Laat ik beginnen te stellen dat ik een perfectionist ben. Sterker nog, ik ben eigenlijk totaal geen perfectionist… behalve als het gaat om fotografie (tot frustratie van mijn vrouw als ik weer eens klusjes in huis doe). En dan ook niet eens als het gaat om apparatuur, locaties, moment, licht of soort. Ik kan veel van mij afzetten en accepteer dat ik niet op het juiste moment of de juiste plek sta. Pas op het moment dat ik mijn camera ter hand neem en bezig ben met beeld wordt een enorme perfectionist in mij wakker. Als het gaat om compositie, spel van het licht en de mogelijkheden van het moment kan ik zo lang mogelijk broeden op het verbeteren van een beeld. Daarbij kijk ik altijd naar hoe de elementen in mijn beeld staan.
Daar ben ik zóveel mee bezig dat het, ten tijde van het schrijven van deze tutorial, best lastig was om voorbeeld foto’s te vinden. Of ik ben er in het veld al druk mee geweest óf ik heb de in mijn ogen niet goede foto’s al lang weggegooid. Gelukkig vond ik nog het één en ander.
Beweeg heen en weer om alles los te krijgen
Wat ik vaak zie is een net niet lekkere rangschikking van elementen in het beeld. Sommigen zijn tegen elkaar vastgeplakt waardoor een rommelig en chaotisch beeld ontstaat. Soms is een klein beetje heen of weer bewegen al voldoende om elementen los te krijgen en te zorgen dat voor- en achtergrond niet met elkaar concurreren. Ik zal een voorbeeld geven.
Dit beeld kreeg ik niet beter, zelfs niet door lager te gaan, en heb daarom een andere compositie met een andere bloem gekozen.
Wacht op het goede moment
Wanneer je te maken hebt met bewegende onderwerpen, zoals dieren, dan komt het vaak voor dat elementen niet op de juiste plek in de compositie zitten of zelfs elkaar overlappen. Dan is het wachten op het juiste moment.
Haal je onderwerp los van de horizon
De horizon is een lastig element in beeld. Aan de ene kant wil je niet dat alle andere elementen onder of juist boven de horizon worden geplaatst maar tegelijk wil je wel dat de horizon niet als een mes gaat dienen om elementen te doorsnijden. Hieronder weer een voorbeeld.
Perfectionisme op alles wat beweegt
Hetzelfde perfectionisme heb ik met de wieken van de windmolens. Die moeten ook mooi gepositioneerd worden, dus niet één wiek precies tegen de mast aan of half tegen een wolk. Bij één windmolen kun je nog wel mikken maar als je er meerdere in beeld neemt moet je soms in burst een heleboel foto’s maken tot er één tussen zit waarbij alle wieken perfect in beeld komen.
Het waren wat verschillende voorbeelden, vooral om te laten zien dat je soms met een kleine verandering van standpunt of heel even wachten, ineens wel de rust in het beeld krijgt in plaats van de chaos wanneer alles elkaar overlapt.
6 reacties
Dank je wel voor je informatie ,maar diafragma zoals op de foto met de lis is na mijn idee ook heel belangrijk,
groetjes Marian
uiteraard… het één sluit het ander niet uit
Zo zie je dat door het standpunt wat te wijzigen je een veel betere foto kunt krijgen. Maar de eerste les die ik door deze tutorial kreeg, is eerst zorgvuldig rondkijken, voordat je de compositie bepaald. Bedankt Johan.
hele goed les 🙂
Beste Johan,
Mooie tutorial. Ik ben het er helemaal mee eens. Maak zelf ook vaak die worsteling door. Als ik mijn foto’s dan terugkijk zie ik geregeld dat het onderwerp (onderwerpen) niet los staat. Dus dank voor jouw toelichting.
Het hangende bloemetje is trouwens een boeren orchidee.
vriendelijke groet,
dank je wel.
v.w.b. de bloem, de officiële naam is de kievitsbloem (fritillaria meleagris) waarbij de naam verwijst naar het schaakbordpatroon op de bloem wat lijkt op een kievitsei. Ik ken hem ook onder de naam ‘Zwolse Tulp’ of ‘Hollandse tulp’. De naam ‘boeren orchidee’ ken ik als ‘splitbloem’ (Schizanthus wisetonensis), in mijn beleving is dit ik vooral een tuinplant maar misschien zijn er plekken waar de kievitsbloem ook deze naam krijgt, dat weet ik niet.