Menu

Onderdeel van Pixfactory

Interview Karel Tomeï

Charly van den Braak had de eer om wereldberoemde fotograaf Karel Tomeï te interviewen. Naast dat Karel voor veel mensen in de luchtfotografie een inspiratie is heeft hij bij Charly zelfs een bijzonder plekje in haar hart! Tijdens haar werk kwam ze Karel tegen om gezamenlijk een speciale editie van zijn boek NLXL te maken. Een vriendschap ontstond en Karel motiveerde haar om ook te gaan fotograferen. Een eer om dit interview te mogen doen! Lees hier zijn spannende en inspirerende avonturen.
Afbranden van land Zuid-Africa Citrusdal
Afbranden na de oogst. Fotograaf: Karel Tomeï

Wil je ons eens vertellen wie je bent?

Mijn naam is Karel Tomeï (81 jaar) en ik woon in het prachtige Den Bosch. Mijn luchtfotografie carrière is al lang geleden begonnen in het analoge tijdperk. maar tot op de dag van vandaag is de fotografie het gene wat ik het liefste doe.

Luchtfotograaf Karel Tomeï aan het werk.
Luchtfotograaf Karel Tomeï aan het werk.

Hoe ben je in de wondere wereld van fotografie terecht gekomen?

Vanaf dat ik zeven jaar was liep ik al met een camera in mijn hand. Mijn vader was een fotograaf en zodoende nam hij me regelmatig mee en liet hij me zien hoe een camera werkte en hoe ik foto’s zelf kon ontwikkelen. Zolang ik me kan herinneren heeft fotografie al mijn interesse.

Maar hoe ben je dan in de luchtfotografie terecht gekomen in een tijd zonder drones?

Ik werkte destijds als projectleider voor VolkerStevin. Omdat ik al een camera tot mijn beschikking had werd ik gevraagd om een aantal leidingen te fotograferen. Ik wilde het vanuit een ander perspectief zien en ben met een hijskraan de lucht in gegaan en wauw, wat een uniek beeld krijg je dan. Ook VolkerStevin wilde steeds vaker dit soort beelden, dus kreeg ik de kans om geregeld de lucht in te gaan. Niet lang daarna besloot ik om eens een helikopter te huren en je kan het al raden, daar ontstond de liefde voor luchtfotografie.

Zuid-Africa, South Africa, Olifantsrivier bij Citrusdal
Zuid-Africa, South Africa, Olifantsrivier bij Citrusdal. Fotograaf: Karel Tomeï

Was de verandering van analoog naar digitaal moeilijk?

Ik had nooit gedacht dat digitale fotografie in dit tempo zou ontwikkelen. Ik ben met film en chemicaliën opgegroeid waardoor je veel bewuster een foto maakte, want het ontwikkelen van je beeld was een heel (duur) proces. Met de huidige digitale manier van fotograferen is dat toch veranderd. Je maakt vaak veel meer foto’s want er zit er toch altijd wel iets moois bij. Mijn tip is dan ook om eens jezelf te limiteren tot maximaal tien foto’s. Je zal zien dat je daardoor veel meer op de kleine details gaat letten om dat ene perfecte beeld te krijgen.

Marokko, Agadir, vissers terug van zee
Marokko, Agadir, vissers terug van zee. Fotograaf: Karel Tomeï

Is er een vlucht die je bij is gebleven?

Alle vluchten zijn geweldig, maar de vlucht in America boven Owens Lake was toch wel heel spannend. Ik zag een vliegtuig bij het meer staan en vroeg aan de eigenaar (een gepensioneerde man) of hij met mij een rondje zou willen vliegen. Eenmaal in de lucht werden we uit het niets tientallen meters omhoog getrokken. Ik wist gelijk dat ik een goede piloot had want hij wist het vliegtuig onder controle te houden. De oorzaak bleek ook luchtstroom door het tornado seizoen. Alles is goed gegaan, maar schrikken was het wel!

Winterlandschap bij bevroren water Wijde Giessen, schaatsers
Winterlandschap bij bevroren water Wijde Giessen, schaatsers, Neder-Hardinxveld ZH. Fotograaf: Karel Tomeï

Wow, gelukkig bleef je dus wel in de lucht!?

Die ene keer bij Owens Lake wel, maar ik heb ook wel eens een noodlanding moeten maken. Zo viel in Bonaire de motor uit en moesten we op de autorotatie landen! In Zuid-Afrika bekeken we alle weersvoorspellingen en zag het er goed uit. Toch ontstond er plots noodweer en zijn we bij de monding van een rivier geland. Daar stonden hutjes van vissers. Van oorsprong verbleven de Zulu’s daar! Ze hebben ons 2,5 week onderdak geboden omdat het zolang noodweer bleef. Een hele ervaring en veel kakkerlakken en ongedierte gezien. Lang leven de satelliettelefoons om het thuisfront te laten weten dat alles goed ging.

Rotsformatie "Sidi Ifni" Marocco
Rotsformatie “Sidi Ifni” Marocco. Fotograaf: Karel Tomeï

En toen kwamen er drones!

Het heeft voor het grote publiek een nieuwe wereld geopend maar het is nooit een bedreiging voor me geweest. Sterker nog, een toevoeging! Met de drone kan je vliegen op plekken waar je met een helikopter niet kan vliegen. Voor mij zijn drones een toevoeging en verrijking op persoonlijk vlak maar commercieel gezien ligt mijn expertise toch echt op grotere hoogtes.

Karel (voorgrond) fotografeert formatie gevechtsvliegtuigen 1986
Karel (voorgrond) fotografeert formatie gevechtsvliegtuigen 1986. Fotograaf: Karel Tomeï

Heb je de gouden tip of een wijze les voor andere fotografen?

Fotografie en heel specifiek drone fotografie is een dunne markt. Wil je er in uitspringen zorg dan voor een specialisatie. Dat kan zijn op techniek of stijl maar wees wel consistent. Door een unieke en eigen specialisatie te hebben val je op en kan je gericht opdrachten zoeken of ben je duidelijk zichtbaar voor opdrachtgevers. Geef het de tijd!

Karel fotografeert zijn moeder met de buren en zijn broertje, 1947
Karel fotografeert zijn moeder met de buren en zijn broertje, 1947. Fotograaf: Karel Tomeï

 

 

Meer zien & lezen over luchtfotografie? In editie 62 vind je een prachtig portfolio van de internationaal bekende Duitse luchtfotograaf Tom Hegen.

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Geef een reactie

Reageer op dit artikel

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en het Google privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.

Deze artikelen vind je vast ook interessant: