HOME < PRAKTIJK < TUTORIALS
tutorials

Hoe fotografeer je kustlandschappen?

Landschappen langs de Vlaamse en Nederlandse kust variëren van de meest kunstmatige tot de meest natuurlijke landschappen die je in de Lage Landen kunt vinden. De in beton verankerde boulevards en lintbebouwing van appartementencomplexen en hotels langs de Vlaamse kust zijn voorbeelden van sterk door de mens beïnvloede landschappen. Maar waar de duinen (vaak voor drinkwaterwinning) bewaard zijn gebleven en op de stranden vinden we nog prachtige natuurlijke landschappen. Kenmerkend voor kustlandschappen is de weidsheid en grote mate van dynamiek door de combinatie van zee en wind.

Hoe fotografeer je kustlandschappen?
Waddenlandschap bij Moddergat. Fotograaf: Chris Hornung
Delen

Dynamiek in overvloed

Op plaatsen als de IJzermonding en het Zwin in België en bij de Kerf bij Schoorl aan Zee en de Slufter op Texel in Nederland is veel van deze dynamiek te herkennen. Het ultieme kustlandschap vind je natuurlijk aan de Waddenzee en op de aangrenzende kusten en eilanden. Hier zijn nog uitgestrekte gebieden waar de natuur vrij spel heeft. Ook vind je hier de resten, soms al weer deels verdwenen, van pogingen van de mens om deze dynamiek te beteugelen met dijken, golfbrekers en eindeloze rijen paaltjes ten dienste van de landaanwinningen.

Paaltjes op het wad bij Holwerd.
Paaltjes op het wad bij Holwerd. Fotograaf: Nico van Kappel

Groothoek of Tele

Bij weidse landschappen zul je in eerste instantie denken aan het gebruik van een groothoekobjectief en vaak zal dit ook een prima keuze zijn. Maar bij langgerekte elementen als dijken en rijen paaltjes kan ook een telelens boeiende kustbeelden opleveren.
Wil je de dynamiek van de kust in zijn volle onstuimigheid vastleggen, dan zul je je soms dicht bij de elementen moeten wagen. Woeste branding en stuivend zand komen het best tot hun recht wanneer je er bij wijze van spreken bovenop kruipt bij een laag standpunt. Bedenk daarbij wel dat (zout) water en zand funest kunnen zijn voor zowel de elektronica als het lensoppervlak van je kostbare apparatuur.

De laagstaande zon geeft prachtig licht op de ribbels in het zand.
De laagstaande zon geeft prachtig licht op de ribbels in het zand. Fotograaf: Ronald van Wijk

Ook de duinen, jong, kaal en wispelturig vlakbij zee, steeds meer begroeid, bedaagd en bedaard naarmate je verder landinwaarts trekt, vormen prachtige onderwerpen voor de landschapsfotograaf. Vooral de dynamiek van jonge duinen is fascinerend, een oerlandschap, dat bij elke storm aan de wandel gaat, groeit, slinkt en altijd verrast.

Net als van bossen zien wij van kusten vrijwel alleen liggende beelden. Bij uitgestrekte kustvlaktes is dat ook een voor de hand liggende keuze, maar juist een minder voorspelbare verticale compositie kan de spanning oproepen die een foto eruit laat springen. Probeer het eens!
Net als van bossen zien wij van kusten vrijwel alleen liggende beelden. Bij uitgestrekte kustvlaktes is dat ook een voor de hand liggende keuze, maar juist een minder voorspelbare verticale compositie kan de spanning oproepen die een foto eruit laat springen. Probeer het eens! Fotograaf: Hendrik van Kampen

Let op je horizon!

Let er bij fotograferen aan de kust met zijn nadrukkelijke horizon op dat je je camera recht houdt. Sommige moderne camera’s hebben een ingebouwde waterpas in de zoeker. Ook zijn er statieven met een waterpasje er in. Zonodig kun je een klein waterpasje aanschaffen dat je in de flitsschoen van je camera schuift.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *