardoor alle aandacht naar de markante kei gaat. Bob Luijks, 12 oktober; 64mm; 240s bij f/18; ISO 100.
Minimalistische foto’s kunnen zeker kleur bevatten, maar ze moeten niet afleiden. Dankzij een sluitertijd van vier minuten zijn zowel de zee als de lucht vergaand vervaagd, waardoor alle aandacht naar de markante kei gaat. 64mm; 240s bij f/18; ISO 100. Fotograaf: Bob Luijks

Kleur(loos)

Rust en eenvoud, dat geldt vaak ook voor het kleurgebruik. Hoewel een minimalistische foto strikt genomen zeker kleurrijk kan zijn, ervaren we dat meestal toch anders. Pasteltinten, blauwtinten of zwart-wit passen beter bij een minimalistisch beeld. Een klein kleurrijk onderwerp in een verder compleet monochroom beeld kan uiteraard ook, zoals een eenzaam rood huisje in de sneeuw. Let erop dat je het minimalistische karakter ook in je nabewerking behoudt.

Sneeuw en een grijze lucht vormen een interessant canvas voor minimalistische landschapsfoto’s. De laagstam-perenboompjes hebben allemaal eenzelfde vorm en vormen daarmee een rustig element, waar een grote boom vervreemdend boven uittorent. Bob Luijks, 21 januari; 193mm; 1/160s bij f/11; ISO 500.
Sneeuw en een grijze lucht vormen een interessant canvas voor minimalistische landschapsfoto’s. De laagstam-perenboompjes hebben allemaal eenzelfde vorm en vormen daarmee een rustig element, waar een grote boom vervreemdend boven uittorent. 193mm; 1/160s bij f/11; ISO 500. Fotograaf: Bob Luijks

Licht of donker

Wanneer je op internet zoekt naar minimalistische foto’s, zul je zien dat de meeste erg licht zijn (high key). Dit bereik je door fors over te belichten. Voorkom wel dat alle essentiële details in je onderwerp uitbijten. Licht ervaren we met ruimte en dus leegte, en draagt op deze manier absoluut bij aan een minimalistisch beeld. Toch kan het tegenovergestelde ook: een klein licht onderwerp in een verder donkere omgeving (low key). Belicht in een dergelijk geval flink onder. Het gevoel is uiteraard wat anders, maar het eindresultaat is even minimalistisch.

Grijsfilter

Hoe minder details in een foto te zien zijn, hoe krachtiger de eenvoud. Golven in het water of wolken in de lucht kunnen al te veel afleiden. Met een grijsfilter verleng je de sluitertijd, waarmee de details vervagen. Hoelang de sluitertijd moet zijn, is afhankelijk van de omstandigheden (bij weinig wind bijvoorbeeld meerdere minuten), maar ook je persoonlijke voorkeur (hoeveel vervaging wil je).

Meer dan landschap

Minimalistische foto’s kun je uiteraard ook van andere onderwerpen dan landschappen maken. Bij macrofotografie vervaagt de omgeving al snel, waardoor je daarbij gemakkelijk met louter vormen, kleuren en eenvoud kunt werken. Ook dieren kun je prima minimalistisch vastleggen. Zorg dat er veel ruimte rond het onderwerp is, zogenaamde negatieve ruimte. Het is dus vaak beter een dier klein in een lege ruimte te plaatsen. Uiteraard blijft het belangrijk dat het onderwerp dan wel voldoende krachtig blijft. Niet ieder dier leent zich hier dan ook even goed voor.

Spreeuwenwolken kunnen prachtige vormen aannemen. Tegen een egale hemel ontstaat dan al snel een minimalistisch beeld. Door de foto te inverteren vallen de spreeuwen nog beter op, maar blijft het beeld evengoed minimalistisch. Bob Luijks, 11 maart; 85mm; 1/125s bij f/4.5; ISO 1600.
Spreeuwenwolken kunnen prachtige vormen aannemen. Tegen een egale hemel ontstaat dan al snel een minimalistisch beeld. Door de foto te inverteren vallen de spreeuwen nog beter op, maar blijft het beeld evengoed minimalistisch. 85mm; 1/125s bij f/4.5; ISO 1600. Fotograaf: Bob Luijks

 


Dit artikel is een preview van het nieuwe boek: Het complete handboek natuurfotografie. Eén boek dat elk onderwerp binnen de natuurfotografie behandelt: alle disciplines, elke fotografietechniek, alle fotogenieke soortgroepen, alles over apparatuur en instellingen.

Het nieuwe standaardwerk over natuurfotografie, geschreven door gedreven professionals. 170 hoofdstukken, 416 pagina’s en 29×23 cm groot.

Méér dan een gedrukt boek
Het  is onmogelijk alles in 416 pagina’s te vatten. In werkelijkheid is het boek vele malen dikker: elk hoofdstuk bevat een QR code met digitale content voor verdere verdieping. Extra artikelen, video’s, cheatsheets, beeldrecepten en webinars.

Wil je meer weten over dit boek, of wil je het meteen bestellen, klik dan hier. Je kunt nu een pre-order plaatsen met € 5,- korting en gratis verzending (in NL én BE). Je ontvangt het boek rond 9 november.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: