Herfstberk in de rondte

De meeste foto’s die we maken hebben een voorspelbaar resultaat, simpelweg omdat de onderwerpen die we fotograferen nergens heen gaan. Zodra je onderwerp, je camera, of beide gaan bewegen, komt er een variabele in het spel die tot verrassende resultaten kan leiden. Bij een rennend dier krijg je doorgaans een kans op slechts enkele foto’s. Beweeg je echter je camera bij een stilstaand onderwerp, dan kun je blijven proberen en experimenteren tot het resultaat volledig naar je zin is.
Herfstberk
Afhankelijk van de sluitertijd kon ik een kringetje helemaal, voor de helft, of zelfs nog minder afmaken. Fotograaf: Marijn Heuts

Experimenteren met beweging

Dit berkenbosje was me al eerder opgevallen en toen ik er op een grauwe herfstochtend langs reed, besloot ik er eens werk van te maken. Er hing een blauw sfeertje vanwege het weer, maar de berkenbladeren waren mooi op kleur. Mijn oog viel meteen op de combinatie van een enkele berk en een setje van drie net rechts er van. Er omheen en erachter stonden nog meer bomen waardoor een ‘gewoon’ scherpe foto niet naar mijn zin was. Ik besloot te gaan experimenteren met beweging.

Ik begon met alleen verticale beweging, maar dan raakte ik de structuur in de bladeren kwijt. Die wilde ik juist behouden. Daarom besloot ik kringetjes te gaan draaien met de camera. Afhankelijk van de sluitertijd kon ik een kringetje helemaal, voor de helft, of zelfs nog minder afmaken. In het begin waren mijn bewegingen te groots, kleine subtiele kringetjes vanuit de pols bleken het best te werken. Ik experimenteerde met diafragma en sluitertijd, maar ook met linksom en rechtsom draaien, en met inzetten van de beweging nadat de sluitertijd al half verstreken was.

Herfstberk
Er hing een blauw sfeertje vanwege het weer, maar de berkenbladeren waren mooi op kleur. Fotograaf: Marijn Heuts

De belichting stelde ik manueel in, want als je tijdens een foto gaat bewegen raakt de belichtingsmeter in de war en zullen je foto’s allemaal een andere helderheid krijgen. Je zult dan net zien dat je beste resultaten overbelicht of onderbelicht zijn.

Uiteindelijk zijn er geen twee foto’s hetzelfde. Het is zaak je resultaten geregeld op het lcd-scherm te beoordelen. Je ontdekt dan vrij snel welke sluitertijd en beweging het beste werkt. Focus je vervolgens daarop en ga door tot je helemaal tevreden bent met het resultaat. Ga dan nog even door en de kans is groot dat je favoriete beeld helemaal aan het eind wordt gemaakt. Gooi ter plekke nog geen foto’s weg, maar bekijk ze rustig thuis op een groot scherm. Je zult heel veel foto’s in korte tijd maken, maar het selecteren gaat vrij snel. De echt goede beelden springen er meestal meteen uit.

Herfstberk
Het is zaak je resultaten geregeld op het lcd-scherm te beoordelen. Fotograaf: Marijn Heuts

Apparatuur

Het werken met lange sluitertijden kan in beginsel met alle lenzen. Een groothoeklens brengt echter meer in beeld en elk klein detail kan afleiden van het grote geheel. Persoonlijk werk ik daarom het liefst met brandpunten tussen 100 en 400 millimeter voor dergelijke opnamen. Je kunt daarmee vrij strak kaderen en door het samengedrukte perspectief heb je meestal te maken met een rustige achtergrond en dus minder details die je foto kunnen verpesten. Deze foto’s zijn gemaakt met maar liefst 500mm. Niet bewust, maar simpelweg omdat ik op dat moment niets anders bij me had.

Herfstberk
De belichting stelde ik manueel in, want als je tijdens een foto gaat bewegen raakt de belichtingsmeter in de war. Fotograaf: Marijn Heuts

Het diafragma varieerde ik om verschillende sluitertijden te kunnen proberen. Alle foto’s maakte ik uit de hand, en aan de vorm van de beweging in de foto kun je zien dat het niet eenvoudig is met een zware 500mm lens uit de hand perfecte kringetjes te draaien. Nog een reden om een 70-200 of 100-400mm lens te gebruiken.

Zet de beeldstabilisatie trouwens uit, want die zal niet begrijpen wat je aan het doen bent en allerlei bewegingen proberen te compenseren.

Herfstberk
Afhankelijk van de sluitertijd kon ik een kringetje helemaal, voor de helft, of zelfs nog minder afmaken. Fotograaf: Marijn Heuts

6 reacties

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

6 reacties

Reageer op dit artikel

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: