HOME < PRAKTIJK < APPARATUUR
apparatuur

Review Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD

Om maar eens met een cliché te beginnen, er was een tijd dat je niet gezien wilde worden met een zoomlens. En het was natuurlijk helemaal ondenkbaar dat je een zoomlens zou gebruiken van een ander merk dan de ‘grote’ merken. Maar……de tijden zijn veranderd en niet zo’n beetje ook!

Rechte lijnen blijven recht, ook aan de randen van het beeld.
Rechte lijnen blijven recht, ook aan de randen van het beeld. Fotograaf: Jaap Schelvis
Delen

Waarom een zoomlens?

Er zijn mensen die beweren dat zoomen alleen voor luie fotografen is en dat je beter wat naar voren of achteren kunt bewegen om met je vaste brandpuntsafstand tot de ‘ideale’ uitsnede te komen. Onzin natuurlijk want wanneer je hetzelfde onderwerp met een 25 mm groothoeklens fotografeert op 4 meter afstand en met een 100 mm telelens op 16 meter staat je onderwerp weliswaar even groot in beeld, maar je maakt toch echt een heel andere foto. Door de andere beeldhoek krijg je een volkomen andere achtergrond en door de perspectivische vertekening van het objectief verandert ook de weergave van je onderwerp sterk. Een andere brandpuntsafstand (door te zoomen) is dus een bewuste keuze die je als fotograaf kunt maken.

Nu was het inderdaad vroeger zo dat zoomlenzen per definitie slechter presteerden dan lenzen met een vaste brandpuntsafstand; vignetering, (hoek)onscherpte, gebrek aan contrast, noem alle ellende maar op!
De techniek heeft echter niet stilgestaan; vignetering (ook van prime lenzen) verwijder je tegenwoordig digitaal en contrast en scherpte doen vaak ook niet meer onder voor lenzen met vaste brandpuntsafstand. In plaats van 30 onbetaalbare lenzen in een ontilbare rugzak kun je dus bijvoorbeeld op stap met 3 zoomlenzen; een groothoekzoom, standaardzoom en een telezoom.
Een zoomlens is dus niet voor luie fotografen, maar voor slimme fotografen!

Hoe groot wil je je hoek hebben?

In deze review heb ik gekeken naar de Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD en het eerste wat opvalt is dat een bereik van 15 tot 30 mm wat lager ligt dan wat ik bij ‘mijn’ merk gewend ben waar je op 16-35 of 17-40 uitkomt. Nu denk je misschien, 1 of 2 mm meer of minder, wat scheelt dat nou? Maar hoe minder het aantal millimeters hoe groter het verschil in beeldhoek per mm. Wat dat betreft scoort deze Tamron bij mij dus al een dik pluspunt want net als dat je met je telelens altijd millimeters tekort kom heb je er bij je groothoek altijd net een paar teveel. Bovendien zullen veel Canonisten een standaardzoom in de tas hebben zoals de populaire 24-70 of de 24-105 dus waarom zou je meer dan 30 mm in je groothoekzoom willen hebben.
Alle tests in deze review heb ik uitgevoerd met een full frame Canon EOS 6D. Logisch want waarom zou je een ‘grote, dure’ lens als deze 15-30 mm op een cropcamera gebruiken zodat je alsnog je mooie ruime beeldhoek kwijtraakt. Voor dergelijke camera’s zijn er prima alternatieven in de vorm van bijvoorbeeld een 10-20 mm.

Alternatieven en toepassingen

Graag had ik de Tamron direct vergeleken met een heel stel andere groothoekzoomers, maar helaas had/heb ik die niet tot mijn beschikking. Ik beperk me dus voornamelijk tot mijn bevindingen met de lens zelf met een enkele vergelijking met de Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM die toevallig wel in mijn tas zat. Om nog even bij mijn huismerk te blijven zet ik hier de alternatieven op een rijtje met een prijsindicatie:

  • Canon 17-40/4 >> 749 Euro
  • Canon 16-35/4 IS >> 1099 Euro
  • Tamron 15-30/2.8 IS >> 1199 Euro
  • Canon 16-35/2.8 >> 1679 Euro
  • Canon 11-24/4 >> 3099 Euro

Het is duidelijk dat de Tamron een geduchte concurrent is van de Canonlenzen. Niet alleen omdat zij als enige wel een F2.8 met stabilisatie bieden, ook de prijs is zeker concurrerend.

Je kunt een groothoekzoom natuurlijk voor van alles gebruiken, maar zelf pak ik hem vooral voor landschappen, sterrenhemels en architectuur en dat zijn dan ook de toepassingen waar ik deze Tamron op heb losgelaten.

Over het nut van beeldstabilisatie bij een groothoek kun je van mening verschillen, maar feit is dat ik deze foto zonder stabilisatie niet scherp had gekregen met een sluitertijd van 1/6 seconde.
Over het nut van beeldstabilisatie bij een groothoek kun je van mening verschillen, maar feit is dat ik deze foto zonder stabilisatie niet scherp had gekregen met een sluitertijd van 1/6 seconde. Fotograaf: Jaap Schelvis

Review Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD

De eerste indruk van de lens is er een van grote degelijkheid. Het stevige gewicht van meer dan een kilo draagt daar zeker aan bij, maar ook de mooie afwerking en prettige grip geven je direct het gevoel dat je een kwaliteitslens in handen hebt. Dat gewicht zou ik niet graag aan de bajonet van een instap crop DSLR hangen, maar zoals al gezegd is deze lens daar ook echt niet voor bedoeld. Op mijn 6D met batterygrip heb je een combinatie die goed in balans is en waar je nog een eindje mee om je nek kan lopen hoewel dit nu ook weer niet een lens voor de wandelfotograaf is.
Overigens hoor je nooit iemand klagen over een gewicht van een ruime kilo of meer voor een lichtsterke telezoom dus waarom dit voor een extreme groothoek een probleem zou zijn?!

Wanneer je moe wordt van het gewicht om je nek zet je de Tamron eenvoudig op deze manier weg. Is meteen die grote bolle frontlens goed beschermd!
Wanneer je moe wordt van het gewicht om je nek zet je de Tamron eenvoudig op deze manier weg. Is meteen die grote bolle frontlens goed beschermd! Fotograaf: Jaap Schelvis

1) Landschappen

Een sterke groothoek gebruik ik eigenlijk vooral bij twee tegengestelde landschapstypes, namelijk uitgestrekte weidse landschappen en op plaatsen waar je juist maar weinig plek om je heen hebt zoals in een nauwe bergkloof. Beide situaties ben ik dit voorjaar op Madeira tegengekomen en heb ik vastgelegd. De resultaten waren uitstekend, de scherpte en kleuren van de opnames waren bijzonder goed.

2) Sterrenfotografie

Graag had ik hier een prachtige serie getoond van de zuidelijke sterrenhemel boven Madeira gemaakt vanaf een plek met vrijwel geen lichtvervuiling op 1000 meter hoogte, maar helaas gooide een week lang nachtelijke bewolking roet in het zorgvuldig geplande eten. Gelukkig woon ik niet ver van de waddenkust waar je ook nog behoorlijk donkere plekjes kunt vinden zodat ik toch nog wat sterrenfoto’s heb kunnen maken. De enorme beeldhoek en hoge lichtsterkte van de Tamron 15-30mm maken deze lens bij uitstek geschikt voor sterrenfotografie.

3) Architectuur

Bij foto’s van of in gebouwen is het van groot belang dat alle rechte lijnen ook echt recht op de foto komen en dat het beeld tot in de hoeken scherp is. Op beide punten scoort deze Tamron uitstekend (zelfs beter dan mijn Canon 17-40 L). Onderstaande gallerie toont het zoombereik van 30 naar 15 mm. Om het hele gebouw vanaf die kant met mijn 17 mm te fotograferen had ik mij tussen de random spuitende fonteintjes op het Zaailand moeten wagen!

Lensfouten

Veel voorkomende lensfouten bij groothoekzoomlenzen zijn sterke vignetering, hoekonscherpte en vertekening van het beeld. Op al deze punten blijkt de Tamron het goed tot zeer goed te doen en de aanwezige vignetering laat zich eenvoudig met software corrigeren.

Toepassing van het lensprofiel in Lightroom corrigeert de vignetering moeiteloos. Persoonlijk vind ik een lichte vignetering bij groothoekopnames wel mooi en gelukkig kun je in Lightroom lensprofielen ook aanpassen en opslaan naar eigen voorkeur.
Toepassing van het lensprofiel in Lightroom corrigeert de vignetering moeiteloos. Persoonlijk vind ik een lichte vignetering bij groothoekopnames wel mooi en gelukkig kun je in Lightroom lensprofielen ook aanpassen en opslaan naar eigen voorkeur. Fotograaf: Jaap Schelvis
Geen lensfout, geen vertekening, maar het bewust toepassen van de perspectivische vertekening van een ultragroothoek om de forse neus van mijn hond te benadrukken.
Geen lensfout, geen vertekening, maar het bewust toepassen van de perspectivische vertekening van een ultragroothoek om de forse neus van mijn hond te benadrukken. Fotograaf: Jaap Schelvis

Conclusie

De Tamron SP 15-30mm f/2.8 Di VC USD is een uitstekende groothoekzoomlens die ik van harte kan aanbevelen aan iedereen die op zoek is naar een lichtsterke kwaliteitsgroothoek met stabilisatie. Normaal heb ik geen moeite met het retourneren van review-materiaal aan de rechtmatige eigenaar/importeur, maar in dit geval had ik de lens graag nog íets langer in mijn rugzak gehouden. Een jaartje of 10 zou bijvoorbeeld wel prettig zijn geweest…

Deel dit artikel


5
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE
  1. Deze lens staat hoog op mijn lijstje als ik een groothoek ga aanschaffen. Ik lees veel goede kritieken over deze lens, hij moet ook beter zijn dan de Nikon 14-24.

  2. ah… dank Marijn… dat is voor mij ook wel een dingetje ja. Op mijn groothoeken zitten veelal filters. Dan is het toch maar wachten op de laowa 12mm en de nieuwe 16-35

  3. Door Marijn op 31 augustus 2016 om 14:16

    Hoi Jaap, het lijkt me een mooie en veelzijdige lens. Maar voor landschappen lijkt het me wel een probleem dat de bolle frontlens geen filter(houder)s accepteert? Dat zou ik, zeker op een natuurfotografiesite, wel even benoemen.

    1. Klopt Marijn,
      Bedankt voor de aanvulling, dat had ik er inderdaad wel even bij moeten zetten. Zelf gebruik ik geen fysieke filters m.u.v een polarisatiefilter en die zelfs spaarzaam op een sterke groothoek. Waarschijnlijk de reden dat ik deze ‘tekortkoming’ niet had opgemerkt.
      Groet,
      Jaap

      1. Door Bob Luijks op 2 september 2016 om 10:17

        Er zijn natuurlijk wel speciale adapters, houders en groter formaat filters verkrijgbaar voor dergelijke objectieven. Dat kost dan wel een hele flinke duit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *