Menu

Onderdeel van Pixfactory

Tips voor creatieve hutfotografie

Wanneer je naar een fotohut gaat, is al het werk al voor je gedaan. De huteigenaar heeft rekening gehouden met het licht, er ligt een vijver voor drinken, badderen en weerspiegelingen, en de setting is rustig, maar doeltreffend. Jij hoeft je alleen nog maar te focussen op de vogels. Het vaak genoemde nadeel is dat alle hutfoto's veel op elkaar lijken. Juist bij hutfotografie krijg je echter veel tijd en mogelijkheden om te experimenteren. In dit artikel vind je dan ook tien tips voor creatieve hutfoto's.
fazant
Detail fazant. Fotograaf: Bob Luijks

Te veel licht

Fotografen mopperen gemakkelijk: er is te veel of te weinig licht. Juist die variatie aan licht maakt natuurfotografie zo leuk, maak er dan ook dankbaar gebruik van! In een open setting zullen weinig fotografen balen van een zonnige dag, maar bij een boshut kan fel zonlicht behoorlijk uitdagend zijn door de grote contrasten die dan ontstaan. Denk dan eens aan:

  • Low key. Hierbij is sprake van een donker beeld met daarin een relatief klein licht onderwerp, in dit geval een vogel. Belicht manueel om uitschieters te voorkomen en stem de belichting af op de vogel, bij voorkeur een lichtere vogel, zoals een pimpelmees.
  • Vliegbeelden. Voor vliegbeelden moet je sluitertijd zo kort mogelijk zijn, het liefst 1/1500s of nog korter. Dit is op een bewolkte dag haast onmogelijk, maar bij voldoende zonlicht kun je hier wel mee experimenteren. Het is haast onbegonnen werk om een kleine vliegende vogel te volgen, laat staan te fotograferen. Draai het daarom om. Kijk waar de vogel steeds vandaan komt, landt en weer heen vliegt. Stel daar alvast op scherp. Vervolgens begint het wachten.
vink
Natte vink in low key. Fotograaf: Bob Luijks
koolmees
Vliegende koolmees, een hele uitdaging, mogelijk gemaakt door fel zonlicht (sluitertijd 1/4000s). Fotograaf: Bob Luijks

Te weinig licht

Opnieuw zorgt vooral een boshut voor een uitdaging. In de zomer nemen de bladeren een groot deel van het licht weg, in de winter staat de zon zo laag, dat maar weinig licht de setting weet te bereiken. Voldoende licht is een voorwaarde voor een scherpe foto. Bij een te lange sluitertijd neemt het risico op bewegingsonscherpte toe. Denk daarbij niet alleen aan je eigen beweging, maar ook de beweging van je onderwerp. Er zijn momenten dat de ISO niet meer hoger kan. Je kunt dan naar huis, of juist gaan experimenteren met langere sluitertijden. Toegegeven, de meeste foto’s kunnen in de prullenbak, maar de beweging zorgt geregeld voor verrassende effecten.

mezen
Ruziënde mezen. De sluitertijd van 1/50s maakt de bewegingen zichtbaar. Fotograaf: Bob Luijks

Weerspiegelingen

Het is de wens van menig hutfotograaf: die prachtige weerspiegeling. Vaak wordt daarbij het dier met zijn spiegelbeeld gefotografeerd. Fotografeer echter ook eens alleen de weerspiegeling, zeker als het water een beetje beweegt. Draai het beeld om voor een extra vervreemdend effect.

houtduif
Houtduif, een hele gewone soort, maar dan toch volledig anders gefotografeerd. Fotograaf: Bob Luijks

Actie

Met een beetje geluk krijg je een hoop vogels voor de lens. Fotografisch wordt het extra interessant wanneer er van alles gebeurt. Soorten die ruzie met elkaar maken, jongen die gevoerd worden, badderende vogels met een druppelfeest als gevolg, vogels die van elkaar schrikken… Ben alert op dat soort momenten, al dan niet in combinatie met een langere of juist zeer korte sluitertijd om de actie zichtbaar te maken, dan wel te bevriezen.

spreeuw
Badderende spreeuwen met een korte sluitertijd (1/800s) waardoor alle druppels ‘bevroren’ zijn. Fotograaf: Bob Luijks
spreeuw
Badderende spreeuwen met een lange sluitertijd (1/60s) waardoor de druppels veranderen in strepen. Fotograaf: Bob Luijks

Details

In de natuur blijven de meeste vogels op grote afstand. Bij hutfotografie komen de vogels geregeld zeer dichtbij. Zeker bij de grotere soorten kun je daardoor abstracte detailfoto’s maken van de veren, poten of snavel. Zoom dus niet meteen uit om de vogel beeldvullend vast te leggen, maar ga op zoek naar dat soort details. Ze vormen een mooie aanvulling op je soortportfolio.

blauwe reiger
Detail van het verenkleed van een blauwe reiger. Fotograaf: Bob Luijks

Meervoudig belicht

Blijft het de hele dag een beetje een herhaling van zetten en raak je daardoor een beetje uitgekeken, ga dan eens aan de slag met bijvoorbeeld meervoudige belichting. Combineer een mooi bokeh met een vogel op een donker plekje voor een dromerig beeld of voeg op die manier vogels samen die in werkelijkheid niet tegelijkertijd op de setting verschenen. Of maak op die manier bewegingen zichtbaar. De mogelijkheden zijn eindeloos. Zorg er wel voor dat het plaatje ‘klopt’.

eekhoorn
De achtergrond van de eekhoorn was donker en egaal. Door middel van een meervoudige belichting zijn daar de bokehbollen aan toegevoegd. Fotograaf: Bob Luijks

 

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: