Boekrecensie: Praktijkboek astrofotografie

Hoewel astrofotografie gaat over het fotograferen van alle objecten aan de nachtelijke hemel, wordt de term toch vooral gebruikt bij (haast) onzichtbare elementen, zoals planeten, nevels en sterrenstelsels die met een telescoop worden vastgelegd. De titel van het boek zet je dan ook een beetje op het verkeerde been, want hierover gaat het boek juist niet. De ondertitel van het boek, ‘Ontdek de nachtelijke hemel’ geeft beter de richting aan.
Het praktijkboek astrofotografie.
Het praktijkboek astrofotografie. Fotograaf: Bob Luijks

Vijf hoofdstukken

Het boek is onderverdeeld in vijf hoofdstukken.

Benodigdheden

In dit hoofdstuk lees je alles over apparatuur en hulpmiddelen. Het hoofdstuk is compleet en duidelijk opgeschreven.

Een nachtfilter vermindert het effect van de straatlantaarns en andere verlichting.
Een nachtfilter vermindert het effect van de straatlantaarns en andere verlichting. Fotograaf: Bob Luijks

Instellingen

Voor wie net begint met het fotograferen in de nacht, is dit een zeer verhelderend hoofdstuk. Stap voor stap wordt uitgelegd wat sluitertijd, diafragma en ISO zijn, wat ze doen, maar ook hoe je ze instelt. Daarnaast vind je hier informatie over onder andere witbalans, histogram en de grootste uitdaging in het donker: het scherpstellen. Fotografeer je al langer, dan zal de meeste informatie uit dit hoofdstuk bekend zijn.

De instellingen worden gedetailleerd en stap voor stap helder beschreven.
De instellingen worden gedetailleerd en stap voor stap helder beschreven. Fotograaf: Bob Luijks

Wat kan je zien?

Dan is het tijd om naar buiten te gaan om te ontdekken wat er allemaal te zien is. Dat is uiteraard heel veel: de maan, zeven andere planeten (en hun manen), 36 sterrenbeelden die vanaf het noordelijk halfrond te zien zijn, ontelbare sterren, enzovoorts. Waar de vorige hoofdstukken uitgebreid en gedetailleerd waren, gaan de auteurs hier een beetje te kort door de bocht. De maan krijgt één pagina toebedeeld, met daarbij maar één foto van ooievaars die voor de maan zitten. Niets over de schijngestalten of het krachtige licht van de volle maan. Een maans- en zonsverduistering heeft een eigen pagina, zonder foto’s.

Zo gaat het ook met de planeten: slechts drie pagina’s zonder foto’s. Nu blijven planeten zonder speciale apparatuur maar stipjes, maar voor Venus, Mars, Jupiter en Saturnus (en in iets mindere mate Mercurius) geldt dat het wel heldere stipjes zijn die richting kunnen geven aan het fotograferen van de nachtelijke hemel. Soms staan de planeten dichtbij de maan, een mooi moment voor bijzondere foto’s. Meer aandacht is er voor de Melkweg, vallende sterren, noorderlicht en lichtende nachtwolken. Er volgt helaas geen introductie over de sterrenhemel, zodat je alsnog niet weet wat er allemaal te zien is en hoe je aan de hemel je weg vindt. De auteurs staan louter stil bij het sterrenbeeld Orion, dat overigens voor de fotograaf veel te bieden heeft.

De maan komt er bekaaid vanaf met slechts één pagina.
De maan komt er bekaaid vanaf met slechts één pagina. Fotograaf: Bob Luijks

Locatie, planning en weersverwachting

Dit hoofdstuk behoeft weinig toelichting; het weer en de mate van lichtvervuiling bepalen hoeveel je van de sterrenhemel kunt zien. Er worden diverse handige apps besproken en er wordt ingezoomd op de beste periode voor het fotograferen van de Melkweg.

Expert tips

Volgens de auteurs ontvang je in dit hoofdstuk tips “die nodig zijn om jouw astrofoto de WOW-factor te geven”. Dit is voor de meer gevorderde fotograaf het interessantste hoofdstuk. Je leest hier meer over Melkwegpanorama’s, startrails, het blenden van de lucht en de voorgrond, en het stacken van foto’s voor meer detail. Hierbij wordt steeds stap voor stap de werkwijze in het veld én de nabewerking benoemd.

Het maken van startrails is een van de onderdelen in het ‘expert’ hoofdstuk.
Het maken van startrails is een van de onderdelen in het ‘expert’ hoofdstuk. Fotograaf: Bob Luijks

Extra’s

Bij het boek worden een boekenlegger en een checklist geleverd. De boekenlegger toont de gevolgen van de verschillende instellingen (diafragma, sluitertijd en ISO) en is daarmee een handig hulpmiddel. De checklist biedt de beginnende fotograaf houvast bij het fotograferen van de nachtelijke hemel. Denk daarbij aan het uitzetten van de beeldstabilisatie en het vooraf opklappen van de spiegel bij een spiegelreflexcamera. Reuzehandig, maar… De checklist lijkt vooral bedoeld voor nachtelijke cityscapes, niet voor de sterrenhemel. De benoemde ISO-waarde van 100 tot 400 is veel te weinig en de benoemde diafragmawaarde van f/8 tot f/13 leidt tot onnodig lichtverlies. Dit is erg zonde, een gemiste kans zelfs, omdat het in het boek wel goed verwoord staat.

Conclusie

De auteurs van dit boek, Renzo Gerritsen en Corné Ouwehand, hebben hun kennis en passie voor de nachtelijke fotografie gebundeld in het ‘Praktijkboek astrofotografie’. De tekst is zeer duidelijk en biedt voor de beginnende nachtfotograaf veel houvast. De vormgeving is rustig en doeltreffende, de foto’s zijn fraai en de druk is goed. Het is jammer dat het boek niet wat vollediger is op de aspecten van de maan, planeten en sterrenhemel, want dat mag je van een dergelijk praktijkboek eigenlijk wel verwachten. Ondanks dat gemist, is het boek zeker een aanrader voor de beginnende nachtfotograaf.

Veel aandacht is er voor het fotograferen van de Melkweg.
Veel aandacht is er voor het fotograferen van de Melkweg. Fotograaf: Bob Luijks

Eerder verscheen van Renzo Gerritsen het ‘Praktijkboek nachtfotografie’. Dit boek gaat net wat verder dan de sterrenhemel alleen, maar is daardoor wellicht wel wat vollediger voor wie start met nachtfotografie. Het zal aan dat boek liggen dat het nieuwe boek de wat ongelukkige naam ‘Praktijkboek astrofotografie’ heeft gekregen.

Specificaties

• Formaat: 23 x 20 cm
  • Pagina’s: 136