HOME < PRAKTIJK < APPARATUUR
apparatuur

Review SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM Art

Begin 2018 introduceerde SIGMA een nieuwe groothoekzoomlens, de 14-24mm F/2.8 DG HSM Art. Een zoomlens met veel mogelijkheden. Ik kreeg toen de kans om die lens te testen, zodat die foto’s gebruikt konden worden voor de introductie in de Benelux. Onlangs kon ik deze lens weer aan de tand voelen in de Zwitserse alpen in de herfst.

SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM Art
SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM Art.

Eerste indruk

De eerste indruk is zeer positief. De lens oogt en voelt zeer degelijk gemaakt. De scherpstelring die soepel aanvoelt heeft een ruime duidelijke schaalverdeling.
Het objectief voelt best zwaar aan, maar als landschapsfotograaf vind ik dat alleen maar een voordeel: met zo’n lens fotografeer je vanaf een statief en zorgt het gewicht juist voor een goede stabiliteit in de wind. En ook ligt deze lens goed in de hand.
De ingebouwde zonnekap is handig, maar kan ook een nadeel zijn bij gebruik van een filtersysteem. Voor dit soort lenzen heb je dan één specifieke adapterring nodig die uitsluitend voor deze lens is gemaakt, in plaats van alleen een standaardring.

De praktijk

De autofocus werkt perfect. Als landschapsfotograaf gebruik ik die alleen nooit. Ik stel altijd met de hand scherp door middel van de hyperfocale afstand. Dan stel je scherp op een bepaald punt vlakbij, waardoor je alles vanaf ca. 40 cm tot oneindig scherp krijgt. En juist daarvoor is het van belang dat je scherpstelschaal duidelijk is. En bij deze SIGMA lens is dat zeker het geval. Hij is ruim opgesteld en daardoor kun je zeer nauwkeurig focussen.

SIGMA 14-24mm F2.8 DG HSM Art
Sigma SD Q H met Sigma 14-24 F2.8 Boomstronk Zwitserland. Fotograaf: Richard Verroen

De zon schijnt op een berghelling laat in de middag hoog in de Zwitserse alpen in oktober. Ik ben hier elk jaar voor het geven van een Masterclass Landschapsfotografie. Als voorgrond kies ik een grote boomstronk die hier in het voorjaar is aangespoeld toen de rivier breed was door het smeltwater dat dan alles mee sleurt. De voorgrond was erg donker, omdat ik geen grijsverloopfilter kon gebruiken. Deze heb ik iets lichter gemaakt.
De 14-24 mm dit keer niet op mijn Canon, maar op een eveneens geteste Sigma SD Quattro H camera en meteen valt ook het enorme detail op dat deze camera vastlegt. De laagste ISO stand is nu niet 50 , maar 100. Op 14mm bij f/11, 1/20 sec, ISO 100 op Sigma SD Quattro H.

Beeldkwaliteit

Over de beeldkwaliteit ben ik zeer tevreden op alle zoomstanden. Zeer scherpe beelden bij alle diafragma-waardes met nagenoeg geen vignettering. Zelfs niet op f/2.8 bij 14 mm op mijn Canon 5D Mark III full frame camera. Ook de kleuren zijn erg mooi. Je zou bijna zeggen dat het een paar prime’s bij elkaar zijn!
In vergelijking met mijn 16-28 mm F2.8 lens van een ander merk, viel me op dat bij nachtfotografie deze SIGMA lens zelfs iets ‘meer licht vangt’. Dus ook een goede aanschaf voor startrails en dergelijke. Chromatische abberatie kon ik ook niet ontdekken, dus ook op dat vlak scoort deze lens zeer goed evenals op minimale vervorming.

Bovendien levert SIGMA een USB-dock. Deze sluit je aan op je computer, download de speciale software en dan kun je zelf een firmware update uitvoeren voor deze lens mocht dat in de toekomst nodig zijn. Of wat te denken van een eventuele front- of backfocus? Ook die kun je nu zelf aanpassen. Daar is goed over nagedacht.

Conclusie

De SIGMA 14-24 mm F/2.8 DG HSM Art lens is terecht een winnaar en heeft ook niet voor niks een EISA- én een TIPA-Award in de wacht gesleept. Een degelijk gebouwde robuuste lens met een ruim groothoek zoombereik en goed geseald tegen stof en water. Zeer goede beeldkwaliteit op alle zoombereiken bij alle diafragma’s, geen CA en geen vignettering en geschikt voor zowel full frame als voor APS-H en APS-C beeldsensors.
Een echte aanrader voor landschaps- en architectuurfotografie.

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *