Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hoe maak je die goudgele beelden?

Je kent dat wel, van die goudgele foto’s, gemaakt in het ultieme gouden uurtjes licht. Toch zit er, naast de keuze van tegenlicht en het gouden uurtje, nog een trucje aan vast.
Zo eenzaam als een schelp op het strand, het ijkt wel alsof hij opkijkt naar het licht. Het goudgele licht van de zonsondergang. Maar hoe komt die hele foto nou zo goudgeel?
Zo eenzaam als een schelp op het strand, het ijkt wel alsof hij opkijkt naar het licht. Het goudgele licht van de zonsondergang. Maar hoe komt die hele foto nou zo goudgeel? Fotograaf: Johan van der Wielen

Gouden tegenlicht

De basis ingrediënten zijn duidelijk: vlak na zonsopkomst of vlak voor zonsondergang is het licht het meest geel en warm; het gouden uurtje. Dat zijn de momenten dat het moet gebeuren. Toch lijkt er mee aan de hand te zijn in de foto. Je ziet ook duidelijk tegenlicht, de zon staat net niet in het beeld. En dat is ook precies de bedoeling.

Een orchidee in het eerste zonlicht, de zon zelf staat ook in het beeld, uitgebeten wit priemt zij door de foto. Op de bloem is echter niet het magische licht te vinden.
Een orchidee in het eerste zonlicht, de zon zelf staat ook in het beeld, uitgebeten wit priemt zij door de foto. Op de bloem is echter niet het magische licht te vinden. Fotograaf: Johan van der Wielen
De foto is iets later gemaakt maar in dezelfde weide. Nu staat de zon net buiten het beeld en krijg je veel meer dat goudgele gevoel over de hele foto.
De foto is iets later gemaakt maar in dezelfde weide. Nu staat de zon net buiten het beeld en krijg je veel meer dat goudgele gevoel over de hele foto. Fotograaf: Johan van der Wielen

Contrastloos

Wat verder opvalt is dat de foto’s vaak contrast missen. Alsof er een soort warme mist overheen hangt, een gouden waas.

Zie je hoe deze foto contrast lijkt te missen? Er hangt een soort waas overheen.
Zie je hoe deze foto contrast lijkt te missen? Er hangt een soort waas overheen. Fotograaf: Johan van der Wielen

De flare van de telelens

En daar komt de truc. Wanneer je recht tegen de zon in fotografeert heb je met de meeste lenzen last van flare, van die gekleurde vlekken in het beeld. Hoe meer je inzoomt, hoe groter die vlekken. Bij een telelens zijn die flare vlekken zó groot dat ze groter zijn dan de foto. En dat is precies de truc achter die goud gele foto’s: fotografeer met telelens recht tegen de zon in maar hou de zon zelf nèt buiten het beeld. Je ziet dan ook in het beeld ineens die goud gele gloed verschijnen.

Zie je de flare vanaf linksboven over de foto heen hangen? Normaal hou je er misschien niet van maar op deze manier krijg je wel die intens goud gele gloed.
Zie je de flare vanaf linksboven over de foto heen hangen? Normaal hou je er misschien niet van, maar op deze manier krijg je wel die intens goud gele gloed. Fotograaf: Johan van der Wielen

Lens afhankelijk

Eigenlijk kun je die vanaf 50mm al zien alleen zul je merken dat het effect makkelijker te verkrijgen is bij langere brandpuntsafstanden. Als er veel vocht is, bijvoorbeeld dauw, dan is het effect ook makkelijker te verkrijgen. Evenals werken met kleine diafragma getallen want door diafragmeren verminder je de flare en vergroot je het contrast. Het is dus even experimenteren naar het mooie effect. Heb je de zon té veel in beeld dan krijg je een uitgebeten witte vlek terwijl als je de zon te ver houdt, je ineens de flare kwijtraakt.

Het ultieme gouden uurtjes beeld… nu weet je hoe je het kan maken.
Het ultieme gouden uurtjes beeld… nu weet je hoe je het kan maken. Fotograaf: Johan van der Wielen

Succes, Johan

8 reacties

  1. Dankjewel, Johan, voor deze duidelijke uitleg, ik ga t uitproberen. Ik kijk nu al anders terug naar de foto’s die ik maakte en begrijp, dat ’t aan een te hoog standpunt lag.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

8 reacties

  1. Dankjewel, Johan, voor deze duidelijke uitleg, ik ga t uitproberen. Ik kijk nu al anders terug naar de foto’s die ik maakte en begrijp, dat ’t aan een te hoog standpunt lag.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: