De definitie van creatieve bosfotografie
Maar wat is creatieve bosfotografie nu eigenlijk? Er zijn veel meningen over wat creativiteit nu eigenlijk is. Om het simpel te houden kiezen we in dit artikel “een andere kijk” als uitgangspunt. Volgende keer gaan we in ‘deel 2’ aan de slag met speciale technieken zoals ICM en meervoudige belichting.
Weerspiegelingen
OK, het is soms even zoeken. Maar eenmaal gevonden, sta dan eens stil bij een vennetje of regenplas in het bos. De reflecties van de bomen zijn de moeite waard, vooral wanneer het wat harder waait. De rimpelingen op het water kunnen het bos abstract, haast schilderachtig, weergeven.

Tip 1: Draai tijdens de nabewerking de foto 180 graden.
Tip 2: Met een telezoom heb je een universele lens om het mooiste stukje reflectie te kaderen.
Onscherpte
De autofocus van moderne camera’s wordt steeds beter. Voor creatieve bosfotografie is scherpte minder van belang. In deze tak van fotografie telt nog meer het overbrengen van een gevoel of idee. Licht, vormen en kleuren spelen een grote rol om het concept over te brengen.
Ga eens op zoek naar fraaie onscherpte in het bos. Vergeet dat er iets scherp in de foto moet staan. Op manuele scherpstelling is bij deze foto een punt gezocht waar de onscherpte het mooist was. Op de grens van scherp en onscherp. Alles volledig wazig was minder interessant geweest.

Tip: Kijkend door de camera, met een groot diafragma, ontdek je plaatjes die je met het blote oog niet kan waarnemen.
Standpunt
Je kan betwisten of deze foto iets met creativiteit te maken heeft. In de kern kan je dat toch wel zo beschouwen. Het gaat hier immers over het standpunt. Alles in creativiteit heeft met het standpunt van de fotograaf te maken. Letterlijk en figuurlijk. De ogen omhoog gericht resulteert in een andere kijk op het bos. Om die aanblik, van onderaf, te benadrukken is hier een 12mm lens op full frame gebruikt.

Tip: Uit ervaring kan ik zeggen dat het slimmer is om niet al wandelend omhoog te kijken. Voor je het weet loop je pijnlijk tegen boomwortels aan.
Tegenlicht
In bossen kan het licht soms sprookjesachtig tussen de bomen vallen. Gaaf om te zien hoe sommige delen in het licht baden terwijl de omgeving donker blijft. Dat is je kans om iets te doen met tegenlicht. Met een normale belichting kunnen de lichtere delen helemaal uitbijten, vooral wanneer je de schaduwen ook wil benutten. Laat die schaduwen gerust buiten beschouwing en concentreer op de lichte delen. Die mogen niet uitbijten. Zo ontstaat een sterk licht/donker spel. Het resultaat is vooral grafisch georiënteerd.

Tip: Gebruik van tegenlicht is het meest effectief bij een donkere achtergrond.
Lange sluitertijd
Een andere kijk in het bos betekent ook oog hebben voor de elementen. De wind is er een van. Wat is het effect van de wind in een bos? Neem je tijd om de interactie van wind en bos in je op te nemen. Zo is niet iedere windvlaag hetzelfde en loont het om er tijd in te steken. Afhankelijk van de windsterkte kies je een sluitertijd die het karakter van de wind het beste weergeeft. In een bos is het donkerder dan in een open veld. Toch zijn hulpmiddelen als grijsfilters vaak nodig om een lange sluitertijd te behalen zonder overbelichting.

Tip: Mijn favoriet is een variabel grijsfilter zodat ik elke gewenste sluitertijd kan instellen.
Wil je nog meer lezen over creatieve bosfotografie? Klik dan hier voor deel twee van deze tutorialreeks.
4 reacties
Mooie beschrijving van deze creatieve fotografische ‘uitspattingen’ Jowan, eindeloos struinen, kijken en proberen :). Complimenten ook voor de mooie beelden. Groet
Mooi compliment Douwe, Dankjewel.
Fijn geschreven Jowan, jouw stijl is prettig om te lezen. De reflectiefoto is geweldig!!!
Groet!
Marieke
Dankjewel Marieke.
Fijn te horen.
Hopelijk biedt deel 2 ook nog volop inspiratie.