Menu

Onderdeel van Pixfactory

Creatieve bosfotografie (deel 1)

Een wandeling door de bossen geeft ons energie. We spoelen ons brein even vrij van de dagelijkse beslommeringen en we dompelen ons onder in de natuur. Als fotograaf voeg je iets toe aan die wandeling door vast te leggen waarvan je geniet. Wat als we de hersenspoeling nog iets langer laten doorwerken en van de gebaande bospaden wegdwalen? De diepere laag van het bos op je in laten werken en je gevoel volgen. Bestaande fotografieconventies belanden in de greppel en het domein van creatieve bosfotografie wordt dan betreden.
Ergens doorheen fotograferen
Een berk gefotografeerd, door beukenbladeren heen. Je voelt dat er iets niet klopt in de foto maar ziet niet direct wat dat is. Fotograaf: Jowan Iven

De definitie van creatieve bosfotografie

Maar wat is creatieve bosfotografie nu eigenlijk? Er zijn veel meningen over wat creativiteit nu eigenlijk is. Om het simpel te houden kiezen we in dit artikel “een andere kijk” als uitgangspunt. Volgende keer gaan we in ‘deel 2’ aan de slag met speciale technieken zoals ICM en meervoudige belichting.

Weerspiegelingen

OK, het is soms even zoeken. Maar eenmaal gevonden, sta dan eens stil bij een vennetje of regenplas in het bos. De reflecties van de bomen zijn de moeite waard, vooral wanneer het wat harder waait. De rimpelingen op het water kunnen het bos abstract, haast schilderachtig, weergeven.

Bekijk reflecties uitvoerig voordat je verder wandelt. Er zitten vaak meerdere lagen in zo'n beeld.
Bekijk reflecties uitvoerig voordat je verder wandelt. Er zitten vaak meerdere lagen in zo’n beeld. Fotograaf: Jowan Iven

Tip 1: Draai tijdens de nabewerking de foto 180 graden.

Tip 2: Met een telezoom heb je een universele lens om het mooiste stukje reflectie te kaderen.

Onscherpte

De autofocus van moderne camera’s wordt steeds beter. Voor creatieve bosfotografie is scherpte minder van belang. In deze tak van fotografie telt nog meer het overbrengen van een gevoel of idee. Licht, vormen en kleuren spelen een grote rol om het concept over te brengen.

Ga eens op zoek naar fraaie onscherpte in het bos. Vergeet dat er iets scherp in de foto moet staan. Op manuele scherpstelling is bij deze foto een punt gezocht waar de onscherpte het mooist was. Op de grens van scherp en onscherp. Alles volledig wazig was minder interessant geweest.

Deze foto is gemaakt met een 70-200mm lens op f 2.8
Deze foto is gemaakt met een 70-200mm lens op f 2.8. Fotograaf: Jowan Iven

Tip: Kijkend door de camera, met een groot diafragma, ontdek je plaatjes die je met het blote oog niet kan waarnemen.

Standpunt

Je kan betwisten of deze foto iets met creativiteit te maken heeft. In de kern kan je dat toch wel zo beschouwen. Het gaat hier immers over het standpunt. Alles in creativiteit heeft met het standpunt van de fotograaf te maken. Letterlijk en figuurlijk. De ogen omhoog gericht resulteert in een andere kijk op het bos. Om die aanblik, van onderaf, te benadrukken is hier een 12mm lens op full frame gebruikt.

De mistige omstandigheden dragen in deze foto bij aan het perspectief. Laowa 12mm Zero D.
De mistige omstandigheden dragen in deze foto bij aan het perspectief. Laowa 12mm Zero D. Fotograaf: Jowan Iven

Tip: Uit ervaring kan ik zeggen dat het slimmer is om niet al wandelend omhoog te kijken. Voor je het weet loop je pijnlijk tegen boomwortels aan.

Tegenlicht

In bossen kan het licht soms sprookjesachtig tussen de bomen vallen. Gaaf om te zien hoe sommige delen in het licht baden terwijl de omgeving donker blijft. Dat is je kans om iets te doen met tegenlicht. Met een normale belichting kunnen de lichtere delen helemaal uitbijten, vooral wanneer je de schaduwen ook wil benutten. Laat die schaduwen gerust buiten beschouwing en concentreer op de lichte delen. Die mogen niet uitbijten. Zo ontstaat een sterk licht/donker spel. Het resultaat is vooral grafisch georiënteerd.

Door je oogharen kijken met tegenlicht helpt om het eindplaatje te visualiseren.
Door je oogharen kijken met tegenlicht helpt om het eindplaatje te visualiseren. Fotograaf: Jowan Iven

Tip: Gebruik van tegenlicht is het meest effectief bij een donkere achtergrond.

Lange sluitertijd

Een andere kijk in het bos betekent ook oog hebben voor de elementen. De wind is er een van. Wat is het effect van de wind in een bos? Neem je tijd om de interactie van wind en bos in je op te nemen. Zo is niet iedere windvlaag hetzelfde en loont het om er tijd in te steken. Afhankelijk van de windsterkte kies je een sluitertijd die het karakter van de wind het beste weergeeft. In een bos is het donkerder dan in een open veld. Toch zijn hulpmiddelen als grijsfilters vaak nodig om een lange sluitertijd te behalen zonder overbelichting.

Wanneer het hard waait ga ik direct op zoek naar interessante bewegingen.
Wanneer het hard waait ga ik direct op zoek naar interessante bewegingen. Fotograaf: Jowan Iven

Tip: Mijn favoriet is een variabel grijsfilter zodat ik elke gewenste sluitertijd kan instellen.


Wil je nog meer lezen over creatieve bosfotografie? Klik dan hier voor deel twee van deze tutorialreeks.

4 reacties

  1. Mooie beschrijving van deze creatieve fotografische ‘uitspattingen’ Jowan, eindeloos struinen, kijken en proberen :). Complimenten ook voor de mooie beelden. Groet

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

4 reacties

  1. Mooie beschrijving van deze creatieve fotografische ‘uitspattingen’ Jowan, eindeloos struinen, kijken en proberen :). Complimenten ook voor de mooie beelden. Groet

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: