Sneeuw is op zijn mooist als het valt, niet als het er eenmaal ligt. Het liefst ga ik daarom in een stevige sneeuwbui op pad. Sneeuwvlokken voegen sfeer toe en beperken het zicht in de verte, waardoor storende elementen minder opvallen. Hoewel sneeuw ieder landschap omtovert tot een sprookje, fotografeer ik het liefst in gebieden die iets met de omstandigheden te maken hebben, zoals stuifzanden uit de ijstijd. De Boschhuizerbergen bij Venray is zo’n gebied. Het gebied is rijk aan glooiende stuifduinen, veelal begroeid met jeneverbessen en grillige eiken.
Bij sneeuwvlokken kun je twee kanten op. Met een wat langere belichting ontstaan strepen die een guur karakter symboliseren. In beeld ‘bevroren’ sneeuwvlokken maken het beeld juist wat meer sprookjesachtig. Het exacte effect en de bijbehorende camera-instellingen zijn sterk afhankelijk van de grootte van de sneeuwvlokken, de temperatuur en de windsnelheid. Er is echter nog een andere mogelijkheid om sneeuwvlokken in beeld te bevriezen, namelijk door gebruik te maken van een flitser.
Ik werk weinig met flitslicht, maar in een stevige sneeuwbui maak ik graag een uitzondering. Door de flits ‘bevriezen’ de sneeuwvlokken die zich tamelijk dichtbij de camera bevinden. Ze verschijnen als perfecte cirkeltjes in beeld. Hierbij moet ik wel een kanttekening plaatsen. Met een groothoek-objectief worden de sneeuwvlokken behoorlijk klein, beter is het daarom een korte telelens te gebruiken.
Laat je niet afleiden door het flitslicht. Zorg ervoor dat je opname van het landschap op een normale manier gebeurt of hooguit een klein beetje onderbelicht, zodat je de sneeuwvlokken beter ziet. Maak het landschap niet te donker, want dat corrigeert de flitser uiteraard niet. We willen die alleen gebruiken voor het vangen van de sneeuwvlokken. Klopt het beeld, dan kun je gaan spelen met de flitser. Maak veel foto’s, want de spreiding van de sneeuwvlokken is belangrijk. Een te grote en/of heldere sneeuwvlok wil je niet in het midden of recht voor je onderwerp hebben. Is het effect te fel, verminder dan de flitssterkte.
In de voorbeeldfoto van deze tutorial was ik reeds voor zonsopkomst ter plaatse. Het eerste licht zorgt voor een blauwe sfeer, die ik bewust niet gecorrigeerd heb. Het onderstreept het winterse gevoel. Een markante eik met een beetje sneeuw vormde mijn decor voor de sneeuwvlokken. Na 1,5 uur werd het te warm en ging de sneeuw over in regen, einde speelplezier.
Tip
Sneeuw is gemeen voor je apparatuur, zeker als de temperatuur dicht bij nul ligt. Zorg ervoor dat sneeuw en water je plezier niet bederven en pak alles grondig in. Een zonnekap voorkomt eindeloos gedweil van je frontlens.
2 reacties
En nu maar hopen dat t toch nog een keertje gaat sneeuwen om ’t uit te proberen 😉
Handige tips, dankjewel!
Ik hoop met je mee!