HOME < PRAKTIJK < TUTORIALS
Tutorials

Tutorial zoogdierfotografie, deel 1: Voorbereiding

Zoogdieren zijn een van de meest aansprekende onderwerpen voor natuurfoto’s. Denk aan een schattig eekhoorntje of een imposant hert; deze dieren staan dicht bij ons en spreken tot de verbeelding. Zeker als er oogcontact is tussen het dier en de kijker kan zo’n beeld sterke emoties oproepen.

“Maar het fotograferen van zoogdieren is toch heel moeilijk en je hebt er exclusieve schuilhutten en dure telelenzen voor nodig!?” Dat kán inderdaad, maar dat hoeft zeker niet.
Het fotograferen van zoogdieren kan voor iedereen en voor elk budget zijn weggelegd. In deze tutorialreeks nemen we je mee in de wereld van zoogdier- of wildfotografie.

Tutorial zoogdierfotografie, deel 1: Voorbereiding
Wildfotografie is echt niet alleen weggelegd voor doorgewinterde fotografen met grote telelenzen, met goede voorbereiding kom je al een heel eind. Fotograaf: Paul van Hoof

Wat wil je?

Het allerbelangrijkste is om te bedenken wat je wilt. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar het heeft grote invloed op de keuzes die je zult moeten maken. Wil je ‘gewoon’ een dagje leuk fotograferen en de diersoort maakt je niet uit? Wil je een specifieke soort fotografen, eindelijk die vos eens op de foto krijgen, of zelf de bronst van edelherten zien en vastleggen? Of wil je aan de slag met een onderwerp waar je fotografisch in kunt ontwikkelen en langere tijd mee bezig wilt zijn?

Hazen in een weiland, dit is al een leuke setting, maar als je actie wilt kun je er op wachten dat ze hier gaan ‘rammelen’. Fotograaf: Paul van Hoof

Misschien zet het lezen van bovenstaande vragen je al aan het denken. Dat is uitstekend. Bedenk daarbij ook dat het een het ander niet uitsluit en dat de ene actie een opstap kan zijn voor de volgende.

In dezelfde lijn ligt de vraag hoe ‘puristisch’ je wilt zijn. Wellicht vind je het prima dat dieren min of meer tam zijn of in gevangenschap leven, waardoor ze makkelijk te benaderen zijn en je je vooral kunt concentreren op het fotograferen. Het andere uiterste is dat je zelf op zoek gaat naar dieren in het wild. Je zoekt of creëert je eigen plek. De slagingskans is veel kleiner en het plaatje wordt mogelijk minder perfect, maar de ‘jacht’ is minstens zo belangrijk (en leuk).

Makkelijk beginnen

Ongeacht het uiteindelijke doel van je missie is het aan te raden om eenvoudig te beginnen op plekken waar de kans van slagen groot is. Lift daarbij mee op de ervaring van anderen en ga naar plekken waar dieren makkelijk te benaderen zijn, of vrijwel zeker voor een hut verschijnen. Je kunt hierbij denken aan workshops en fotoreizen (in binnen- of buitenland) of het huren van een bestaande fotohut, al dan niet onder begeleiding.

Vanuit sommige vaste (vogel)hutten kun je goed eekhoorns fotograferen. Super leuk, maar vaak heb je weinig invloed op de setting. Fotograaf: Paul van Hoof

Het grote voordeel is dat je vrijwel gegarandeerd dieren voor je lens krijgt en leert van meer ervaren fotografen. Je komt vrijwel zeker thuis met geslaagde beelden en het levert ongetwijfeld een gezellige dag op. Een nadeel kan zijn dat je beperkt bent in je bewegingsvrijheid en je weinig keus hebt in de setting en de afstand tot het dier.

Wildparken

Een andere prima mogelijkheid is het bezoeken van een wildpark. Dit zijn parken waar inheemse soorten gehouden worden in ruime, natuurlijke, verblijven. Soms zijn stukken bos afgezet als zijnde een verblijf. Je fotografeert door gaas of er over heen. Meestal kun je langs een deel van het raster vrij bewegen, waardoor je als fotograaf meer mogelijkheden hebt om je standpunt te bepalen.

Herten fotograferen in een wildpark of hertenkampje lijkt saai, maar het kan je goed voorbereiden op het ‘echte’ werk. Fotograaf: Paul van Hoof

Buiten het feit dat dit op zichzelf al leuk is om te doen, geeft het je ook de mogelijkheid om bepaalde dieren eens van dichterbij te zien. Je krijgt een veel beter idee hoe groot of klein (!) ze werkelijk zijn en hoe ze zich gedragen. Ook kun je verschillende lenzen uitproberen en experimenteren met verschillende lichtsituaties. Zo weet je veel beter wat je kunt verwachten als je van plan bent om in het wild aan de slag te gaan. Je moet er niet aan denken dat je dagen in schuiltentje hebt zitten wachten voor die ene ontmoeting en dat je dan verprutst door iets wat je had kunnen voorkomen door een betere voorbereiding.

In een deel van het wildpark zonder raster ben je als fotograaf vrijer om te bewegen. Hier kon een laag standpunt worden geprobeerd. Fotograaf: Paul van Hoof

 

Met een grote grazer die aan mensen is gewend kun je oefenen met composities en lenzen. Fotograaf: Paul van Hoof

Dit eerste deel ging vooral over de voorbereiding; bedenken wat je wilt en hoe je dat gaat aanpakken. Volgende week ga ik in deel twee verder in op het aan de slag gaan met de camera en het daadwerkelijk fotograferen van het gewenste dier. In het derde en laatste deel ga ik in op verdieping in het onderwerp. Ben je tevreden als het dier ‘er op staat’, of wil je meer uit het onderwerp halen met de nodige afwisseling in beelden?

Deel dit artikel


0
REACTIES
BEKIJK REACTIES en PLAATS UW REACTIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *