Menu

Onderdeel van Pixfactory

Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sports met Sony’s E-mount vatting

Eind januari ging ik voor Wildpix Travel als gids naar het oosten van Polen om daar in het winterse landschap wildlife te fotograferen. Ditmaal nam ik de zeer compacte 500 mm F5.6 DH DN OS Sports primelens van Sigma mee om deze onder de verschillende omstandigheden te testen. Deze review is geschreven ter gelegenheid van de introductie van deze lens. Ik was in de gelegenheid de lens nog voor de officiële lancering te kunnen testen.
Buizerd. 1/16000 – F5.6 – ISO 640 op brandpunt 500mm, Sony A1.
Buizerd. 1/16000 – F5.6 – ISO 640 op brandpunt 500mm, Sony A1. Fotograaf: Robin Scholte

Allereerste indruk

Een zeer compacte prime lens die niet alleen qua uiterlijk maar ook qua gewicht positief opvalt. De statiefgondel is zeer robuust en eenvoudig te verstellen en de voet is compatibel met een quick-release plaat waardoor je deze in de meeste gevallen direct op de schommelkop kan plaatsen als je vanaf statief fotografeert. Deze lens wordt geleverd met een sterke zonnekap die met een schroefknop stevig kan worden vastgezet.

Aan de voorzijde van de lens zitten drie drukknopjes die middels de camera naar wens zijn voor te programmeren op bepaalde situaties. Op het objectief zelf zitten de diverse schuifknopjes die we vaker tegenkomen; autofocus, beeldstabilisator, scherpstellen op diverse afstanden.

Buizerd in vlucht. 1/1600 – F8.0 – ISO 640 op brandpunt 500mm, Sony A9 III.
Buizerd in vlucht. 1/1600 – F8.0 – ISO 640 op brandpunt 500mm, Sony A9 III. Fotograaf: Robin Scholte

In de praktijk

De lens heb ik getest op zowel de Sony A1 als de nieuwste Sony A9 III full frame camera op meerdere momenten van de dag en in alle lichtomstandigheden vanuit zowel een fotohut op een schommelkop als lopend in het veld uit de hand.

Havik. 1/2500 – F7.1 – ISO 1000 op brandpunt 500mm, Sony A9 III
Havik. 1/2500 – F7.1 – ISO 1000 op brandpunt 500mm, Sony A9 III. Fotograaf: Robin Scholte

De focus en beeldstabilisator zijn geruisloos en eigenlijk in alle omstandigheden nauwkeurig zoals je mag verwachten. Het enige moment waar dit objectief moeite mee had was in situaties waar er vrijwel geen contrast was zoals bij een vliegende buizerd of steenarend tegen een bruine bosachtergrond. Op dat moment schoot de focus er nog wel eens vanaf.

De minimale focus van de lens is 320 cm wat gemiddeld is met vergelijkbare objectieven, net als de diafragmawaardes van maximaal F5.6 tot minimaal F32. Uiteraard zijn er prime lenzen op de markt met een maximale diafragma van F2.8 wat een groot voordeel kan zijn, maar deze zitten ook in een andere prijsklasse.

Ree springend. 1/1600 – F5.6 – ISO 3200 op brandpunt 500mm, Sony A1
Ree springend. 1/1600 – F5.6 – ISO 3200 op brandpunt 500mm, Sony A1. Fotograaf: Robin Scholte
Ree. 1/1600 – F5.6 – ISO 3200 op brandpunt 500mm, Sony A1
Ree. 1/1600 – F5.6 – ISO 3200 op brandpunt 500mm, Sony A1. Fotograaf: Robin Scholte

Enkele kenmerken

Wanneer ik groepen door de natuur gids, hoor ik zeer geregeld de opmerking dat de grote objectieven te zwaar zijn om de hele dag mee te nemen. Opvallend en zeer positief aan dit objectief is de zeer prettige lengte en het gewicht waardoor veel millimeters beschikbaar worden voor iedere fotograaf. De lens heeft namelijk een gewicht van slechts 1.37 kg en een totale lengte van 235 mm.

Steenarend. 1/640 – F5.6 – ISO 1250 op brandpunt 500mm, Sony A1
Steenarend. 1/640 – F5.6 – ISO 1250 op brandpunt 500mm, Sony A1. Fotograaf: Robin Scholte

De lens constructie is ontworpen met 20 elementen in 14 groepen (waaronder 3FLD, 2 SLD elementen) die lensfouten als chromatische aberraties zo effectief mogelijk corrigeren.

Buizerd. 1/1600 – F5.6 – ISO 3200 op brandpunt 500mm, Sony A1
Buizerd. 1/1600 – F5.6 – ISO 3200 op brandpunt 500mm, Sony A1. Fotograaf: Robin Scholte

Conclusie

Al met al heeft de Sigma 500mm F5.6 DG DN OS Sports met Sony E-mount de verwachtingen waargemaakt en bewezen een betrouwbare metgezel te zijn voor elke natuurfotograaf die streeft naar de perfecte opname van onder andere wild en vogels. Met zijn compacte formaat, lichtgewicht ontwerp en indrukwekkende prestaties, is deze lens een waardevolle toevoeging aan het fotografie-arsenaal en is de Sigma 500mm zeker de moeite van het overwegen waard.

Duif. 1/800 – F5.6 – ISO 2500 op brandpunt 500mm, Sony A1
Duif. 1/800 – F5.6 – ISO 2500 op brandpunt 500mm, Sony A1. Fotograaf: Robin Scholte
Duif 100% crop. 1/800 – F5.6 – ISO 2500 op brandpunt 500mm, Sony A1
Duif 100% crop. 1/800 – F5.6 – ISO 2500 op brandpunt 500mm, Sony A1 Fotograaf: Robin Scholte

Robin Scholte, www.rsphotoart.nlInstagram

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: