Laowa magic shift converter

Als je met je groothoek lens de horizon uit het midden haalt krijg je te maken met perspectivische vertekening. In het bos vallen ineens alle bomen om, gebouwen gaan schuin staan en mensen worden ineens lang uitgerekt. Om dat probleem te tackelen moet je je horizon in het midden houden, aan de slag gaan met correctie in de nabewerking of een speciale shiftlens kopen. Maar wat als je nu met een simpele adapter tussen je lens en body, dit probleem op kan lossen? Dat kan vanaf nu!
“Vanaf een brug fotografeer ik een grote stroomversnelling in Finland. Het liefst wil ik wat naar beneden mikken en de horizon hoger leggen. Maar ja, als je dat doet met je groothoeklens vallen de bomen schuin naar buiten. Dankzij de nieuwe converter van Laowa kan ik dit met mijn gewone groothoeklens corrigeren!”
“Vanaf een brug fotografeer ik een grote stroomversnelling in Finland. Het liefst wil ik wat naar beneden mikken en de horizon hoger leggen. Maar ja, als je dat doet met je groothoeklens vallen de bomen schuin naar buiten. Dankzij de nieuwe converter van Laowa kan ik dit met mijn gewone groothoeklens corrigeren!” Fotograaf: Johan van der Wielen

Perspectivische vertekening

Al eerder schreef ik een artikel over “5 manieren om, om te gaan met perspectivische vertekening”. Daarin schreef ik “Vertekening in een beeld is het fenomeen dat lijnen waarvan wij weten dat ze recht staan in je foto ineens krom of schuin lopen ..[].. Wanneer lijnen niet in het midden van het beeld lopen en in de werkelijkheid letterlijk van ons vandaan, dan zul je ze in de foto schuin zien gaan. Fotografeer je schuin omhoog de bomen, dan staan ze schuin en lijken zelfs om te vallen. Soms is dat niet erg maar soms wil je dat niet.” De laatste tip van de 5 was “gebruik een shift-lens”, een speciale lens waarin je de lens t.o.v. de camera omhoog of omlaag kan ‘shiften’. Hiermee corrigeer je de perspectivische vertekening.

Woeste rivier waar je – door de compositie keuze – overeen lijkt te vliegen. Kijk echter eens naar de bomen? Die vallen allemaal, ze staan schuin naar buiten. Niet echt fraai.
Woeste rivier waar je – door de compositie keuze – overeen lijkt te vliegen. Kijk echter eens naar de bomen? Die vallen allemaal, ze staan schuin naar buiten. Niet echt fraai. Fotograaf: Johan van der Wielen
Door de horizon in het midden te houden staan alle bomen mooi recht… maar ja, is dat altijd wat je wil?
Door de horizon in het midden te houden staan alle bomen mooi recht… maar ja, is dat altijd wat je wilt? Fotograaf: Johan van der Wielen

Nadeel van deze lenzen is dat ze relatief duur zijn en dat je ze maar af en toe nodig hebt. Om dan naast je normale grootlens een aparte shift-lens aan te schaffen ‘voor het geval dat’ is voor velen wat overdone. En dus blijven vaak de andere tips over: accepteren, horizon in het midden laten, inzoomen of corrigeren in de nabewerking.

Een varen in het voorjaarslicht in Finland. Helaas vallen alle bomen in dit beeld naar binnen door de keuze van de lage horizon.
Een varen in het voorjaarslicht in Finland. Helaas vallen alle bomen in dit beeld naar binnen door de keuze van de lage horizon. Fotograaf: Johan van der Wielen

Voordeel van een adapter

Ik werk inmiddels al 3 jaar met spiegelloze systeemcamera’s maar heb nog lang niet al mijn lenzen vervangen door passende lenzen. Veel lenzen (eigenlijk objectieven) zijn nog steeds bedoeld voor mijn oude spiegelreflex systeem, met name de groothoek lenzen. Ik krijg vaak de vraag of ik deze niet ook ga vervangen en verbazende reacties op mijn ontkennende antwoord. Het klopt dat ik dus met adapters moet werken die tussen lens en body komen omdat de systeemcamera’s (door afwezigheid spiegelhuis) dunner zijn. Deze ruimte moet opgevuld worden om ervoor te zorgen dat de lens op de goede afstand van de sensor komt: een adapter. De standaard adapters hebben geen glas en zijn eigenlijk niet meer dan een holle tussenring met een systeemmount aan de body kant en een spiegelreflex mount aan de lens kant. Niet echt nuttig tenzij… je als fabrikant deze ruimte gebruikt voor bijvoorbeeld een shiftfunctie.

De Laowa Magic shift converter die in plaats van je normale adapter tussen je spiegelloze systeemcamera én je oude spiegelreflex lens komt. Rechts zie je hoe in de adapter de shift verwerkt zit.
De Laowa Magic shift converter die in plaats van je normale adapter tussen je spiegelloze systeemcamera én je oude spiegelreflex lens komt. Rechts zie je hoe in de adapter de shift verwerkt zit. Fotograaf: Johan van der Wielen

Laowa magic shift adapter

Laowa heeft een adapter ontwikkeld die de ruimte tussen spiegelreflex-mount-lens en spiegelloze-systeembody gebruikt om de lens te kunnen laten shiften. Door een ingenieus draaimechanisme kan de lens niet alleen omhoog en omlaag maar ook naar links en rechts. In het laatste geval komt je lens wel een kwartslag gedraaid ten opzichte van je body te staan. Door deze toevoegingen in de converter is deze wel dikker dan de standaard adapter die je normaal zou gebruiken. Dat heeft Laowa opgelost door corrigerend glaswerk erin te verwerken.

De Laowa Magic shift converter heeft glas zodat er gecorrigeerd kan worden voor het feit dat hij dikker is dan de normale adapters.
De Laowa Magic shift converter heeft glas zodat er gecorrigeerd kan worden voor het feit dat hij dikker is dan de normale adapters. Fotograaf: Johan van der Wielen

De adapter is speciaal ontwikkeld voor de Laowa 12mm f/2.8 Zero-D maar past in principe tussen iedere spiegelreflex lens en systeemcamera. Bedenk echter wel dat deze converter of adapter, net als alle andere Laowa producten, geen elektronica bevat. Dat betekent dat deze adapter het beste werkt met volledig handmatige lenzen of lenzen die volledig handmatig te bedienen zijn. Niet alleen de focus moet volledig handmatig gebeuren maar ook de diafragmaring. Als jouw lens alleen gedefragmenteerd kan worden via de elektronica van de camera dan kun je deze adapter zeker wel gebruiken echter slechts op de grootst mogelijke diafragmaopening.

De Laowa Magic shift converter gemonteerd tussen Laowa 12mm en body.
De Laowa Magic shift converter gemonteerd tussen Laowa 12mm en body. Fotograaf: Johan van der Wielen

De shift is traploos en voorzien van een schaalverdeling. De draaiing in de adapter gaat met klikjes van 45 graden. Bij gebruik van grote zware lenzen loop je het risico dat de shift vanzelf uitzakt (is mij overigens nog niet gebeurd). In dat geval kun je de shift op de gewenste stand vastzetten met behulp van een schroef.

Shiften voor correctie perspectivische vertekening

Wat opvalt is dat als je de converter op een normale manier bevestigt het shiften van links naar rechts werkt in plaats van boven naar beneden. Wil je echter de perspectivische vertekening van je compositie corrigeren dan zul je de lens in de converter een kwartslag moeten draaien. Dat oogt wat vreemd want op dat moment staat je lens een kwartslag gedraaid ten opzichte van je camera. In principe geeft dit problemen met de zonnekap Maar ik heb het zelf uitgeprobeerd met zowel een 16-35 als de 12 mm en in beide gevallen kon de zonnekap gewoon blijven zitten zonder dat er vignettering kwam. Of dit voor jouw lens ook zal gelden zul je moeten proberen en in het ergste geval de zonnekap eraf moeten halen.

Om naar boven en naar onderen te shiften voor correctie van perspectief vertekening moet je de adapter een kwartslag draaien en zit je lens dus ook een kwartslag gedraaid ten opzichte van de body.
Om naar boven en naar onderen te shiften voor correctie van perspectief vertekening moet je de adapter een kwartslag draaien en zit je lens dus ook een kwartslag gedraaid ten opzichte van de body. Fotograaf: Johan van der Wielen

Zoals ik ook in het andere artikel beschreef is er alleen geen perspectivische vertekening op het moment dat je de horizon perfect in het midden houdt. Wanneer je naar beneden mikt of juist naar boven zie je dat de verticale lijnen schuin komen te staan naar binnen respectievelijk buiten. De truc met de shift adapter is dat je nog steeds recht naar voren blijft fotograferen Maar dat je door middel van de shift de horizon hoger of lager legt. In feite begin je met de compositie recht naar voren waarbij je ook de scherpstelling en de diafragmaring regelt waarna je aan de ring draait op de adapter en daarmee je horizon hoger of lager draait ten behoeve van de beoogde compositie.

Het licht meten moet je doen nadat je de horizon op de juiste plek hebt gelegd want de lichtmeting verandert wanneer de lens ten opzichte van de camera shift.

Door aan de ring van de converter te draaien komt in dit geval de lens lager te liggen en daarmee de Horizon hoger. Je blijft echter recht naar voren fotograferen.
Door aan de ring van de converter te draaien komt in dit geval de lens lager te liggen en daarmee de Horizon hoger. Je blijft echter recht naar voren fotograferen. Fotograaf: Johan van der Wielen
Dezelfde foto als In het begin maar nu snap je hoe het werkt: ik heb de horizon hoger gelegd door de lens naar beneden te shiften. Daarna kun je gewoon licht meten en lange sluitertijden gebruiken als je wilt.
Dezelfde foto als In het begin maar nu snap je hoe het werkt: ik heb de horizon hoger gelegd door de lens naar beneden te shiften. Daarna kun je gewoon licht meten en lange sluitertijden gebruiken als je wilt. Fotograaf: Johan van der Wielen
Links heb ik naar boven gemikt om de horizon lager te leggen terwijl ik rechts recht naar voren blijf fotograferen Maar de lens naar boven heb geshift om de horizon lager te leggen. Hier staat de lens natuurlijk weer een kwartslag gedraaid ten opzichte van de liggende foto, oftewel de lens staat hier correct ten opzichte van de body.
Links heb ik naar boven gemikt om de horizon lager te leggen terwijl ik rechts recht naar voren blijf fotograferen Maar de lens naar boven heb geshift om de horizon lager te leggen. Hier staat de lens natuurlijk weer een kwartslag gedraaid ten opzichte van de liggende foto, oftewel de lens staat hier correct ten opzichte van de body. Fotograaf: Johan van der Wielen

De shift gebruiken voor panorama’s

Ondanks dat het shiften door de meeste mensen gebruikt wordt voor het corrigeren van perspectivische vertekening werkt hij ook perfect voor het maken van panorama’s. Bij een normaal panorama draai je de camera van links naar rechts om een groter blikveld te krijgen dan wat de lens van zichzelf aankan. Het nadeel hiervan is dat je een rare vertekening krijgt onderin beeld en boven in beeld wanneer je besluit om elementen mee te nemen die erg dicht bij je zijn.

3 staande foto's voor een panorama die ik heb gemaakt door op statief te draaien. Je ziet dat de ondergrond tussen alle 3 de beelden aardig vertekend is. Je loopt hier ook het risico op parallax vertekening.
3 staande foto’s voor een panorama die ik heb gemaakt door op statief te draaien. Je ziet dat de ondergrond tussen alle 3 de beelden aardig vertekend is. Je loopt hier ook het risico op parallax vertekening. Fotograaf: Johan van der Wielen
Het gestitchte panorama met heel veel voorgrond. Als je goed kijkt zie je dat de voorgrond er wat natuurlijk rond uitziet.
Het gestitchte panorama met heel veel voorgrond. Als je goed kijkt zie je dat de voorgrond er wat natuurlijk rond uitziet. Fotograaf: Johan van der Wielen
Wanneer je de adapter op de normale wijze monteert kan de lens van links naar rechts bewegen waarmee je meerdere blikvelden krijgt ten behoeve van een panorama. Je is dat gemonteerd voor horizontale beelden maar door de adapter een kwartslag te draaien kan hetzelfde worden verkregen ten behoeve van verticale beelden; dat laatste gebruik je het meest bij panorama’s.
Wanneer je de adapter op de normale wijze monteert kan de lens van links naar rechts bewegen waarmee je meerdere blikvelden krijgt ten behoeve van een panorama. Je is dat gemonteerd voor horizontale beelden maar door de adapter een kwartslag te draaien kan hetzelfde worden verkregen ten behoeve van verticale beelden; dat laatste gebruik je het meest bij panorama’s. Fotograaf: Johan van der Wielen
Opnieuw 3 beelden ten behoeve van een panorama maar nu gemaakt door een keer de lens naar links te shiften, een keer in het midden te houden en een keer naar rechts te shiften. Bij alle 3 de foto's bleef de camera recht vooruit op dezelfde plek, Ik heb dus niet gedraaid.
Opnieuw 3 beelden ten behoeve van een panorama maar nu gemaakt door een keer de lens naar links te shiften, een keer in het midden te houden en een keer naar rechts te shiften. Bij alle 3 de foto’s bleef de camera recht vooruit op dezelfde plek, Ik heb dus niet gedraaid. Fotograaf: Johan van der Wielen
Het panorama op basis van de shift lens. Je ziet dat de reikwijdte beperkt is Maar dat de ondergrond er veel natuurlijker en minder rond en krom uitziet. Immers zijn alle beelden gemaakt recht vooruit.
Het panorama op basis van de shift lens. Je ziet dat de reikwijdte beperkt is Maar dat de ondergrond er veel natuurlijker en minder rond en krom uitziet. Immers zijn alle beelden gemaakt recht vooruit. Fotograaf: Johan van der Wielen

Conclusie

Laowa heeft op slimme wijze gebruik gemaakt van het feit dat nog heel veel fotografen hun oude spiegelreflex lenzen gebruiken op hun nieuwe spiegelloze systeemcamera. De ruimte tussen lens en body kan gebruikt worden met diverse doeleinden waaronder deze slimme shift converter. Hij werkt bijzonder makkelijk en is lekker klein om makkelijk mee te nemen. Je vervangt je gewone adapter er niet mee maar gebruik deze op het moment dat je duidelijk last hebt van de perspectivische vertekening of je wil een panorama maken. Voor bedrag van nog geen € 400 kun je van iedere geweldige groothoeklens een shift lens maken. Hoewel natuurlijk niet gratis is dit een stuk goedkoper dan een aparte shift lens aan te schaffen.

Dezelfde mooie varen In het Finse bos maar nu met rechte bomen met dank aan de Magic shift converter.
Dezelfde mooie varen In het Finse bos maar nu met rechte bomen met dank aan de Magic shift converter. Fotograaf: Johan van der Wielen

Verder wordt deze converter in diverse configuraties verkocht waardoor ook verschillende soorten lenzen op je body te monteren zijn:

  • Canon EF lens naar Sony E-mount camera
  • Nikon F lens naar Sony E-mount camera
  • Canon EF lens naar Canon RF-mount camera
  • Canon EF lens naar Nikon Z-mount camera
  • Nikon F lens naar Nikon Z-mount camera

Bekijk ook de Laowa magic shift converter in de praktijk met Johan’s vlog in Finland

Pro’s:

  • Komt in plaats van je normale adapter tussen je spiegelreflex lens en je systeem body
  • Voor een beperkt bedrag maak je van je normale groothoeklens een shift lens
  • Klein en makkelijk mee te nemen
  • De lens kan gedraaid worden zodat je de shift zowel in horizontale als verticale richting kan gebruiken
  • Perfect voor het corrigeren van perspectivische vertekening bij bomen, interieur of architectuur
  • Ook te gebruiken voor het maken van panorama’s zonder een rare vertekeningen
  • De shift is traploos en voorzien van een schaalverdeling
  • Die shift kan worden vastgezet met behulp van een schroef
  • Zeer degelijke metalen bouw
  • Zeer goede beeldkwaliteit ondanks de aanwezigheid van extra glas

Cons:

  • Omdat de converter dikker is dan een normale adapter is hij voorzien van glaswerk. Hoewel ik geen zichtbare kwaliteitsafname heb ondervonden geeft ieder extra glas element potentieel een mindere kwaliteit van de foto
  • De converter is niet voorzien van elektronica waardoor je je lens alleen maar volledig handmatig kunt gebruiken. Autofocus en automatisch diafragma werken dus niet
  • De converter werkt het beste met een volledig manuele lens waarbij je zelf de focus en diafragma kan instellen
  • Wanneer de lens een kwartslag gedraaid wordt loop je het potentiële risico op vignettering van de zonnekap

2 reacties

  1. Shift is handig, maar onduidelijk is mij hoe dat kwalitatief moet met objectieven die daar niet voor gemaakt zijn; immers, de beeldcirkel moet ook ruim genoeg zijn om shift zonder vignettering en/of andere ongewenste effecten mogelijk te maken! Want wat je met shift doet is verder afwijken van de ‘sweet spot’ van je objectief. Waar ik mij in deze context al meer bij kan voorstellen is een objectief voor ‘fullframe’ toepassen op halfframe c.q. DX c.q. APS-C beelddrager formaat want dat veroorzaakt een flinke marge waarbinnen shift en/of tilt mogelijk zijn.

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Shift is handig, maar onduidelijk is mij hoe dat kwalitatief moet met objectieven die daar niet voor gemaakt zijn; immers, de beeldcirkel moet ook ruim genoeg zijn om shift zonder vignettering en/of andere ongewenste effecten mogelijk te maken! Want wat je met shift doet is verder afwijken van de ‘sweet spot’ van je objectief. Waar ik mij in deze context al meer bij kan voorstellen is een objectief voor ‘fullframe’ toepassen op halfframe c.q. DX c.q. APS-C beelddrager formaat want dat veroorzaakt een flinke marge waarbinnen shift en/of tilt mogelijk zijn.

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: