Dynamiek in overvloed
Op plaatsen als de IJzermonding en het Zwin in België en bij de Kerf bij Schoorl aan Zee en de Slufter op Texel in Nederland is veel van deze dynamiek te herkennen. Het ultieme kustlandschap vind je natuurlijk aan de Waddenzee en op de aangrenzende kusten en eilanden. Hier zijn nog uitgestrekte gebieden waar de natuur vrij spel heeft. Ook vind je hier de resten, soms al weer deels verdwenen, van pogingen van de mens om deze dynamiek te beteugelen met dijken, golfbrekers en eindeloze rijen paaltjes ten dienste van de landaanwinningen.

Groothoek of Tele
Bij weidse landschappen zul je in eerste instantie denken aan het gebruik van een groothoekobjectief en vaak zal dit ook een prima keuze zijn. Maar bij langgerekte elementen als dijken en rijen paaltjes kan ook een telelens boeiende kustbeelden opleveren.
Wil je de dynamiek van de kust in zijn volle onstuimigheid vastleggen, dan zul je je soms dicht bij de elementen moeten wagen. Woeste branding en stuivend zand komen het best tot hun recht wanneer je er bij wijze van spreken bovenop kruipt bij een laag standpunt. Bedenk daarbij wel dat (zout) water en zand funest kunnen zijn voor zowel de elektronica als het lensoppervlak van je kostbare apparatuur.

Ook de duinen, jong, kaal en wispelturig vlakbij zee, steeds meer begroeid, bedaagd en bedaard naarmate je verder landinwaarts trekt, vormen prachtige onderwerpen voor de landschapsfotograaf. Vooral de dynamiek van jonge duinen is fascinerend, een oerlandschap, dat bij elke storm aan de wandel gaat, groeit, slinkt en altijd verrast.

Let op je horizon!
Let er bij fotograferen aan de kust met zijn nadrukkelijke horizon op dat je je camera recht houdt. Sommige moderne camera’s hebben een ingebouwde waterpas in de zoeker. Ook zijn er statieven met een waterpasje er in. Zonodig kun je een klein waterpasje aanschaffen dat je in de flitsschoen van je camera schuift.