Test: 6400 ISO
Mocht je ruis willen verwijderen, dan heb je tegenwoordig de keuze uit een heel scala aan opties. Het leek me eens een goed idee die met elkaar te vergelijken. Niet diepgaand of tot op de pixel, maar gewoon zoals jij en ik dat van dag tot dag zouden doen.
Ik heb daartoe een foto genomen die op 6400 ISO is gemaakt op een Sony A9. De ruis is best acceptabel en persoonlijk zou ik normaliter geen ruisreductie toepassen. Echter moest ik de foto ook onderbelichten om een juiste sluitertijd te behalen. Het achteraf oplichten in Lightroom leidde tot net iets te veel ruis. Dus een scherpe en ruizige foto, ideaal voor de test.
De 4 applicaties
Ik vergeleek de ruisreductie in Lightroom met de externe software van Nik Dfine 2, Imagenomic Noiseware en Topaz Denoise. De ene optie biedt meer sliders dan de andere en dat maakt de vergelijking wat lastiger. Maar samengevat komen ze er allemaal op neer dat je kan kiezen hoeveel ruis (al dan niet verdeeld in helderheidsruis en kleurruis) je wil verwijderen, en hoeveel details je wil behouden of toevoegen. Om het voor iedereen behapbaar te houden en heb ik zoveel mogelijk de automatische ruisreductie gebruikt.
In Lightroom heb ik enkel de helderheidsruis naar 20 gezet. Nog hoger en alle details smeren in mijn ervaring uit tot een waas zonder details. Ook heb ik de masking-functie gebruikt om de verscherping niet op de achtergrond toe te passen. Dat zou tot nog meer ruis leiden, en wat er niet is hoef je ook niet te reduceren!
In Dfine heb ik de software volautomatisch de ruis laten meten en reduceren. De beperkte schuiven die de handmatige stand je biedt, geven in mijn ervaring geen beter resultaat.
In Topaz moet je kiezen uit drie opties: Denoise AI, AI Clear en Low Light. Dat is best verwarrend, maar het vraagteken biedt uitkomst. Denoise is voor foto’s met lage ruis en fijne details, AI Clear is voor veel ruis bij hoge ISO en Low Light is voor veel ruis in foto’s met weinig details. De keus lijkt neer te komen op de balans tussen agressieve ruisreductie en het behouden van details. Ik koos AI Clear. Voor het overige liet ik ook hier de software de ruis meten en reduceren via de ‘Auto’ optie.
Imagenomic Noiseware
Imagenomic biedt de meeste instelmogelijkheden. Er zitten presets in, maar ook schuiven om de ruis afzonderlijk te verminderen in delen met fijne of grove details, schaduwen, middentonen en hoge lichten, maar ook de afzonderlijke kleuren. Ik heb de default preset genomen voor een eerlijk vergelijk. En wees eerlijk, ruisreductie moet vooral snel en zonder te veel uitzoekwerk gebeuren.
De resultaten zie je hieronder, waarbij het gaat om een 100% crop van de foto waarin zowel fijne details (veren) als een vage groene achtergrond voorkomen.
Oordeel vooral zelf en maak je eigen keuze, maar mijn conclusie is als volgt:
Imagenomic levert het mooiste resultaat op. Er is minder ruis verwijderd, maar wat overblijft is acceptabele ruis. Door niet te agressief te werk te gaan, zijn details behouden gebleven. Met de vele schuifjes zou je de achtergrond meer ruisreductie kunnen geven. Of je stelt de reductie overall sterker in en gebruikt een masker op de nieuwe laag om het er op plekken met veel details (gedeeltelijk) uit te schilderen. Die optie heb je natuurlijk bij elke plugin!
Lightroom
Lightroom is een goede tweede. De ruis is teruggebracht tot een prima niveau en in de afgetekende veertjes zijn nog details te vinden.
Waar het wat onscherper wordt, zie je de boel al vervagen. Ook hier kun je de ruisreductie op een nieuwe laag toepassen (in Photoshop zou je dan een kopie van de laag met de foto maken en daarop het Camera RAW filter loslaten).
Topaz Denoise
Topaz Denoise AI heeft zijn best gedaan na het nogal agressief verwijderen van ruis de details terug te brengen.
Die details zijn echter minder fijn dan ze zouden moeten zijn, en doen in de verte lijken op een overmatig gebruik van de clarity (helderheid) schuif in Lightroom.
Het ziet er allemaal wat hakkelig uit. Maar goed, dat is op 100%, als je verder uitzoomt oogt het al heel wat beter.
Nik Dfine
Nik Dfine komt wat mij betreft als laatste in de rij. De ruis is weg, zeker weten. Maar daarmee ook alle details, waarmee een soort cartoon is ontstaan. Je zou de ruisreductie er deels uit kunnen schilderen op de vogel en alleen de achtergrond ontruizen.
Maar ook dan pas je best geen 100% ruisreductie toe op de achtergrond. De detail- en ruisrijke vogel lijkt dan wel op de plastic achtergrond geplakt.
Let wel, dit is zoveel mogelijk met toepassing van de automatische ruisreductie. Met de schuifjes zijn de resultaten ongetwijfeld nog te verbeteren. Nogmaals: trek je eigen conclusies, of doe je eigen test. Van alle plug-ins is een testversie te downloaden die je enige tijd mag gebruiken.
Conclusie
De voornaamste conclusie is wat mij betreft dat ruisreductie lang niet zo vaak nodig is als je zou denken, en als je deze al toepast, doe dat dan beheerst en subtiel. Zowel Lightroom als Imagenomic geven je de tools in handen om die beheersing te hanteren. Topaz en Nik werken iets meer met de botte bijl, waardoor je als gebruiker nog beter moet oppassen niet door te schieten.
19 reacties
Interessant artikel Marijn. In aansluiting op de reactie van Erik 2e alinea: in voorkomend geval maak ik van die 2e laag dan een slimme laag; na aanpassingen (en eventueel een masker voor het deels toepassen van de ruisreductie) kun je dan eenvoudig weer terug naar de gebruikte instellingen in Topaz (of welke andere applicatie je dan ook maar gebruikt). Zodoende kun je waar nodig dan nog ietsjes verder aanpassen. Werkt prima 🙂
Goeie aanvulling! Werken op een nieuwe laag is altijd een goed idee, werken op een smart layer een nog beter idee.
Jammer dat DXO Fotolab 4 met DeepPRIME er niet bij zit. Geeft mijns inziens toch wel erg goede resultaten. Nadeel is dat het werken hiermee met een wat oudere (niet ondersteunde) grafische kaart erg traag gaat.
Die heb ik zelf nog niet gebruikt, maar als ik de reviews moet geloven zijn de resultaten erg goed. Al kun je zelf niets instellen en hoef je maar op één knop te drukken. Dat is zowel een voordeel als een nadeel.
Interessant artikel, maar … beoordeel ook eens de ruis “capaciteiten” van Pixelmator-Pro en Darktable: beiden programma’s die niet onderdoen voor het bijna monopolie van LR (..).
Het lijkt wel of Lightroom -ook hier- een soort van alleenrecht heeft en dat doet zowel Darktable als Pixelmator-Pro gewoon te kort !
Als gebruiker van Adobe producten kan ik daar zinnige dingen over zeggen en bepaalde technieken uitleggen. Ik zou me er niet goed bij voelen als ik dat deed over software die ik niet gebruik of beheers. Je hebt gelijk dat er meer is dan Lightroom en dat die alternatieven aandacht verdienen. Dan zou er iemand moeten opstaan die er stukjes over wil schrijven. Hetzelfde geldt voor de hier beschreven plugins, het zijn de meest gebruikte en degene die ik zelf ken en gebruik of gebruikt heb.