Vleesetende verleiding

Zonnedauw is een zeldzaam plantje met een bijzondere eigenschap: het is een vleeseter! Levend op voedselarme grond is dit plantje voor voedingsstoffen afhankelijk van insecten en om aan haar trekken te komen, lokt ze onwetende fladderaars de dood in met verleidelijke smaakjes.
Het insect is gevangen en door het hoge standpunt, in combinatie met de enorme bruine ogen, lijkt het bijna smekend op te kijken naar de fotograaf. De volledig rode omgeving draagt bij aan de dramatiek van het geheel. Fotograaf: Roeselien Raimond

Wanneer een argeloos insect landt op de smakelijke zonnedauw plakt zij als in een ware horrorscène vast aan de tentakels van het plantje, waarna langzaam maar zeker het leven uit haar gezogen wordt.
Hoewel dit tafereel enerzijds bijna te gruwelijk is om van dichtbij te bekijken, heeft het ook een bepaalde schoonheid. “De één zijn dood is de ander zijn brood” wordt zelden mooier verbeeld dan in deze fatale relatie. Zonnedauw is op zichzelf een mooi en fotogeniek plantje, maar het ging mij om het vangen van de dramatiek van deze relatie tussen plant en ‘prooidier’.

Zonnedauw is een aantrekkelijk plantje, maar daarmee nog niet vanzelfsprekend fotogeniek. Vaak staat zij in een rommelige omgeving en met name de glimmende druppeltjes bijten lelijk uit in te hard licht. Fotograaf: Roeselien Raimond

Op dagen met regen of teveel wind vliegen er weinig insecten, maar te zonnige dagen zorgen weer voor te hard licht. Ik ben dus regelmatig langsgegaan, hopend op een goede combinatie van gevangen model en goed licht. Juist die enorme ogen van juffers verbeelden de tragiek van het noodlot zeer treffend, dus vlinders of vliegjes konden niet meedoen als model. Uiteindelijk kwam de dag, dat alles samenviel. Een rotdag voor het insect, een goede dag voor de fotograaf.

Ronde zonnedauw en bokeh.

Apparatuur en compositie

Een macrolens is perfect om de relevante details, zoals de ogen en de subtiele druppeltjes tot in de finesse vast te leggen. Maar belangrijker in dit geval is de geweldige bokeh van dit type lens. Ik heb hier bewust gekozen voor het grootste diafragma, om alle aandacht te doen uitgaan naar het slachtoffer en haar belager, waardoor het dramatisch effect nog eens versterkt wordt.
Het hoge standpunt draagt er aan bij dat de ogen het hoofdonderwerp zijn en dat de lager liggende zonnedauw tot één zachte rode massa gereduceerd wordt. Alsof de juffer ten onder gaat in een zee van bloed…

In onze cultuur lezen wij verhalen, maar ook beelden van links naar rechts en via het nog subtiel aanwezige plantje linksboven, worden de ogen van de kijker naar de crime scene geleid, alwaar twee enorme bruine ogen alle aandacht opeisen en vasthouden. Fotograaf: Roeselien Raimond
Hier zetten we alles over macrofotografie voor je op een rij.

2 reacties

  1. Heel knap beeld Roeselien! Het hogere standpunt versterkt inderdaad de dramatiek. Zonnedauw staat als macrofotograaf ook hoog op mijn lijstje, maar tot nu toe nog geen plantjes aangetroffen. Knap hoe je gewacht hebt op het perfecte ‘slachtoffer’ van dienst. Top!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

  1. Heel knap beeld Roeselien! Het hogere standpunt versterkt inderdaad de dramatiek. Zonnedauw staat als macrofotograaf ook hoog op mijn lijstje, maar tot nu toe nog geen plantjes aangetroffen. Knap hoe je gewacht hebt op het perfecte ‘slachtoffer’ van dienst. Top!

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: