Menu

Onderdeel van Pixfactory

Hidden in the light…

De zomer van 2023 kenmerkt zich door… regen. Als natuurfotograaf kun je dat wel even uitzingen maar als vervolgens de herfst niet anders is, begint enige vorm van frustratie zich toch wel van je meester te maken. Pas eind november, zo laat heb ik het nog niet eerder meegemaakt, breekt af en toe de zon door en pak ik de camera...
Een laatste vliegenzwam in ongeveer het eerste zonnetje van deze herfst. Notabene eind november. Met een lekkere vintage sfeer…
Een laatste vliegenzwam in ongeveer het eerste zonnetje van deze herfst. Notabene eind november. Met een lekkere vintage sfeer… Fotograaf: Johan van der Wielen

Eigen bos

Voor mijn werk als natuurfotograaf reis ik enorm veel. Ik zit zeker 10 weken per jaar in Scandinavië en kom minimaal 5x per jaar op de Waddeneilanden. Ik kom op de mooiste plekken en trek er op de mooiste momenten op uit. Tussendoor ben ik thuis om alles uit te werken. Wat ik dan buitenkom is iedere morgen met Tosca, onze witte Maremmer (Italiaanse berghond), op pad in de Utrechtse heuvelrug. In 5 minuten wandelen ben ik in het bos waar ik een uur lekker ronddwaal.

In de herfst merk ik dat ik eigenkijk geen zin (meer) heb om de auto te pakken naar allerlei iconische plekken als bijvoorbeeld Speulderbos. Ik ben het beu om te reizen en keer terug naar de basis. Wat dat is, is iedere keer anders. Dit jaar was dat een setje antieke lensjes.

Op pad met Tosca in ‘eigen’ bos. Geen epische lichtval, spectaculaire uitzichten of intense kleuren. Gewoon het eigen bos, heerlijk in oude analoge stijl.
Op pad met Tosca in ‘eigen’ bos. Geen epische lichtval, spectaculaire uitzichten of intense kleuren. Gewoon het eigen bos, heerlijk in oude analoge stijl. Fotograaf: Johan van der Wielen

Back 2 basic: vintage lenzen

Ik heb een enorme hoeveelheid aan oude lenzen. Deels van mijn camera verzameling en deels gekocht om lekker mee te spelen. Sommige lenzen heb ik via een camera gekregen (ja, ik krijg alleen maar camera’s, ik koop niets), andere lenzen heb ik echt gekocht. Waar ik normaalgesproken een rugzak met 15kg aan prachtig glaswerk meezeul had ik nu ineens geen zin meer. Van mijn camera’s heb ik de ‘minste’ gepakt (d.w.z. de camera met de minste megapixels) en een setje aan vintage lenzen met koppelringen meegenomen. Daaronder de befaamde Helios 44 -2 58mm f/2, een draak van een Russische lens. De mijne is met geen mogelijkheid te focussen (de focus ring is loeier zwaar en de helft van de tijd draai je de M42 koppelring eraf) maar ik hou ervan. Verder had ik een Canon FD 28mm en een Trioplan 100mm mee. Niet meer en niet minder. Gewoon kijken wat ik tegen zou komen tijdens mijn ochtendwandeling.

Veel vintage lenzen hebben speciale effecten in hun bokeh. Dat is waarom ze tegelijk zo slecht en zo populair zijn. Dit is een probeer foto om weer even het gevoel te krijgen, zometeen komt er vast een moment dat Tosca stil blijft staan om op scherp te stellen.
Veel vintage lenzen hebben speciale effecten in hun bokeh. Dat is waarom ze tegelijk zo slecht en zo populair zijn. Dit is een probeer foto om weer even het gevoel te krijgen, zometeen komt er vast een moment dat Tosca stil blijft staan om op scherp te stellen. Fotograaf: Johan van der Wielen

Swirly bokeh

De Helios 44 is eigenlijk een heel slechte lens. Zeker versie 1 (de 44) en versie 2 (de 44-2) werden in hun productietijd (jaren 60) verfoeid. Bij f/2 is er eigenlijk niets echt scherp en de als je pech had begon de achtergrond als het ware te draaien. Bij diafragmeren werd dit wel wat minder maar er waren veel betere alternatieven.

Grappige is dat tegenwoordig dezelfde Helios 44 mateloos populair is vanwege, jawel, diezelfde ‘swirly bokeh’. Toch is het niet zo makkelijk om dat effect te krijgen. Je werkt op f/2 maar het draai effect komt bij een bepaalde afstand tot de achtergrond in combinatie met een bepaalde scherpstelafstand. Bij Tosca hierboven had ik de lens op ca. 1,5m scherpstelling staan en fotografeerde schuin naar beneden. De achtergrond is de bosgrond achter Tosca.

Tosca als model bij de Helios 44, op zoek naar de ‘swirly bokeh’. Lekker analoog bewerkt in z/w.
Tosca als model bij de Helios 44, op zoek naar de ‘swirly bokeh’. Lekker analoog bewerkt in z/w. Fotograaf: Johan van der Wielen

Op naar een echt onderwerp

Hoe leuk Tosca ook is, tijdens het wandelen dwaalde mijn blik door het bos op zoek naar een ‘echt’ onderwerp. Ondanks dat het al eind november was vond ik nog een prachtige vliegenzwam. Dan is het zoeken naar een compositie waarbij je het vintage gevoel krijgt.

Mijn eerste poging, de achtergrond lijkt heerlijk rond te draaien en de rode hoed komt mooi uit.
Mijn eerste poging, de achtergrond lijkt heerlijk rond te draaien en de rode hoed komt mooi uit. Fotograaf: Johan van der Wielen

Dan voel ik ineens de zon op mijn achterhoofd schijnen. Zij piept tussen de rode bladeren door en verlicht precies de vliegenzwam. Ik verplaats mij naar de achterkant van de zwam en kijk of ik het beoogde effect kan bereiken. Helaas bijt de zon enorm uit met een witte vlek. Een rood Amerikaans eikenblad biedt uitkomst als ik die rechts voor de lens hou om de zon wat tegen te houden. Het geeft een verrassend vintage gevoel…

Misschien niet de swirly bokeh die ik had gehoopt maar het vintage gevoel van back 2 basic in mijn eigen bos komt voor mij perfect tot uiting…
Misschien niet de swirly bokeh die ik had gehoopt maar het vintage gevoel van back 2 basic in mijn eigen bos komt voor mij perfect tot uiting… Fotograaf: Johan van der Wielen

Johan

5 reacties

  1. ik heb ook verschillende analoge lenzen inmiddels, waaronder ook de Helios :).
    Je moet leren ermee om te gaan, maar ik ben inmiddels dol op die oude lenzen, onverwachte verrassende effecten, super leuk. Ook het handmatig scherpstellen is een super uitdaging

  2. Dat laatste beeld vind ik ronduit geweldig, de “swirly bokeh” beelden hebben wel dat speelse maar in het totaalbeeld gaat dat een beetje concurreren met je onderwerp vind ik 😉

    1. klopt, het grote nadeel van dit soort lenzen (wat ik persoonlijk ook vind van bijv. lensbaby of zelfs artistieke technieken) is dat het een trucje wordt wat gaat overheersen. Het uiteindelijk beeld heeft voor mij wel de goede sfeer maar niet dat bekende swirly

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

5 reacties

  1. ik heb ook verschillende analoge lenzen inmiddels, waaronder ook de Helios :).
    Je moet leren ermee om te gaan, maar ik ben inmiddels dol op die oude lenzen, onverwachte verrassende effecten, super leuk. Ook het handmatig scherpstellen is een super uitdaging

  2. Dat laatste beeld vind ik ronduit geweldig, de “swirly bokeh” beelden hebben wel dat speelse maar in het totaalbeeld gaat dat een beetje concurreren met je onderwerp vind ik 😉

    1. klopt, het grote nadeel van dit soort lenzen (wat ik persoonlijk ook vind van bijv. lensbaby of zelfs artistieke technieken) is dat het een trucje wordt wat gaat overheersen. Het uiteindelijk beeld heeft voor mij wel de goede sfeer maar niet dat bekende swirly

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: