Menu

Onderdeel van Pixfactory

In elk bos een goede bosfoto maken

Het is bijna herfst. Voor veel fotografen is het een van de mooiste seizoenen. Al het kleur in de bomen, sfeervolle ochtenden vol (grond) mist en de ene paddenstoel nog mooier dan de ander. Al deze schoonheid staat te popelen om te worden vastgelegd. Voor veel fotografen een moment dat ze met bosfotografie bezig gaan. Een bos is een lastig onderwerp om te fotograferen. Je bent op zoek naar een compositie waarin een onderwerp de ruimte krijgt. Waarin – ondanks dat een foto 2D is – diepte te zien is. Waarin je oog rustig door het beeld wordt geleidt. Maar een bos is alles behalve een rustige omgeving. Het is een bonte verzameling van takjes, blaadjes en bomen. Een explosie van kleur. Hoe krijg je dan toch een rustige foto?
Twee kronkelige berken in herfsttooi. Door flink in te zoomen (180mm op een crop-camera), blijft de lucht buitenbeeld. Fotograaf: Thijs Kupers

We gaan de mist in

Eerst even een open deur in trappen: fotografeer je bos eens in de mist. Mist in een bos is een ideale manier om een onderwerp te isoleren van een drukke achtergrond. Al die bomen, takken en bladeren die normaal de achtergrond veel te druk maken, zijn een stuk minder zichtbaar.

De mist verbergt alle drukte in de achtergrond. Fotograaf: Thijs Kupers

Zonder mist kan je ook een prima bosfoto maken, al moet je dan wel wat harder werken om een rustige achtergrond te krijgen. Bewolkt of half-bewolkt weer zijn daar prima voor. Midden op een zonnige dag is het een stuk lastiger om een sfeervolle bosfoto te maken. Via gaten in het bladerwerk vallen er dan allemaal ‘lichtvlekken’ op de grond wat het beeld erg onrustig maakt.

Door de lichtvlekken op de grond wordt het beeld erg onrustig. Fotograaf: Thijs Kupers
Een wolk schuift voor de zon. De foto is zo meer in balans. Fotograaf: Thijs Kupers

Een ander goed uitgangspunt voor bosfotografie is om zo weinig mogelijk lucht in beeld te brengen. In een donker bos is een stuk ‘lucht’ het lichtste punt in je foto. En omdat je het bos goed belicht, is die lucht uitgebeten. Omdat je oog van nature trekt naar het lichtste punt in de foto, is het eerste wat je ziet niet die mooie boom, maar die lichtvlek tussen de bomen. Door wat meer in te zoomen kan je de meeste lucht al buiten beeld houden.

Speel verstoppertje

Als je fotografeert in de mist, dan ben je bezig je ontwerp van de achtergrond te isoleren. Dit zorgt ervoor dat het voor de kijker duidelijk is wat het onderwerp is in je foto en wat het achtergronddecor.

Dit kan ook zonder mist, al is dat wel iets complexer. Hiervoor zoek je het best een wat opener plek in het bos op. Daar is vast wel een boom (of groepje bomen) die je aandacht trekt. Hoe vind je dat soort plekjes? Door op (half) bewolkte dagen een lekkere boswandeling te gaan maken, of in Google Earth met luchtfoto’s te kijken waar de boomkruinen wat verder uit elkaar staan.

Vervolgens moet je je favoriete groepje bomen zien te isoleren van de achtergrond. Dit kan je doen door zo te gaan staan dat bomen in de achtergrond precies weg vallen achter de bomen van je onderwerp. Je verstopt eigenlijk hinderlijke bomen in de achtergrond. Daarnaast moet je er ook op letten dat de bomen die nog wel zichtbaar zijn elkaar niet hinderlijk kruisen. Zorg dat ze los van elkaar staan, waardoor het een luchtig geheel wordt.

Ingezoomd op een detail van bovenstaande foto: alle bomen die het onderwerp vormen staan ‘vrij’ van elkaar en de achtergrond. Als je goed kijkt, dan zie je achter de gesplitste berk nog twee bomen staan. Door deze achter de berk te ‘verstoppen’ wordt het beeld rustiger. Fotograaf: Thijs Kupers

Puzzelen op de vierkante meter

Hopelijk hebben deze tips je wat nieuwe inzichten gegeven in hoe je een mooie bosfoto kan maken. Al met al blijft het een lastige tak van natuurfotografie, maar zoals met alles: oefening baart kunst. De herfst is hier een hele mooie periode voor, neem vooral de tijd! Het gevaar met al die mooie kleuren is dat je van de ene mooie plek naar de andere loopt. Ervaring leert dat wat langer zoeken op een plek, wat puzzelen op de vierkante meter, het resultaat ten goede komen. Vaak is een paar centimeter naar links of rechts, naar voor of achter al het verschil tussen een luchtig geheel of een te drukke foto.

Na wat gepuzzel komen de bomen los van elkaar en valt alles op zijn plek. Rechts onderin breekt een jong berkje het grote ‘lege’ vlak op, anders zou dat een te grote lege ruimte zijn. Fotograaf: Thijs Kupers

4 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Geef een reactie

4 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: