Boekrecensie: De Kop van Schouwen

De Kop van Schouwen betreft een van de grootste duingebieden van Nederland en beschikt daarmee over uniek landschappen, flora en fauna. Een dergelijk gebied verdient uiteraard een boek. “De Schouwse kust is geliefd om zijn blonde duinen en brede, witte stranden. Maar het Zeeuwse duingebied is zoveel meer dan alleen een vakantieoord. Deze uitgave is bedoeld voor iedereen die meer wil weten over het unieke karakter van de Kop van Schouwen”, aldus auteur en samensteller van het boek Riet Pijnappels.
De blonde duinen van Schouwen. Fotograaf: Riet Pijnappels
De Kop van Schouwen, natuur in beweging.

Over het boek

Het boek is opgedeeld in twaalf hoofdstukken, voornamelijk gekoppeld aan de verschillende deelgebieden, zoals De Meeuwenduinen, De Verklikkerduinen en De Voordelta. Daarnaast zijn er een aantal overkoepelende hoofdstukken, waaronder ‘Bunkers in de duinen’ en ‘Leven met de zee’. Via de teksten kom je van alles te weten over het gebied; speciale aspecten worden in uitgebreide kaders behandeld. Zaken die zo vanzelfsprekend zijn, gaan daardoor leven. Een mooi voorbeeld hiervan is het zand. Dit was er niet altijd en zeker niet in deze enorme hoeveelheden. In een tweetal enorme duinoverstuivingen is het huidige gebied tot stand gekomen. Leuk om te weten, én je gaat er anders door naar het gebied kijken.

Via teksten kom je van alles over De Kop van Schouwen te weten, maar steeds zijn er weer de grote foto's.
Via teksten kom je van alles over De Kop van Schouwen te weten, maar steeds zijn er weer de grote foto’s.

Het boek is niet alleen een lofzang over het gebied. Riet Pijnappels maakt zich samen met de natuurbeheerders ook duidelijk zorgen. De Kop van Schouwen verdroogt, heeft last van invasieve exoten, kenmerkende broedvogels gaan in aantal en diversiteit achteruit, hetgeen ook geldt voor de bloemen en de bijbehorende insecten.

Via kaders worden specifieke onderwerpen uitgelicht, zoals damherten.

Een modern boek vol fraaie foto’s

Los van deze waarschuwingen en zorgen, is het vooral een fraai en interessant boek, een lofzang over en een ode aan De Kop van Schouwen. Hoewel het geen fotoboek is, spelen de foto’s wel een belangrijke hoofdrol. Naast foto’s van Riet vind je in dit boek foto’s van Juliet Adema, Jan Baks, Rick den Biggelaar, Ellen van den Doel, Marleen van Eijk, Nico van Kappel, Piet van Loon, Bas Meelker, Wim Verschraegen en Niek van de Zande. Er is bewust gekozen om geen gebruik te maken van bijvoorbeeld historische kaarten of foto’s uit vervlogen tijden, maar alleen van foto’s van nu. Het boek heeft daardoor één (moderne) sfeer. Voor de natuurfotograaf valt er dus meer dan genoeg te ontdekken, van landschappen tot planten en van vogels tot damherten en zeehonden.
Over de vormgeving kan ik kort zijn: die is uitstekend, met veel witruimte, waardoor het geheel rustig ook. En met lekker veel ruimte voor de veelal grote foto’s. Ook de druk is prima, met haarfijne details en egale vlakken zonder vaak voorkomende artefacten. Het enige dat me een beetje opvalt: de druk is wat schraal in de kleuren. Niet dat het enorm stoort, maar soms zou je bij de verzadigde kleuren iets meer pit verwachten.

Het boek staat vol met prachtige, maar vooral ook grote foto’s.

Het is volledig terecht dat De Kop van Schouwen waardering krijgt in de vorm van dit boek. Een aanrader voor iedere liefhebber van de Zeeuwse natuur of de kust in zijn algemeenheid. Eerder maakte Riet al fraaie boeken over de Baronie van Breda en de natuur in Zundert. Met ‘De Kop van Schouwen, natuur in beweging’ kan Riet weer een fraai boek aan haar lijstje toevoegen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Specificaties

Pagina’s: 224
Formaat: 28 x 28 cm