Recensie The evidence project

Het jaar is bijna voorbij, een jaar waarin er weer vele mooie boeken zijn verschenen. Sommige boeken overstijgen de massa. Dat geldt zeker ook voor ‘The evidence project’. Dit is misschien wel het belangrijkste fotoboek van het jaar!
omslag evidence_project
losse gele omslag.
Cover The evidence Project
Binnen de gele omslag vind je de aandoenlijke echte cover van het boek.

Oké, laat ik met mijn enige kleine puntje van kritiek beginnen, en dat is de titel. ‘Het bewijsproject’ klinkt gewoon niet zo sympathiek. De samenstellers willen niet met een verwijtende vinger wijzen, maar de titel suggereert dat wel. Tegelijkertijd is ‘het bewijs’ wel de rode draad van het boek. Bewijsfoto’s voor de staat waarin de wereld verkeerd en wat daarvan de oorzaken zijn.

Binnenwerk The Evidence Project
Wie kent dit beeld niet? De foto werd hét icoon van de enorme bosbranden in Australië.

Het boek staat vol ontzettend sterke foto’s van vele topfotografen. Wat te denken van bijvoorbeeld Brent Stirton, Steve Winter, Sebastião Salgado, Charlie Hamilton James, Javier Aznar en onze eigen Marie-Claire Greve? Alleen dit gegeven maakt het boek begerenswaardig.

binnenwerk The Evidence Project
Complete verwoesting na de overstromingen in het Ahr-dal. De recordhoeveelheid neerslag is het directe gevolg van de klimaatverandering.

In het boek vind je foto’s van ontbossing, overstromingen of juist droogte, kiemplaatsen van virussen, vervuiling met plastic en mijnbouw. Niet direct vrolijke foto’s dus, maar wel zeer krachtig in beeld gebracht. De foto’s leggen de vinger op de zere plek. Het boek wil echter ook aanzetten tot concrete, kleinschalige acties. Alleen met een gezamenlijke inspanning van iedereen lukt het om de aarde leefbaar te houden. In het boek vind je dan ook eenvoudige tips om zelf mee aan de slag te gaan. Tegelijkertijd worden hardnekkige mythes wetenschappelijk ontkracht, zoals dat je door soja te eten bijdraagt aan de vernietiging van het regenwoud. 96% van de soja wordt immers louter gebruikt als veevoer. De tips zijn even eenvoudig als doeltreffend, zoals: eet geen garnalen, aangezien zijn onderaan de voedselketen staan, waarvan uiteindelijk zeer veel zeedieren afhankelijk zijn.

Binnenwerk The Evidence Project
De bijschriften zijn verzameld op een losse pagina, zodat de foto’s verder alle aandacht krijgen. Tevens vind je eenvoudige, doch krachtige tips om de aarde een beetje te helpen.

Eerder verscheen van Britta Jaschinski ‘Photographers against Wildlife Crime’, een boek dat werkelijk effect had. In verschillende landen werden nieuwe wetten aangenomen of aangescherpt om handel in zinloze dierproducten tegen te gaan. Foto’s (en daarmee boeken) kunnen dus wel degelijk het verschil maken! Koop daarom zeker dit boek. Wij kochten een flinke stapel in, omdat we dit project echt belangrijk vinden, maar ook om de verzendkosten voor jou te drukken. Het boek kost daarom slechts € 75,- inclusief verzendkosten. Je krijgt een boek met topfotografie en steunt tegelijkertijd het ongelooflijk belangrijke werk van Britta en de vele fotografen die aan dit project meewerkten. In Natuurfotografie Magazine (nr. 1 van 2023) lees je een interview met haar over dit en haar vorige boek.

Binnenwerk The Evidence Project
Persoonlijk vind ik dit een van de krachtigste beelden van het boek, waarin het dagelijkse dieet van twee Braziliaanse kinderen met elkaar wordt vergeleken.

Je kunt het werk van Britta tevens ondersteunen via de Kerstvakantie inspiratiecursus. Zij is een van de goede doelen die we vanuit de opbrengsten van de cursus ondersteunen. Doe dus zeker ook mee aan de cursus! Jij krijgt bijna twee weken lang iedere dag een nieuwe inspirerende cursus (zoals witbalans, intieme landschappen, magie van onscherpte en tuinvogels met kerstverlichting) voorgeschoteld en bepaalt zelf aan welke van onze goede doelen jij jouw bijdrage wil schenken. Alvast dank namens Britta, maar ook de andere organisaties!

binnenwerk The Evidence Project
Dieren op elkaar gestapeld, bron voor (volgende) epidemieën.

Specificaties