HDR, correct bewerken van licht en donker

Een samengestelde HDR-foto valt mij in eerste instantie altijd tegen. Doordat de lichtverschillen goed gespreid worden, krijgt de foto een matte, egaal belichte uitstraling. Dat is niet de bedoeling. Door in een nabewerking goed de donkere en lichte delen en het contrast te bewerken krijgt de HDR-foto een natuurlijker uitstraling.
De oorspronkelijke HDR-opname van de Japanse Alpen zonder nabewerking.
De oorspronkelijke HDR-opname van de Japanse Alpen zonder nabewerking. Fotograaf: Mark van Veen

Altijd nabewerken

Het is een regelmatig gehoord commentaar: HDR-foto’s zien er niet natuurlijk uit. Dat is een gevolg van de bewerking, die de weergave naar de middentonen trekt. Dat zijn de Adams zones 4, 5 en 6 uit de vorige tutorial. In het ‘echt’ zijn delen van de foto veel donkerder en andere delen veel lichter. We maakten immers een HDR omdat stukken superlicht en superdonker waren. De software brengt ons helemaal naar de andere kant: weinig lichtverschillen.

Ik bewerk daarom HDR-foto’s altijd na. Ik richt me daarbij op het herstel van de donkere en lichte tonen. Een eerste deel van de nabewerking kan in het HDR-programma zelf, gesteld dat je een los programma gebruikt. Pas daarbij op want delen met een groot contrast vertonen snel halo’s: een lichte rand om de donkere delen. Dat is een gevolg van de HDR-berekening. Ik gebruik daarom altijd een fotobewerkingsprogramma om de donkere en lichte tinten aan te passen en het contrast bij te stellen. Als je HDR in Photoshop of Lightroom gebruikt heb je het makkelijk, dan heb je HDR-software en de bewerking in één.

De uiteindelijke HDR-opname van de Japanse Alpen.
De uiteindelijke HDR-opname van de Japanse Alpen na aanpassing van contrast en verzadiging. Fotograaf: Mark van Veen

Contrast en verzadiging

Reken er op dat ook de verzadiging verandert bij aanpassingen in contrast. Door meer zwart toe te voegen worden de kleuren dieper en door meer wit toe te voegen worden ze juist fletser. In sommige HDR-programma’s kun je de verzadiging van de schaduwen en heldere delen apart instellen. Dan kun je na het opplussen van de zwarten de verzadiging van de schaduwen, waar het meeste zwart in terecht komt, verminderen. Ik zet als laatste stap in de bewerking de algehele verzadiging iets terug, tot de foto wel volle kleuren heeft, maar ze niet van het scherm afspatten.

Ook dit is een voorbeeld waarbij na de HDR-procedure het contrast aangepast werd. Doel was de oplichtende rode herfstkleuren hun lichtbeschenen accent terug te geven.
Ook dit is een voorbeeld waarbij na de HDR-procedure het contrast aangepast werd. Doel was de oplichtende rode herfstkleuren hun lichtbeschenen accent terug te geven. Fotograaf: Mark van Veen

In eerdere tutorials gingen we al in op de basis en het optimaliseren van je foto’s voor HDR in het laatste deel van deze miniserie over HDR presenteren we de alom verfoeide HDR ‘Over the top!

2 reacties

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

2 reacties

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: